/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
systemgendannelse.
Fra : vagnba
Vist : 1003 gange
100 point
Dato : 22-07-07 20:58

hej.. nu har jeg desværre brug for lidt hjælp igen.
jeg har ingen systemgendannelsespunkter. når jeg går ind og checker, siger den at mit d drev er for lille.. hvordan øger jeg størrelsen på det, det er på 31 MB, og jeg bruger det til billeder og dokumenter..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-07 21:05

Hvor megen diskplads har du da tilbage?

Prøv liiiige at fjerne alle gendannelsespunkter undtagen det sidste:

Start->Programmer->Tilbehør->Systemværktøjer->Diskoprydning-> vælg fanen; Flere indstillinger -> og klik på [Ryd op...] nederst under afsnittet: Systemgendannelse

Det er nok en god idé at købe et større diskdrev ...og/eller rydde lidt op

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-07 21:10

Ps. Du kan også komprimere dit drev for at få mere plads. Det går dog din pc en kende langsommere !!!

Gå i stifinder.

Højreklik på dit drev og vælg i menuen nederst; Egenskaber-> fanen; Generelt-> ..og sæt flueben ud for:

Komprimer dette drev for at spare diskplads.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 22-07-07 21:19

har masser af plads på mit c drev, men det er partioneret, så der også er er et d drev. jeg har 62% ledig plads på mit c drev. det jeg ønsker er at gøre d partionen støørre. min pc er ryddet op, og er helt up to date. det har jeg lige fået gjort på spyvarefri..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-07-07 21:23

Citat
min pc er ryddet op, og er helt up to date. det har jeg lige fået gjort på spyvarefri..

hvis det er LIGE du har fået hjælp - så har du sikkert netop fjernet alle gamle gendannelsepunkter - så vent en dag eller to og så lav et selv - det er meget almindeligt at du får besked på at fjerne gamle punkter netop for at forhindre at der kommer skidt igen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-07-07 21:28

Du kan vise os din harddisk på denne måde:

Højreklik på denne computer og vælg administrer
og vælg så dishåndtering
klik oppe på maximer (ved siden af X)
tryk på tasten > print screen <

og så
start > programmer > tilbehør > paint
rediger > sæt ind > (nu har du et billede af din harddisk)
Filer > gem som > navn = HD.jpg

og så
www.peecee.dk
klik på gennemse > find din HD.jpg > marker > åbn > klik på opload
Nu skal du kopiere et link som ligner dette
http://peecee.dk/?id=58810 .........................det er min harddisk lige nu.
her ind på Kandu

Så kan vi se hvad din harddisk indeholder.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-07 21:49

Det er ikke sådan lige at ændre på partitionstørrelsen. Med partition magic kan det dog lade sig gøre: http://www.soft32.com/download_151.html

e.c har mere forstand på dette end jeg, så han kan sikkert guide dig igennem

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-07-07 21:49

Ok - i mellemtiden har du fortalt om al din plads.
Det kan lade sig gøre at krympe C: drevet og så udvide D: drevet.
Det kan gøres med dette program som er gratis:
http://www.kandu.dk/Tip16078.aspx

eller med Partition Magic (helst med disketterne)

Efter at C: drevet er skrumpet (mod venstre) skal du ud af programmet og starte op i Windows og så yderligere en genstart.
XP kan ikke lide at blive ændret - så derfor genstart.

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 22-07-07 21:58

ok det vil jeg så evt prøve i morgen. men jeg fatter ikke hvordan jeg har fået lavet et d drev. det er noget som skete for et halvt års tid siden..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-07-07 22:04

Fejl i min anvisning:
Citat
og så
start > programmer > tilbehør > paint
rediger > sæt ind > (nu har du et billede af din harddisk)
Filer > gem som > navn = HD.jpg

Filer > gem som >
filnavn = HD
filtype = jpg

ellers fylder den alt for meget - sorry.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-07-07 22:06

Hov - lige et øjeblik inden du gør noget.
Du har vel et C:drev hvor styresystemet ligger på.

Lad os lige snakke i morgen inden du gør noget.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-07 22:10

vagnba -> Du har sikkert oprettet den extra partition ved en evt. geninstallation af XP på daværende tidspunkt.

