/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Radiatorskift
Fra : jonasoliver
Vist : 1079 gange
50 point
Dato : 23-07-07 13:36

Hej derude

Jeg har lige bestilt 2 nye radiatorer, og vil godt have et råd med på vejen inden jeg monterer dem.
Har lige investeret i et nyt pillefyr, som bare kører fantastisk. Det kneb med at holde på vandet for 2 af mine gamle radiatorer da trykket på radiatorvandet blev sat til 1,6 bar. Jeg havde tidligere haft problemer med lidt utæthedder, som gik i sig selv igen ( formentlig tilkalkning ) Men nu blev utæthedderne for store... Så her følger mit spørgsmål :

Når jeg har tappet vandet af anlægget ( 2 huse hvoraf det ene er i 2 plan = mange liter ) afmonterer jeg de gamle radiatorer og hænger de nye op. Lidt fittingsarbejde, -og så på med noget tryk igen, men hvad gør jeg for at undgå luft i systemet. Skal alle radiatorer skrues helt op på maks. inden jeg lufter ud og hvad med rækkefølgen... Er der ikke noget med at det skal være i en bestemt rækkefølge?

Jonasoliver

Accepteret svar
Fra : jesper.s

Modtaget 50 point
Dato : 23-07-07 15:02

Ja, alle ventiler (termostater) skal åbnes på max. Alt efter hvordan rørerne er trukket, kan man normalt lufte ud, ved at udlufte de radiatorer der er i de nederste etager først, og derefter arbejde sig opefter. Slut altid med den der er øverst. Gentag processen igen efter ca. en uge, og du er klar til en hård vinter.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 23-07-07 15:10

Hvis der er udluftnings skruer på dine radiatorer, brug dem indtil der kommer vand ud,
det er selvfølgeligt vigtigt at skrue op til max for alle radiatorer.
Rækkefølge, ikke nødvendigvis, hvis der er luft kommer det ud ved at bruge udluftsskruerne.

Jeg går ud fra at det er lukket system med trykbeholder system du har, eller måske fjernvarme?

Mvh
tadeo

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 23-07-07 15:45

Sorry, havde overset det var et "pillefyr" du har installeret, hvis du har trykbeholder,
den kan være placeret, ofte nær dit fyr.
Eller en åben beholder aller øverst.
For begge 1 eller 2 strengs bør du have udluftning på rørerne øverst.

For begge systemer er udluftning på alle radiatorer det vigtigste.

tadeo

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 23-07-07 16:42

jonasoliver få gang i din besvarelse af dit spørgsmål.

Jeg står af ved TV tid.

tadeo

Godkendelse af svar
Fra : jonasoliver

Dato : 23-07-07 17:31

Tak for svaret jesper.s.

Jeg er klar til opgaven med fortrøstning.

Jonasoliver

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-07-07 17:38

Pas nu på !!!!!!!

Det tryk du angiver, tyder på at du har trykekspanssionsbeholder.

Det er forbudt og farligt i forbindelse med et fastbrændselsfyr, selv om faren måske ikke er så stor ved et pillefyr som ved brænde mv.

Der skal være en direkte uafspærrelig ledning fra kedel til åben ekspansionsbeholder.

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 24-07-07 08:03

Velbekommen og god arbejdslyst.

God sommer.