/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Indstiling af format til PDF
Fra : hvaderikkeibrug
Vist : 1076 gange
300 point
Dato : 23-07-07 07:26

Jeg har brug for at lave en PDF-fil i et ganske bestemt format (bredde 31,27 og højde 22 cm) til et bogomslag. Mit Worddokument har disse mål, og baggrundsbilledet går helt til kant, men når jeg prøver at lave det til en PDF-fil kommer der et hvidt feldt i venstre side, og når jeg vælger egenskaber for denne fil, er bredden 35 cm.
Jeg har prøvet alle indstillinger, synes jeg, når jeg sender til udskrift på PDF. Har prøvet både PrimoPDF og PDF995. Jeg har også prøvet flere gange at oploade direkte til forlagets PDF, men her bliver den kun 12x9 ?????
Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad jeg gør forkert.

Kommentar
Fra : bne

Dato : 23-07-07 07:42

Jeg har ikke prøvet at skulle lave noget på eksakte mål, men denne http://www.cutepdf.com/ har hjulpet mig mange gange - og er freeware UDEN reklamer og pop-ups.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 23-07-07 10:06

Kære bne
Nu har jeg installeret cutepdf og prøvet at udskrive filen til den - og det er nøjagtig samme problem med det hvide felt til venstre.
Meget mystisk

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-07-07 10:13

Citat
Jeg har brug for at lave en PDF-fil i et ganske bestemt format

Citat
Mit Worddokument har disse mål, og baggrundsbilledet går helt til kant

Hvorfor vil du absolut have det som PDF ????????

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 23-07-07 11:20

Forlaget forlanger en PDF-fil, enten en man uploader til deres system, eller en man selv laver og sender. Jeg har som sagt prøvet begge dele med ovennævnte resultat. Selve bogen var der ingen problemer med - men den er også bare i almindeligt A5-format, men omslaget skal være hele vejen rundt, altså A4 vandret + 0,5 cm beskæringskant hele vejen rundt + plads til ryggen.
Forlaget hedder BoD = books on demand, og det er megabilligt at få trykt en bog der. Vi skal i første omgang kun have et prøvetryk, derfor kan vi kun bruge nettet og ikke sende en CD-rom, som man gør til andre trykkerier.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-07-07 11:38

Kan det firma da ikke selv regulere målene - de må da have redskaberne til det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-07-07 11:47

Har du læst dette....

Citat
Fremstilling af trykforlægget:

BoD easyPrint

BoD easyPrint er vores printerdriver, der forvandler dit manuskript til et trykklart forlæg. Med denne printerdriver kan vi overføre dine bogfiler fra det program, du bruger (f.eks. direkte fra dit Word-dokument) til BoD og automatisk konvertere dem til en trykklar PDF-fil. Du skal blot downloade BoD easyPrint her. Yderligere oplysninger finder du på myBoD under "Spørgsmål & svar"

Download BoD easyPrint for Windows

Download BoD easyPrint for Mac OS X

https://www.bod.dk/index.php?id=106 nederst på siden....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-07-07 11:47

Jeg bruger OpenOffice den ekporterer til PDF så det bliver en tro kopi af originalen, kender lidt til CutePDF, kan det være en "kant til indbinding" enten i dit Word program eller CutePDF, som du kan slå fra i Printer opsætning, bare en tanke har du undersøgt den slags indstillinger

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 23-07-07 12:17

Jeg får mine 'konverteringer' helt ud til den yderste kant, når jeg (før jeg printer) går ind i sideopsætning og vælger 0,5 i ventre og højre side...

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 23-07-07 14:14

Kære refi,
Ja, det lyder besnærende, og der var også derfor, vi valgte BoD til dette projekt, hvor vi kun skal bruge 2 bøger, men der er ingen, man kan ringe og tale med, og hver gang jeg uploader enten på ene eller anden måde, siger maskinen, at formatet er forkert.
Jeg plejer at bruge Lasertryk, hvor man kan ringe til en person og aftale nærmere, men ved et så lille antal er BoD langt, langt billigere. Og man bliver jo lidt stædig, når l..... ikke virker.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-07-07 15:43

Hmmmm...

Ydermere står der så også på deres side at omslag NETOP SKAL have en hvid kant......

Så spørgsmålet er om ikke det er okay....

