/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
I anoncen stod der årgang 2002
Fra : Mille35
Vist : 531 gange
50 point
Dato : 24-07-07 10:13

Jeg og min mand købte en bil i går
I anoncen stod der årgang 2002 reg 1-1-2002
og i slut sedlen stod der reg. første gang 6-12-2001
Er dette lovligt ? Sælger siger at det er en 02 model ,hvilket det osse er ,vi så en der var et år ældre,men aligevel er det ille falst reklame

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-07-07 10:14

Ja

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 24-07-07 10:16

der skulle have stået " er dette ikke falsk reklame"

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 24-07-07 10:24

Citat
Jeg og min mand købte en bil i går

Så har I formentlig læst kontrakten, før I skrev under?

Der har været en del bøvl om bil-annoncer m.v. gennem tiden - men køber sidder ofte med Sorteper. Men I kunne jo også have valgt at takke fra, hvis I mente, at det var snyd eller for dyrt...!?

Men har det i sidste ende den store betydning i Jeres tilfælde? Altså alder/årgang i forhold til prisen?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-07-07 10:28

Citat
Sælger siger at det er en 02 model ,hvilket det osse er
.. så den er jo god nok

ang registreringen - når det er i 12 måned er det vel bare et spørgsmål om at de nye modeller kommer frem lidt før årskiftet falder - mener jeg har fået det bekræftet i sin tid.

Kommentar
Fra : bne

Dato : 24-07-07 10:30

Hvis der, i annoncen, står at bilen er registreret første gang d.1.1.02, og papirerne viser noget andet, så er det naturligvis falsk reklame - men hvis I har skrevet under på slutsedlen, hvad vil du så gøre ved det ?
Med mindre I kan se registreringsnummeret (eller chassis-nummer) på bilen, i annoncen, så var annoncen naturligvis skrevet om en anden bil
Forøvrigt har det nok været meget svært at få registreret en bil d.1. januar..........

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-07-07 10:32

arghhh så mangler jeg igen læsebriller - glem mit indlæg

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-07-07 10:37

Citat
er det vel bare et spørgsmål om at de nye modeller kommer frem lidt før årskiftet falder

De kommer altid om efteråret året før.....

Den der med 1-1-02 er det ikke bare noget DU har tilføjet....

Det bliver lidt svært at påstå den er registreret den dag da det er helligdag...

Så NEJ....

Sælger (annoncen) er god nok....

Registreret i dec er normalt altid årgang året efter.....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-07-07 10:45

Citat
arghhh så mangler jeg igen læsebriller - glem mit indlæg
... tror der skal ekstra stærk kaffe til her - den bemærkning var slet ikke til det her spørgsmål

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-07-07 10:46

Kommet forkert ud af sengen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-07-07 10:51

refi . JA !!!! og der var ski en væg

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-07-07 11:12

Bilen kan nemt være en FABRIKSmodel fra 2002, men da den er registreret i 2001, er dens faktiske alder en 2001 - uanset modellen!
Der er altså forskel på de to begreber "modelår" og "alder" (indreg.år).

Corolla fra 1997 findes f.eks. i 2 udgaver: den gamle, der startede i 1992 med 1993 modellen og så den nye efterfølgende model.

Så I har en 2002 model fra 2001.
Men her kan det vist ikke have den store betydning, hvis ellers I er glade for bilen, og prisen var korrekt.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 24-07-07 12:20

Ja det er bedrag. Men du kan ikke gøre noget ved det, du har jo skrevet under på slutsedlen, og hvis du vil forelægge det for sælger, har vi ofte set at, han hævder, det er en anden bil du har set i annoncen.
Er du i FDM, kunne du fremlægge det der, men jeg tror ikke de kan andet end trøste dig med at det er meget brugt. Desværre er det sådanne sælgere der giver branchen det dårlige ry. De mere ærlige må kæmpe en kamp. Men det viser sig desværre at købere der føler sig taget ved næsen, næste gang de handler køber ved en sådan sælger igen.
Det kan ofte betale sig at betale et par tusinde mere, der er chance for at de hen ad vejen er hjemme mangefold igen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-07-07 12:27

Citat
Ja det er bedrag

HVAD er bedrag

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-07-07 12:31

Hvis der udtrykkeligt står ÅRGANG 2002, så er det forkert oplyst, men hvis der står MODEL 2002, så er det et af de fif som autoforhandlere bruger når de skal sælge biler, for at få bilen til at fremstå nyere end den er....og uanset man synes det er forkert, må forhandleren gerne reklamere med en model 2002, selv om bilen er reg. i 2001.

Så det er rigtigt som "myg" skriver, I har købt en model 2002 årgang 2001.

Men da I har skrevet under på slutsedlen er der ikke meget at gøre ved det nu, så skulle I have gkort indsigelse inden I skrev under.

mvh dova

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 24-07-07 17:25

Tak for svar
Vi er blevet godt behandlet og får vores ny Jeep i morgen
Men det er mere principet at de bilsælger aldtid siger noget andet en det der står

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-07-07 18:29

Citat
Men det er mere principet at de bilsælger aldtid siger noget andet en det der står

Det er vel ikke sælgeren der har sagt noget andet - var det ikke annoncen.....

Derudover vil jeg ikke give "modstanderne" helt ret.....

Når man kalder en bil årgang et eller andet er det ikke registreringsdatoen man henviser til (den kommer normalt efter) men det modelår bilen hører til....

Så der er INTET odiøst i at kalde jeres for en 2002 sålænge man husker at nævne den er registreret i 2001.....

Det har altid været sådan.....

Og som jeg har forstået det har han jo ikke forsøgt at "skjule" at bilen var registreret i 2001......

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-07-07 19:41

Citat
Og som jeg har forstået det har han jo ikke forsøgt at "skjule" at bilen var registreret i 2001......

Jo, det har man i første omgang ved at skrive at bilen er årgang 2002, indtil køberen "hopper på" og køber bilen for derefter at finde ud af, at den faktisk er et år ældre.....for det der dækker betegnelsen "årgang" både ved centalregistret for motorkøretøjer og hos Told & skat og hos forsikringsselskaber, det er hvilket år bilen første gang er indregistreret....

At bilejeren så måske får en bil med lidt andet eller mere udstyr, fordi det er næste års model, er den sag helt uvedkommende....og altså kun salgsgejl

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-07-07 19:56

Citat
at den faktisk er et år ældre

Den er IKKE et år ældre - den er bare solgt før tiden....

Det har ALTID været sådan "Dova" - det burde du da vide.......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-07-07 19:57

De kunne jo bare have kørt 3 uger på prøveplader......

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 25-07-07 00:59

Citat
Den er IKKE et år ældre - den er bare solgt før tiden....

Det har ALTID været sådan "Dova" - det burde du da vide

Altså hvis manden sælger bilen for at være en årgang 2002 og den så viser sig ifølge registreringsattesten at være en årgang 2001....så er bilen altså løjet et år nyere end den er i følge papirerne

Citat
den er bare solgt før tiden

Ja, når vi taler om, at det er en 2002 MODEL....der bare er solgt før 2002....men dermed er den pludselig blevet til en ÅRGANG 2001

Og ja, sådan ved jeg da det altid har været, at forhandlerne bruger salgstricket med, at folk ikke kender forskel på model-år og registrerings-år....

Godkendelse af svar
Fra : Mille35

Dato : 26-07-07 08:00

Tak for svaret dova.