/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Diesel motor tikker
Fra : Dksmester
Vist : 10637 gange
150 point
Dato : 24-07-07 15:58

Min gamle diesel motor er begyndt at tikke. Den tikker både kold og varm. Synes det er kommet fra den ene dag til den anden. Den har ikke fået skiftet olie og filter de sidste 20.000 km, så det trænger den i højt grad til. Så det har jeg planer om, men skal jo lige være vejr til det.
Men nogen der ved om der skal mere til?
Skal ventilløfterne skiftes/justeres? Synes det er det jeg kan læse mig frem til er problemet. Dog snakkes der meget om at deres kun tikker i kold tilstand. Min gør det jo hele tiden.
Det er jo dumt at skifte olie uden det hjælper, for så at skulle skille motoren ad og hælde olie i påny.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-07-07 16:10

Citat
Det er jo dumt at skifte olie uden det hjælper, for så at skulle skille motoren ad og hælde olie i påny.

Næh det er ikke dumt at skifte olie efter 20.000 - det er faktisk på høje tid.....

Hvorfor ny olie på fordi du justerer ventiler....

Men nu kunne det jo være rart at vide om det er en MB fra 54 eller en NY

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 24-07-07 16:19

Nå ja, det glemte jeg helt. Det er en golf 1,9 TD fra '92. Den har ca. kørt 320.000
Har ikke prøvet at skrue topstykket af før, men det er vel nemmest hvis man dræner olien først?
Så hvis der er en som ved, at udskiftning af olie ikke er nok, er det nok bedst at vente med den nye olie til man har ordnet ventilerne. Men jeg er ikke ekspert, det er jo derfor jeg skriver til jer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-07-07 16:29

Ventilerne er i toppen og olien i bunden, så du kan sagtens stille ventiler efter olie skift, jeg har aldrig hørt om nogen som stiller ventiler med olien aftappet

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 24-07-07 16:31

Okay Så ved jeg det.
Men hvad siger i. Lyder det som om jeg skal stillet ventilerne?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-07-07 16:36

Ja den tikken kommer forhåbenlig derfra, hvis ikke så $$$$

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 24-07-07 16:39

Hvis den tikker - kan der være slid på Knast aksel.
Hvis det er en golf er det vist nok hydraliske ventilløftere der fyldes med olie og derefter stopper med at tikke. Hvis det er en af disse der tikker kan du skifte olie og eventuelt bruge Swedoll, det har virket på andre biler med ventilløftere der tikker. Dette er hvis det er samme klikke lyd der normalt kun var der ved kold motor.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : vith

Dato : 24-07-07 16:57

Du skulle have skiftet olie for længe siden. Olien er nu så tyk at ventilløfterne ikke virker!
Skift olien!
Der er sandsynligvis selvjusterende ventilløftere på din bil.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 24-07-07 16:58

Glemte lige:
Du skal selvfølgelig også skifte filteret.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 24-07-07 17:09

Og du skriver at : Har ikke prøvet at skrue topstykket af før. ---- Men du skal ejheller skrue topstykket af, - kun ventildækslet.
Men prøv først som "vith" siger.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-07-07 17:10

Glem alt om ventiler, så skulle det godt nok være den første Golf motor jeg har hørt om hvor det er nødvendigt at stille ventiler, og jeg har kørt i flere af dem, der ogå har gået betydeligt flere km. end 320000.

Og såfremt det er ordentligt olie, tager den ikke skade af at det ikke er skiftet på 20000 km.

Men få tjekket dine brændstofdyser, om der er en af dem der ikke forstøver som den skal.

Nu er det svært at vurdere, når man ikke kan høre den tikkelyd du omtaler, men ved et defekt leje kan der også komme tikkelyde...eller hvis din tandrem eller strammerhjulet på den er slap eller slidt.

Den sidste Golf jeg hørte der tikkede i motoren, det var fordi det ene hjul som tandremmen løber på var ved at falde af....så det bør du også tjekke, for det lød lige som hvis der var gået et plejlstangsleje.

Endelig kan ventilerne tikke såfremt motoren mangler olie eller det ikke cirkulerer ordentligt, sådan at der mangler olietryk til den hydrauliske ventilstyring.

Så der er flere muligheder, og hvis du ikke selv har helt tjek på det, bør du lade være med at køre mere i den før den er tjekket på et værksted......eks. hvis det er et af hjulene ved tandremmen.....så er det goodbye motor såfremt det ryger af.

mvh dova

Kommentar
Fra : fætter

Dato : 24-07-07 20:21

For det første er det vigtigt at konstatere om denne "tikken" er konstant, eller afhængig af belastningen på motoren! hvis den er belastnings afhængig, dvs. at den næsten eller helt forsvinder når motoren trækker læt, ja så er det et plejl leje, og så kan du godt finde dig en anden motor. Hvis lyden er den samme, ja så kan det sagten være en hydraulisk ventilløfter( det er der på din bil med den årgang) Men det kan også være en dyse. Prøv at løsne et dyse rør af gangen. Hvis det er en dyse så forsvinder lyden når du løsner røret til den defekte dyse. Det kan også være slidt knas eller et forkammer der er gået løs, men dette er noget mere sjældent.