Citat
Beskæringskant

På de fire ydersider af paperbackomslaget og skåneomslaget for hardcover skal der anlægges en beskæringskant på 5 mm (skåneomslag venstre og højre: 2 mm). Denne beskæringskant fjernes igen efter indbindingen af bogen, men den har et godt formål: Såfremt omslaget under indbindingen skulle glide lidt, så bliver der ikke nogen hvid ubeskrevet kant synlig.

https://www.bod.dk/index.php?id=78

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 23-07-07 18:05

Jamen refi, den hvide kant jeg får, er 3 cm bred i venstre side - og der er ingen på de øvrige 3 kanter. Det må være et eller andet, jeg gør forkert i opsætningen. Og beskæringskanten er 0,5 cm på alle leder. Det virker fint i Word-dokumentet. Jeg har selvfølgelig samme indstilling i både PDF-printerne og Worddokumentet - og har i øvrigt prøvet alle de forskellige indstillingsmuligheder. Jeg har knoklet med det her i flere dage nu.
Nu prøver jeg at lave det samme omslag i Publisher for at se, om dette program er mere samarbejdsvilligt end Word.
Alt det, BoD skriver, har jeg læst og prøvet af. Det lyder så godt, så derfor gik jeg i gang med projektet. Det er en samling af mails sendt fra en bestemt person, som jeg så vil overraske med at lave en bog ud af. Den skal kun trykkes i de 2 eksemplarer, en til ham og en til mig. Den er på 112 sider i A5-format, og selve "bogblokken" er OK og accepteret af BoD, det er kun omslaget, der driller.
De bøger, jeg selv har udgivet - til salg i butikker - får forlaget trykt hos Lasertryk, men her skal der rigtig mange eksemplarer til, før det kan "betål se". Og denne her bog skal ikke i boghandelen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-07-07 18:51

Hvad så hvis de SELV (bod) skal svanne det ind fra et worddokument - det er tilsyneladende også en mulighed - påstår de

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-07-07 19:00

Har lige prøvet med et billede i word på DINE mål....

Udskrevet med PDF995 - Det går helt til kant.......

Sikker på det ikke er din printer der driller......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-07-07 19:04

Hvad printer du ud på......

Du er jo over A4 format.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-07-07 19:09

Vent nu lige lidt....

Du printer det vel ikke ud men blot gemmer det som pdf.....

Prøv i så fald at gå op i A3 størrelse - så burde billedet nemt kunne være der - resten "klipper" de vel bare af.....

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 23-07-07 19:11

Jeg tror du skal bruge et "rigtigt" layoutprogram for at undgå fejlen. Hvis det er billede så er det min erfaring at word ikke er til at stole på. Du kan prøve at bruge powerpoint, men indesign fx er bedst.
Har du prøvet at printe ud på en almindelig printer? - så kan du se om det er i PDF delen det går galt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-07-07 19:13

Prøv evt. at lave det i A3 format i word og derefter til PDF, ligeledes i A3.....

Alt extra burde kunne klippe fra af BoD

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 23-07-07 21:09

Jeg HAR prøvet i A3, og andre formater, jeg har vendt det lodret og vandret og prøvet forskellige indstillinger.
"Printer" = PDF.
Jeg har som tidliger nævnt prøvet pdf995, primopdf, cutepdf og BoD's upload-pdf. De VIL have det som en pdf-fil i de rette mål. Den billige version, som disse 2 bøger nødvendigvis skal laves i, for at de ikke skal koste en jetjager, kører helt automatisk, der er ingen personer, man kan ringe til eller få mail-svar fra. Så hvis jeg ikke kan printe ud i det rette pdf-format, afviser maskinen filen. Hvis man vil have hjælp, bliver det i en anden version, og så koster det lige så meget som andre steder.
Jeg kan ikke printe ud på mit egen printer, da den kun kan tage A4, og denne her fil er altså større end A4.
Jeg prøver igen i morgen, og hvis det ikke lykkes, giver jeg nok op - eller gemmer projektet på ubestemt tid.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 150 point
Dato : 23-07-07 21:16

Så vender vi tilbage til....

Citat
Sikker på det ikke er din printer der driller......

Det må næsten være din printer der IKKE kan printe til kant....

Men målene passer jo ikke til A4 alligevel....

Er det ikke FILEN du skal sende - det hjælper vel ikke at printe det ud....

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 23-07-07 21:31

aj det kan da lade sig gøre - du kan også printe den ud for stor og så skære det til i photoshop fx.

men som sagt lige præcis de problemer du oplever er yderst almindelige når man ikke bruge et rigtigt layoutprogram.

Godkendelse af svar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 27-08-07 16:54

Har lige opdaget, at jeg aldrig fik sluttet dette spørgsmål. Efter utallige forsøg gav jeg op og sendte bogen til et andet trykkeri - dyrere, men dér kunne man tale med et menneske, der oven i købet selv kunne justere omslaget, så det passer.
Svært at finde ud af, hvem der skal have point, når problemet ikke blev løst, men refi gjorde et stort arbejde med at undersøge hos BoD o.s.v., så tak for indsatsen, refi.
Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-08-07 16:59

Selv tak - beklager det ikke lykkedes....