/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Lige fået en Nymfe parakit
Fra : højriis
Vist : 1601 gange
50 point
Dato : 25-07-07 11:23

Hej allesammen :D

Vi har lige fået en nymfe parakit og er stødt på. Vi fik den i går og er allerede kommet på nogle spørgsmål:D vi er næsten sikker på det er en hun fugl, men det skulle vel ikke gøre noget ved om hun er nemmere eller ej??

1) kan en nymfe parakit lide musik, højde med mere??
2) hvornår skal man begynde at træne med den?? nogle der har nogle gode træningsråd eller lignende??
3) vi har ikke set hende drikke endnu?? er det skidt eller skal det nok komme af sig selv?

men hun er utrolig nysgerrig og holder meget øje med hvad vi laver :)

på for hånd tak

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-07 12:43

Jeg har 'boet' sammen med en nymfeparakit hun i 6 måneder ..senere kom en han til også.

En han 'støjer' mere

1.) Musik generer den ikke.

2.) Fugle skal generelt 'trænes' så tidligt som muligt. Det er dag ikke den nemmeste at få til at tale. Jeg prøvede ihærdigt i flere måneder, hver gang jeg 'talte' med den som det første at gentage :

G'morn

..flere gange. Det blev aldrig til andet end et hæst:

Goårm...

3.) De skal have adgang til vand, men drikker sjældent. Giv den hellere lidt frugt og salat.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : højriis

Dato : 25-07-07 13:36

jamen når du siger så tidligt som muligt er det så i dag eller om en uge??

den er som om den ryster lidt på sine brystfjer er det utryghed eller??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-07-07 15:24

Hvis det er en unge, kan du ikke se forskel på fjerdragten om det er en han eller hun....der skal den være mindst ½ år.

Vi har en nymfeparakit...og han kan sige en del forskellige ord og sjove lyde.

De kan ikke lide alt for høj musik eller anden støj.

Nu går jeg ud fra, at du med træne, mener at gøre den tam.

Det vil være særdeles svært hvis det er en voksen fugl der ikke er rimelig tam i forvejen, og det kræver stor tålmodighed.

det vigtigste er, at fuglen bliver tryg ved jer når I kommer tæt på....og det er meget almindeligt, at den måske kun knytter sig til en person i familien som den gider beskæftige sig med.

Start med at sætte dig ved siden af buret og sæt forsigtigt hånden derind mens du taler til den...lad endelig være med at forsøge at tage fat om fuglen.....det kan nymfeparakitter slet ikke lide uanset hvor tamme de så bliver.

Men vent til den kommer til hånden af sig selv....hos nogen fugle tager det lang tid, hos andre går det hurtigt....vores parakit kom efter et kvarters tid og selv satte sig op på hånden....og derfra gik det meget hurtigt med at han var tam og ville nusse og nysse.

Når I har den ude af buret, skal I holde øje med hvad den laver, for de elsker at pille og bide i alting.....og tændte levende lys, ledninger, giftige planter o.s.v. skal I selvfølgelig holde ude for dens rækkevidde.....Og I skal holde øje med møbler, at den ikke falder ned bagved og ikke selv kan komem derfra igen.

M.h.t. vandet, skal den nok drikke når den trænger til det.

mvh dova