/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Nægter atmodtage husleje
Fra : nosunshine5
Vist : 769 gange
50 point
Dato : 24-07-07 21:57

Når man bor til leje og udlejer nægter modtage huslejen.
Den bliver sendt tilbage af ham og hans advokat. Han vil sælge ejendommen og have lejerene ud. Det er erhverv.

Har man så lovligt beholde lejen når man flytter fra lejemålet?
Den er sat ind på en konto for at han kunne fåden hvis han bestemte sig om...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-07-07 21:59

Du må hellere skaffe dig en advokat.

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 24-07-07 22:02

Det gør jeg ozz, men ville lige høre om der var noget at sætte næsen op efter. ;)
Jeg er godt klar over at i denne type spørgsmål, så er det ikke "stik og huk fast". Men kunne måske give et fingerpeg.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-07-07 22:06

Kun du må være forberedt på beskidte metoder fra udlejer,
hvis du ikke kommer med en tilbagemelding via advokat.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 24-07-07 22:13

hejsa
der er ingen tvivl om at du skal ha fat i en advokat, som teil skriver, det kan jo være han er så fræk at han siger du ikke har betalt husleje til tiden og på den måde kan vappe dig ud omgående, det er ikke noget du skal bakse med alene sørg for at søg hjælp.....

venlig hilsen chicapigen

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 24-07-07 22:16

Nu skriver du det er erhverv, skal det forstås sådan, at der drives virksomhed i det lejede???

Så er der nogen regler, og udlejeren kan ikke bare lige opsige lejerne fordi det skal sælges:

Citat
Uanset, hvad der står i lejeaftalen, kan udlejer kun opsige lejeaftalen i særlige tilfælde, som er opregnet i erhvervslejeloven. I langt de fleste tilfælde af udlejers opsigelse, skal udlejer betale lejeren en erstatning for opsigelsen.

fra http://www.m-mentz.dk/leje.htm#erhverv

Og læs § 61 og §66 i erhvervslejeloven

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A1999/0093430.htm#K11

Og hvis det er almindelig beboelseslejemål, så læs reglerne for opsigelse i lejeloven

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2001/0034729.htm

M.h.t. at han returnerer huslejen, ja der skal du så sørge for dokumentation for at du forsøger at få lov til at betale, via kvittering/dokumentation hvis der er tale om bankoverførsel/indsættelse på hans konto, da han måske vil være så snedig at påstå han ikke har modtaget pengene og derfor kan smide jer ud.

Og selvfølgelig har han både ret til og krav på, at få pengene for den peiode I har lejemålet.

Men hvis ikke han efterfølgende gør krav på at få dem når I er flyttet engang, kan du så beholde dem til den tid

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-07-07 22:18

Situationen er nok ulolbar.
Men han kan da ikke sende fordringen til inkasso når han har sendt dem retur.
Du er jo nok allerede blevet opsagt med lovlig varsel.
Men du må tale med en advokat. Han kender omstændighederne, lovgivningen og retspraksis.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-07-07 22:20

Denne advokat er gratis men har ferie lidt endnu

http://www.ret-raad.dk/brevkasse

Denne er også gratis

http://www.friproces.dk/ngr/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-07-07 22:23

Citat
Når man bor til leje og udlejer nægter modtage huslejen.
Den bliver sendt tilbage af ham og hans advokat. Han vil sælge ejendommen og have lejerene ud. Det er erhverv.

Det er ALT for lidt oplysninger.....

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 24-07-07 22:31

Opsigelsen af lejenmålet er frivilligt da vi er to om lokalerne. Og den anden stopper sin klinik. Vi har delt rum og udgifter.
Der er advokat på det med han ikke vil modtage lejen.

Da kollegaen vil flytte til en anden del af landet med sin klinik.

Så flytter jeg frivilligt da det er for meget i leje for en. Som jeg nok ville have gjort også selvom lejer ikke gav det problem. Han har aldrig chikaneret eller andet. Han har klart meldt ud at han vil sælge ejendommen og har ikke gjort noeget ulovligt. Men har bare ikke ville modtage lejen.

Så jeg spekulerede om man kan beholde den leje. Det kan vel bevises at pengene er gået frem og tilbage mellem de to banker.
Han har ikke prøvet at smide ud pga manglende husleje.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-07-07 22:40

Ja - du sender vel "kun" ½ leje......

såååå

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 24-07-07 22:45

Tak for svaret dova.
Når hun flytter står jeg med hele lejen. Da det er et lejemål.
I det ny jeg har fundet og som ikke udlejes af ham ligger også bedre. Så inden der kommer flere problemer som jeg ikke gider bruge tid på. Så flytter jeg.
Han er begyndt med at nægte husleje for den anden som har lejemål ved siden af.

Tak for hjælpen :)