Mht til at du ikke er meget for at risikere at miste 4 l olie på et olieskift. Så tænk over hvor meget olie du kan købe for en ny motors pris. Skift olien!!

En benzin bil bør ikke køre mere end ca 15000
en diesel 10000
og en turbodiesel 5000

Jeg ved godt at der findes nyere biler med mere sofistikerede olietyper, men det gælder ikke for din.

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 24-07-07 21:03

Jeg takker takker for alle de råd, tror lige jeg skal læse dem alle igen for at være helt med
Da jeg nu kørte hjem i dag, var der ikke noget de første 10 km. Så slukkede jeg motoren. Da jeg tændte igen kom tikken. Så helt konstant er det ikke.
Den tikker ikke kun når der er belastning, synes faktisk den tikker mest når jeg slipper gassen. Træder jeg koblingen ind, så lyder det til at tikken forsvinder.
Men den teori hold ikke helt da jeg holdt stille og rullede vinduet ned. Kunne høre den tikker stille og rolig, ligesom den stiger når jeg træder på gassen. Går ud og tjekker tandremmen og hjulene om 15 min, for at se om det virker løst.
Det med dyserne, kan man bare løsne dem? står det ikke ud med diesel så? Den skal nok have lidt mere forklaring.

Kommentar
Fra : fætter

Dato : 24-07-07 21:11

Hvis du løsner dyserøret vil der komme en lille smule diesel ud men ikke noget der gør noget, du skal jo kan løsne røret kort tid for at lytte.

At lyden ikke er konstant tyder altså mest på defekt plejl leje. Når du starter bilen er olielampen så lige så hurtig til at gå ud som den plejede at være før problemet opstod?? Der hvor lyden er tydeligst er faktisk når man køre med jævn fart og så slipper speederen så motoren lige løber med, altså den trækker ikke, men bremser heller ikke. Hvis det holder stik, ja så er det 90% plejl lejer eller 9% løst forkammer 1 % faktor x, altså det u forudsete.

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 24-07-07 21:42

uha fætter jeg kan ikke lide det du sige med "Der hvor lyden er tydeligst er faktisk når man køre med jævn fart og så slipper speederen så motoren lige løber med, altså den trækker ikke, men bremser heller ikke. Hvis det holder stik, ja så er det 90% plejl lejer" For det lyder ret rigtigt, men men synes nu bare det er der hele tiden, måske er det jo bare motorens larm der overdøver tikken. Derved er det tydligst når jeg slipper speederen ved de 2000 o/min. For kan næsten ikke høre det når jeg ligger på 3000+ o/min på motorvejen.
Har tjekket tandremmen og tandhjulene, de virker slet ikke løse.
Købte filter og olie i dag, så skifter det hele i morgen. Så det bliver spændende... Eller trist, håber virkelig ikke det er plejl lejet, hvis det betyder ny motor. For skal faktisk af med den, da jeg har fundet en lækker bil jeg skal have.

Kommentar
Fra : fætter

Dato : 24-07-07 21:47

Jeg tror ikke på den med tandrem og hjul, men hvor bor du henne af i landet. Måske var der mulighed for at lytte til den i virkeligheden, det er noget nemmere at komme med et ordentlig bud på problemet. Skriv evt din mail adr, hvis det er

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 24-07-07 22:01

Start nu med at skifte dit olie til en god turboolie, og dit filter inden du gør noget som helst andet, - - tro mig jeg købte engang en lignende Golf, og den var sandsynligvis misligholdt med olieskift, for den havde det samme som din, --- jeg skiftede olie og filter, derefter kørte min dreng 75000 km. uden den gjorde det igen. Sådan........

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 24-07-07 22:04

Ja skifter olien og filteret i morgen... Jeg boer i Randers og arbejder i århus, så er i det område. Hvor er du da fra fætter?

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 24-07-07 22:05

Og hvad er god turbo olie. Har købt 10W40, med godkendt VW 505.000

Kommentar
Fra : fætter

Dato : 24-07-07 22:06

Grindsted, men kommer da jævnligt til Viborg, men der er da også et lille stykke der. Hvis du ikke har held med olien, så står tilbudet stadig ved magt.

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 24-07-07 22:10

Ja kigger på olien, så må vi tage det derfra. Men ellers tager jeg nok imod det tilbud

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-07-07 19:27

Datablade:
10w/40 semisyntetisk motorolie - 50000
Syntetisk forstærket olie til benzin-, LPG- og diesel- motorer, med eller uden turbolader.
Anvendes både sommer og vinter. (dobbelt W,- står for vinter)
Sikker for katalysator. Denne letløbsolie beskytter mod dannelse af sort slam.

