/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Afledning på elnettet i passat
Fra : jensviggo
Vist : 1309 gange
50 point
Dato : 24-07-07 14:55

Hej

Jeg har en Passat Van fra 1990 som jeg købte i februar, den kører rigtig godt, der er bare et problem den aflade, den kan maks stå 3 dage så er batteriet tomt, jeg har fået et nyt batteri, men det er det samme, når jeg skruer plus polen af kommer der gnister det skulle der jo ikke gøre, det eneste der bruger strøm er uret.
Jeg er grædefærdig over det.
Findes der en metode, hvor jeg kan finde fejlen, jeg er ikke dum til el, men det her overstiger min fantasi, håber der sidder nogle af jer der er klogere, og måske været ude for det samme.

mvh
jensviggo

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-07-07 14:57

Begynd med at fjerne sikringerne, one by one.
Du vil se gnister på samme måde hvor der er et
strømforbrug som ikke skal være der.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-07-07 14:59

Det kan være et relæ der "hænger"
dvs kontakten er brændt sammen,
dermed kan relæet ikke bryde strømmen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-07-07 15:00

Citat
- Ubesvarede 3
- Besvarede 17
- Annullerede 37
- Slettede 1
Ialt 58

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-07-07 15:01

fjerner flueben.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 24-07-07 15:38

hva faen vil du vise med det citat???

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-07-07 23:46

Du har en elforbruger som du ikke lige tænker over.

Slukker lyset i bagagerummet ? Det er nok ca. 3 dage om at aflade batteriet.
Men det kan være så meget andet. Forkert forbundet radio eller forstærker ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-07-07 23:49

Man skruer da for fa.... den ikke pluspolen af !!!!!!.

Hvis nøglen smutter og kortslutter til stellet, kan man komme alvorligt til skade.

Hvis man vil afbryde batteriet, er det minuspolen, der skal tages af.

Kommentar
Fra : merced

Dato : 25-07-07 20:22

Hej jensviggo
En Passat fra 1990, ja det fortæller ikke noget om bilen, men om dig der har bilen, du er jo god til vedligeholdelse og pleje af bilen.
Fjern du bare den ene kabelsko på batteriet og sæt et univisal-instrument mellem batteri og kabelsko. Sæt univisal-instrumentet (voltmeter) på f.eks. 25V jævnstrøm, når der er fejl vil instrumentet vise ca. 12 V. Fjern så en en sikring ad gangen, som Teil skriver. Sikringer til uret, evt. radio og andet som har tomgangs-forbrug skal selvfølgelig fjernes under fejlsøgningen.
Så snart voltmeteret går på 0 V er forbruget på batteriet væk og du har fat fat i fejlen.
Skriv gerne om ydeligere hjælp hvis denne fejlsøgning ikke hjælper, eller hvad fejlen har været
God fornøjelse.
Venlig hilsen merced

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 30-07-07 06:46

Hej merced.

Jeg har gjort som du skrev, fjernet sikringer on by one samt relæer aflæst universalinstrumentet, men resultatet er stadig det samme 12 volt mellem polens plus på batteriet og polskoen, jeg er ved at blive tosset på den bil, kører ellers perfekt.

mvh jensviggo

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-07-07 10:30

Citat
resultatet er stadig det samme 12 volt mellem polens plus på batteriet og polskoen

Du kan nok ikke forvente andet end 12 V. Din "strømtyv" er trods alt flere dage om
at tømme batteriet. D.v.s. strømmen er relativt lav, så lav at du ikke kan se et
spændingsfald over batteriet.

I stedet skulle du koble et amperemeter over sikringsholderen, sikringen fjernet.
Så kan du måle et strømforbrug i den feljramte kreds.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-07-07 11:55

Et gæt. Du vil måle under 1 ampere, hvis det tager tre dage at
tømme batteriet.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 23-08-07 20:51

Jeg ville kigge nærmere på generatoren. Hvis der er fejl i diodebroen vil den stå og aflade batteriet. Kig evt. på lyset i tomgang: Blafrer det ? (Kan som regel ses på kabinelyset ) og forsvinder det når der gasses lidt op ?
Endelig kan du fjerne stikket i generatoren, og dernæst prøve om det gnistrer ved batteriet når du afmonterer kablet / berører polen med det.
Gør det ikke det, har du indkredset fejlen.
Husk, at genmontere stikket i generatoren hvis du skal ud at køre.