Citat
Der vises en liste over alle eksisterende partitioner og ikke-partitioneret plads for hver fysiske harddisk. Brug PILETASTERNE til at vælge den partition eller den ikke-partitionerede plads, hvor du vil oprette en ny partition. Tryk på D for at slette en eksisterende partition, eller tryk på C for at oprette en ny partition ved at bruge ikke-partitioneret plads. Hvis du trykker på D for at slette en eksisterende partition, skal du derefter trykke på L (eller trykke på ENTER og derefter trykke på L, hvis det er systempartitionen) for at bekræfte, at du vil slette partitionen. Gentag dette trin for hver af de eksisterende partitioner, du vil bruge til den nye partition. Når alle partitioner er slettet, kan du vælge den resterende ikke-partitionerede plads og derefter trykke på C for at oprette den nye partition.

http://support.microsoft.com/kb/313348

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-07 22:15

UPS... ja. Det kan tænkes at du har oprettet en ny partition (D:) og dermed fået installeret XP på denne. Hvis du i den 'gamle' version af XP ..med programmer og hele baduljen således havde optaget det meste af dit C: drev, så har der ikke været megen plads til den 'nye' (= nuværende) version af XP + programmer. Det kan være derfor du nu 'lider' af pladsmangel, men som sagt:

Lad trygt e.c kigge på det

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 22-07-07 22:17

ja jeg har geninstalleret for et halvt års tid siden. ja og styresystemet ligger på c.. jeg vender tilbage i morgen aften..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-07-07 10:41

Du kan vise os din harddisk på denne måde:

Højreklik på denne computer og vælg administrer
og vælg så diskhåndtering
tryk på tasten > print screen <

og så
start > programmer > tilbehør > paint
rediger > sæt ind > (nu har du et billede af din harddisk)
Filer > gem som >
filnavn = HD
filtype = jpg

og så
www.peecee.dk
klik på gennemse > find din HD.jpg > marker > åbn > klik på opload
Nu skal du kopiere et link her ind på Kandu som ligner dette:
http://peecee.dk/?id=58846 .........................det er min harddisk lige nu.

Så kan vi se hvad din harddisk indeholder.
Jeg har en lille mistanke til dit D: drev som du ikke selv har oprettet.

Ps. Molokyle - vil du lave lidt korrektur inden denne bliver lagt som et tip.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-07 15:17

e.c -> Nope ...den klarer du bedst selv

..bortset fra denne i sammenhæng; denne absolut uforståelige ytring:
Citat
og så
www.peecee.dk

??? ..og så
...HVAD ???

Det hedder:
Citat
Nu går du så ind på hjemmesiden http://www.peecee.dk/ , hvor du under "Upload" menuen midt på siden vælger:

Klik på knappen [Gennemse] > ..osv.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-07-07 17:21

ok

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 23-07-07 22:21

hej igen.. så har jeg prøvet ovenstående. men har ikke noget der hedder print screen..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-07 22:41

print screen = [Prt Sc] er en tast på dit tastatur ved siden af [Scroll Lock] og [Pause] tasterne på et alm. IBM standard tastatur.

Kig efter på dit keyboard, så finder du nok tasten

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-07-07 22:44

Jo du har en tast der sidder sammen med to andre
og den hedder

print
scrn

Og den laver et billede af dit skrivebord.
(husk aldrig at lave et billede med dine persondata på)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-07 22:45

Ps. Når du trykker på [Prt Sc] tasten sker der tilsyneladende ingenting, men nu bli'r dit skærmbillede gemt i computerens Clipboard (RAM) og kan derfra indsættes i MS Paint med tastekombinationen ALT + v eller ved højreklik i MS Paints 'tegneområde' og vælge: Indsæt...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-07-07 22:50

Hov - hvis det er en bærbar comp så hedder tasten måske >>prt sc<< og skal måske aktiveres sammen med FN tasten

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 23-07-07 23:10

http://peecee.dk/?id=59029 haaber at jeg har gjort rigtigt.. ellers må i jo komme efter mig...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-07 23:42

Hmmm... som jeg ser det er det dit logiske drev D: som styresystemet ligger på.

Jeg tror godt drevene ka' være navngivet 'omvendt' i Windows, så det 'ser ud' som D: er C: ...eller omvendt

..men nu lader jeg e.c tage over ..og nøjes med at kigge med

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-07 23:44

Udvidet partition vs. logisk drev ...det er nok dér hunden ligger begravet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 23-07-07 23:47

ved ikke så meget om det.. blev opfordret til at flytte alle mine dokumenter og fotos over på c drevet. da mit windows lå på c.. men kan da være at det er forkert. ja vi ser hvad e.c. siger. men det bliver jo nok først i morgen..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-07-07 10:43

Hvis du har vigtige dokumenter og foto liggende............................så køb en rimelig billig USB harddisk og kopier det over på den, inden der arbejdes med ændring af harddisk partitionernes størrelse.

>>>flytte over på C: for at gøre plads på D:<<< - ja - hvis det giver plads til gendannelsespunkt.

Men normalt har man styresystem og programmer på C: og dokumenter / billeder på D:
Det gøres fordi det som regel er C: med styresystem som går ned uden at tage D: med ned.