Aflever brugt olie i overensstemmelser med gældende lovgivning.

SPECIFIKATIONER
API: SL/CF
ACEA: A3-96, B3-96 (CCMC: G5, PD2)
MIL-L-2104D
Ford M2C-153E
GM6094-M
VW 500.00/505.01
Rover
BMW
Porsche
Mercedes osv.

Hæld du gerne denne olie i din maskine, som du har købt, men vigtig er også filteret, da meget snavs deri kan hindre tilstrækkelig tryk til dine ventilløftere.
Og lad os gerne få en tilbagemelding.

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 27-07-07 10:02

Nu skiftede jeg olien for to dage siden, men det har ikke hjulpet. Den tikker stadig, nu bare med frisk olie Det er surt, nu hvor man bare ikke har lyst til at ofre mere på den, da den jo skal sælges. Synes ellers det er en god motor, der virker frisk. Tror bare hun har sat sig på tværs, fordi hun ved jeg vil af med hende Men skal jo nok have fundet noget hjælp, hvis jeg skal have en chance for at komme af med den til den pris den er værd.

Kommentar
Fra : fætter

Dato : 27-07-07 11:38

Ud fra de oplysninger du er kommet med havde jeg nu heller ikke regnet med at det ville kunne gøre det med et olie skift. Jeg tror godt du kan kigge dig om efter en anden motor. Jeg hørte engang om et trick, der skulle kunne fjerne lyden længe nok til at få bilen solgt Efetr sigene skulle man ved at pille indmaden ud af oliefiltret og tage en godt moden banan og så mose denne og blande den i olien kunne fjerne lyden midlertidigt. Det er måske ikke lige det mest fine trick over for køber, og jeg ved heller ikke om det faktisk virker. Men man kunne godt tænke sig at fibrene fra bananen kunne lægge sig i spillerummet i det defekte leje, og der ved fjerne mislyden for en tid.

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 27-07-07 11:45

Ja det ville ikke være flinkt at gøre, det kunne jeg heller ikke drømme om. Så vil jeg sælge den med defekt motor.
Men jeg slår kold vand i blodet og håber stadig det er en lille ting. Det kan jo stadig være en af dyserne der er defekt. Muligvis noget ved tandremmen, for synes jeg kan høre tikken kommer derover fra, eller også er det den dyse der sidder længst til venstre / ventil.

Kommentar
Fra : fætter

Dato : 27-07-07 11:50

Man har lov til at håbe, det andet ville være trælst. Jeg er i Viborg på søndag, og tilbudet står stadig ved magt hvis du vil.

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 27-07-07 11:57

Ja det ville være fedt hvis du lige gad kigge på det. Har tid på søndag, så kan sagtens komme til viborg. Men helst ikke for tidligt.
Bare for at høre, hvormeget erfaring har du med biler
Vi kan aftale tid og sted over email. TilJacobVi@hotmail.com

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 31-07-07 09:32

Lige til opdatering. Havde fætter til at kigge på bilen, STORT TAK TIL DETTE! og han konkluderede at det var en af ventilerne der tikkede. Løsningen er nok at hælde 15W40 på og muligvis noget tilsætningstof der er beregnet til at nedsætte tikken. Dette vil jeg gøre snart.
Er det nødvendigt at skifte oliefilteret igen? Der må jo ligge en masse 10W40 deri. Hvordan tjekker man om oliepumpen kører ordentligt? Vil den lyse i instrumentbordet, når bilen er tænt, for det gør den ikke. Kun når der er tænding på.

Accepteret svar
Fra : fætter

Modtaget 150 point
Dato : 31-07-07 12:16

Mht til olie trykket, så er den eneste pålidelige måde at tjekke det på at pille olietryks indikatoren af og så montere et manometer. Husk at dette skal foregå med varm motor, for det kan sagtens være at pumpen kan levere trykket når denne er kold og olien er tyk. Men når olien så bliver varm så kniber det. Jeg syntes ikke du behøver at skifte filteret, men det er da rigtigt som du siger at der er noget olie tilbage der. Det du bare skal være sikker på er at det nye olie du fylder på er af samme type som det du tapper af.(mineralsk/syntetisk)

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 31-07-07 12:31

Super svar! mere præcist kunne det hvis ikke gøres TAK!

Godkendelse af svar
Fra : Dksmester

Dato : 31-07-07 12:34

Tak for alt hjælpen fætter! Men pas nu på, det kunne godt gå hen og blive en vane at spørge dig til råds

Kommentar
Fra : fætter

Dato : 31-07-07 16:20

Det er du skam velkommen til!