/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Låsehjulbolte - sikkerhed
Fra : thulin
Vist : 2263 gange
50 point
Dato : 25-07-07 10:27

Har lige købt en Seat Altea, hvor jeg kan se at der fra fabrikken er monteret låsebolte på fælgene, så de er sværere at stjæle.

Ved reservehjulet er der et fint hul som passer til "nøglen", så nøglen ligger altid i bagagerummet.
Samtidig kan jeg se at Audi og VW bruger en nøgle som er magen til Seat "nøglen".

Hvis Audi, VW, Seat bruger den samme type låsebolt på alle deres biler, hvad er de så værd ?

Man kan selvfølgelig vælge at skifte låseboltene ud med en anden type, men er det bedre ? Eller kan man skaffe en "universal nøgle" til de låsebolte som er på markedet.

Men hvor sikre er de låsebolte egentlig ?????

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 60 point
Dato : 25-07-07 10:42

Selvom det ser ud som den samme nøgle, -så tror jeg der nogle varianter, så ikke den samme nøgle passer til alle, men det er selvfølgelig ikke så avanceret som et Ruko-system.
Jeg har også købt, -tidligere, -låsesystemer, - selvom det så ud til at ligne hinanden, så var tapperne forskudte andeledes, så ikke det var en standard.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 25-07-07 10:43

Der findes selvfølgelig ikke uendeligt mange låsebolt varianter, men køber man et sæt bolte hos hjulmanden, får man rimelig sikkerhed!
Det lyder underligt, hvis alle VAG biler leveres med samme variant!
Låsebolte/møtrikker er ikke mere sikkere, end man med en lille mobil svejseapparat, kan svejse en alm. møtrik ovenpå låsebolten og dermed løsne den!!
Jeg kender til et eksempel, hvor en gut med meget dyre fælge (15.000 p.stk.), valgte at købe 5 forskellige låsemøtrik sæt.
Fælgene forsvandt alligevel, men han har stadig 20 låsemøtrikker, der hverisær har en påsvejst alm. møtrik!!

Gert

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-07-07 10:58

Hjulbolten har en facon som passer til din nøgle. Nu skal du nok ikke rende rundt og prøve på de andre biler - men ellers vil du opdage at den ikke passer. Dog er der ikke uendelige kombinationer men hjultyvene skal anskaffe temmelig mange nøgler for lige at kunne stjæle dine hjul.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-07 11:37

Eneste sikkerhed disse låse tilbyder er at "tyvene" måske syntes det er for besværligt og går videre til næste bil

Reelt er det ingen sikkerhed hvis det er dine fælge de vil have......

Citat
Det lyder underligt, hvis alle VAG biler leveres med samme variant!

Som kureosum....

For 20 år siden var der til Setrabusser 7 forskellige nøgler på VERDENSPLAN....

Alle kunne køre med hinandens busser og det var et eldorado for tyvekægte....

Næsten det samme gjorde sig gældende for den "gamle" mini....

Tingene har da gudskelov ændret sig lidt......

Godkendelse af svar
Fra : thulin

Dato : 10-08-07 16:38

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-08-07 17:14

Jeg be`r