/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ungdomsbil?
Fra : Black_megan
Vist : 1435 gange
45 point
Dato : 23-07-07 04:10

Jeg er interesseret i at købe en bil, jeg er dog kun 18 år, og dermed bliver forsikringen nok lidt dyr..

Men mit spørgsmål:

Hvilken bil skal man købe som ung fyr? Har overvejet:

Mazda mx3
Toyota Corolla
Toyota Celica

Det skal siges, at bilen maks skal koste 40.000 :) Det er hvad i har at rode med.. håber i har nogle forslag.. det er ret vigtigt kabinen også er lidt køn, vil ikke ha en bil, som er for lækker udadtil, men indvendig noget ****...

Tusind tak, håber at høre fra jer :)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-07-07 04:46

Corolla'en klart.

Betalbar god lille tilgivende bil. Ellers ville jeg pege på Peugeot 205 eller 106. VW Golf. Fiat har også masser af mindre biler der bestemt er betalbare.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 23-07-07 07:51

Opel Kadett ville jeg nok sige.

Billig i indkøb, og billig i rep.
Den er også nem at gøre lidt smart at se på.
Eller WV Golf

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-07-07 08:50

M.h.t. forsikring, så kan du tage det kursus, der hedder respekt for fart, det koster 3.400 kr., men så kan du hos Alka få en billigere forsikring ca. ½ pris.

Læs om respekt for fart her

http://respektforfart.inforce.dk/sw53316.asp

Du skal være opmærksom på at et tysk bilmærke er dyrere at forsikre end andre mærker.

Min søn har lige købt en Peugeot, som han er meget glad for.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-07 09:37

Citat
Du skal være opmærksom på at et tysk bilmærke er dyrere at forsikre end andre mærker

Hvor har du da det fra
Det kommer ikke an på oprindelseslandet, men på bilmodellen og hvor stor den er, hvad den koster at forsikre.

Nå, men til spørgsmålet:

Af de biler du nævner der, vil Celicaen og MXeren være så dyr for dig i forsikring, at det på årsbasis vil nærme sig det du regner med at gi' for hele bilen, da de klassificeres som "sportsagtige biler"

Bare den lovpligtige ansvarsforsikring kan for en ung nystartet mandlig bilist koste 10000 om året, og medmindre du betaler bilen kontant og selv er villig til at tage risikoen såfremt du smadrer bilen eller den bliver stjålet , så skal du ha' kaskoforsikring på....og der kan du "roligt" lægge op til 20000, måske mere, ekstra oveni, alt efter hvilket forsikringsselskab det drejer sig om.

Det er så svinagtige priser de forsikringsselskaber tager, at det nærmer sig tyveri

Corollaen er en driftsikker bil som mange er glade for.

Jeg kan godt forstå, at unge mennesker gerne vil have en smart bil........men de fleste tænker bare ikke på, at det meget let kommer til at koste 6-7000 om måneden at have sådan en bil:

Forsikring, vægtafgift, månedlige afdrag......og så skulle der jo også gerne være råd til at hælde lidt benzin på den, og reparationer og måske lidt udstyr.

Nu ved jeg selvfølgelig heller ikke om du har masser af penge....men jeg kender ikke mange på den alder der har råd til det, de nøjes de første år med en lille, ældre, billig bil til 8-10000, som er billig i benzin og som de ikke behøver have kaskoforsikring på...indtil de har tjent så meget anciennitet op ved forsikringen, at det bliver lidt billigere.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-07-07 09:56

dova

Det har jeg fra Alka. Min søn har en Golf fra 1988, som han kun betaler ansvar på. Nu har han købt en nyere Peugeot, som han betaler ansvar + kasko på. Beløbet er det samme. Alka forklarede det med at et tysk milmærke var lavet af et tungere materiale og derfor kunne gøre større skade på modpartens bil ved et sammenstød.

Om det kun er Alka, der fører den politik det kan jeg så ikke svare på.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 23-07-07 11:07

dova skriver bl.a.:

Citat
Alka forklarede det med at et tysk milmærke var lavet af et tungere materiale og derfor kunne gøre større skade på modpartens bil ved et sammenstød.

dova har delvis ret. ALKA har i mange år kørt med forklaringen om, at en tungere bil og jo større motor, kan lave en større skade. Taler mean med en af de uddannede medarbejdere, fx fra forsikringsteknik, får man en anden forklaring. Statistisk sammenhæng mellem de anmeldte skader danner baggrunden for prispolitiken ud fra alder, postnr. bilmærke, motorstørelse, egenvægt mv. De biler og aldersgrupper og postnr. der oftest er involveret er de dyreste. Sjovt nok, så giver ALKA ??% hvis man er medlem af "en fagforening". ?? hvis man har to forsikringer, ??% hvis man er fyldt 50 år - seniorrabat mm. Som HK'er fik jeg alle disse rabatter på mine andre forsikringer også. Da vi skiftede campingvogn i foråret, var det tid til at kikke forskringer efter og ved at flytte alle forsikringer fra ALKA til Tre Kroner, fik jeg bedre dækninger på alle forsikringer og sparede samtidig 2.300 kr. Otte dage efter, var der én der var flyttet fra Tre Kroner og til ALKA. Han sparede 3.800 kr. ,men erkendte, at der ikke var de helt samme dækninger.

Forsikringsjunglen fortsætter til gavn for selskaberne.

Jeg har en nevø, som er glad for at få præmien til ½ pris pga. ALKA's kørekursus, det virker fornuftigt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-07-07 11:15

alka

Det var nu mig "ans" , der skrev det

Og den eneste forsikring vi har hos Alka er sønnens bilforsikring.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 23-07-07 11:27

i hans tilfælde tror jeg det er bedst at undersøge forsikringspriser først - det kan man på denne side:

http://www.forsikringsluppen.dk/

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 23-07-07 11:27

Unskyld - dit tilfælde

Kommentar
Fra : Black_megan

Dato : 23-07-07 11:48

Jeg er godt klar over at både Mazda'en og Celica'en er sportspræget, og bliver dyr i forsikring...

Men evt, kunne jeg tage det kursus alka tilbyder, men regner alligevel ik med at skulle have kasko, da jeg kører rigtig pænt så hvis jeg skal betale 10.000 i 3 år, til jeg bliver elitebillist, så fair nok, for prisen falder ganske pænt derefter, er det ikke rigtigt?

og de 10.000 kan jeg tjene på 15 dage.. :) så det fint nok.. desuden er jeg på ret høj SU, da mine forældre er skilt, får 2500 ca om måneden.. så det skal nok gå..

Så har hørt udover mine egne overvejelser - VW Golf - peugeot 106/205.. Fiat er blevet nævnt..

Andre forslag?

Kommentar
Fra : bne

Dato : 23-07-07 12:09

Forsikringer tegner man jo ikke fordi man kører som et svin men fordi man kan være uheldig - man kan være uopmærksom eller der kan være en anden der mener at have mere brug for bilen end du har
Jeg forstår heller ikke kommentaren om at du kan tjene 10.000 på 15 dage, når du er på SU - men lad det ligge !

Find dig en middelklasse-bil, en god solid familiebil, du kan shine lidt op - det kan du ved de fleste af mærkerne Mazda, Toyota, VW og Peugeot - hvis du vælger en meget solgt model er der flere fordele, dels er brugtvogns-prisen forholdsvis lav og dels er der mange billige stumper hos skrothandlerne.