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 24-07-07 13:08

men som du ser min HD ligger styresystemet så ikke på C:drevet, og billeder og dokumenter på D:drevet. det har jeg ellers fået at vide at det gør..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-07-07 15:57

http://www.tbo.dk/systemgendannelse.htm

http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/plan/faqsrwxp.mspx
Citat
Q. Why is System Restore suspended enough free space on the system drive exists?

A. Suspension can occur if:

• A non-system drive with System Restore enabled has less than 50 MB of free disk space

• A copy, delete, modify operation was made to a file monitored by System Restore. This typically causes System Restore to suspend across the system.

Citat
A. Disk space used by System Restore by default:

• For drives greater than 4 GB, System Restore uses up to 12% of the disk space

• For drives less than 4 GB, System Restore by default only uses up to 400 MB of disk space

• The data store size is not a reserved space on the disk and the maximum size (to the max values defined above) is limited at any time by the amount of free space available on disk. Thus, if disk space use encroaches on the data store size, System Restore always yields its data store space to the system. For example, if the data store size is configured to 500 MB, of which 200 MB is already used, and the current free hard-disk space is only 150 MB, the effective size of the data store is 350 MB (200 + 150), not 500 MB.

• Note that disk space usage can be adjusted at any time

Noget kunne altså tyde på, at du på et tidspunkt har afsat mere plads manuelt til sytemgendannelse end du har til rådighed nu.

Løsning: Mindsk mængden af plads til Systemgendannelse !

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/helpandsupport/getstarted/ballew_03may19.mspx

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 24-07-07 17:31

har nu mest lyst til at formatere hele p..... men tror snart det er sidste mulighed. ved heller ikke om jeg har alle de drivere liggende som jeg så skal bruge. for jeg har ikke noget vigtigt liggende som jeg ikke kan brænde over på en cd. men hvis jeg formaterer så skal jeg vel hen og have nye digitale signaturer også. ved ikke så meget om. det.. sidste år blev den formateret ved en fejl, og da kom den da igang igen, men det var før end jeg fik digitale signaturer.. tror i det er løsningen, også for at få den til at køre hurtigere. spywarefri anbefalede mig at formatere den da de mente der var en fejl i styresystemet, og at det var derfor den var blevet sløv.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-07-07 19:05

Et billede fra et digitalcamera fylder i gennemsnit 1 Mb
Dit D: drev er på 31 Mb og der bruges ca. 22 Mb
Hvis du har dine billeder liggende på D: ligger der ikke ret mange billeder.
Så dine billeder ligger nok på C:

Der kan ændres på C: og gøres plads til et nyt drev F:

Når D: er på 31 Mb kan der ligge drivere som hører til computeren.

Hvis det er en fejlformatering i forbindelse med geninstallering - ligger D: bare i vejen.
(XP bør helst ligge i starten af harddiesken)

Hvis du kan trække dine vigtige data ud (dokumenter/billeder) og KOPIERE dem på en
USB harddiesk - så ville jeg ikke være nervøs ved at ændre på harddisken.

Når/hvis du beslutter dig for at ændre på harddisken - vil jeg lave en køreplan.

Har du diskettedrev på den computer.

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 24-07-07 21:25

hej igen..
der ligger ca 24 billeder på drevet om det så er D eeler C samt et par breve. ja der er disk drev på pc'ern. og det jeg har liggende er noget jeg kan brænde over på cd'er. det eneste jeg faktisk er nervøs for er mine digitale signaturer og min mail konto..

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 24-07-07 21:36

Jammen så syntes jeg vi lige skal læsse alt over først så.

Gratis mailkonto hos hotmail kan ikke genoprettes i outlook / Express
Men ellers kan det meste gemmes.

Men jeg aner ikke hvor signaturer gemmer sig henne.

Det er der måske andre som ved.

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 24-07-07 21:39

jeg har nogle mapper hvor der står registreringer digitalsignatur. det kan være jeg bare skal brænde mapperne over på en CD..

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 25-07-07 22:48

hej e.c.
jeg skal lige have købt nogle disketter i morgen, men jeg tror ikke jeg kan brænde mine digitale signaturer over på en CD, så overvejer lige om der er nogen der ved noget om det før jeg går i gang..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-07 22:58

Citat
En backup sikrer din signatur, hvis uheldet er ude.

TDC anbefaler desuden, at du laver en backup af din digitale signatur, så du ikke mister
den, hvis din pc bryder sammen. Du kan finde vejledninger om backup på www.tdc.dk
(‘Import og eksport af certifikater’).

http://www.digitalsignatur.dk/db/filarkiv/4266/DS_Faktaark_Installation.pdf

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : vagnba

Dato : 12-08-07 15:19

Tak for svaret e.c. jeg kunne bruge det meste af det du skrev. men jeg lavede en formatering.. dså må jeg se om systemgendannelse kommer til at virke,, en skulle have pointene. men tak for alle de gode ideer..