/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
En kontraventil der drypper
Fra : Mougli_97
Vist : 725 gange
20 point
Dato : 22-07-07 16:11

Hej

Jeg er ny her på sitet, og vil lige stille mit første spørgsmål. Jeg bor i et hus med ey helt nyt oliefyr og varmtvandsbeholder. Varmtvandsbeholderen er tilsluttet fyret, men kan køre på strøm også. Der sidder en blå hane/ventil på den kolde vandtilførsel til beholderen, hvor der er afløb lige under (lavet i plastrør). Denne drypper af og til en smule, skal den det ? Eller skal jeg have den skiftet ? Anden del af mit spørgsmål er om der er nogen der kan sige mig om det er billigst at have fyret til at opvarme vandet eller el, her i sommerperioden hvor fyret udelukkende vil trække varmtvandsbeholderen, da der ikke er varme på nogen steder på centralvarme anlægget ?

Mvh.

Christian Holmgren

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 30 point
Dato : 22-07-07 16:27

Det er normalt at de drypper lidt, det er fordi vand udvider sig når det bliver varmet.
Det er nok billigst at opvarme med el, men det er ikke alle kedler der kan tåle at stå uopvarmede.
Er din kedel af støbejern er der ingen problemer.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 22-07-07 16:29

Det er en støbejernskedel ! Så skulle det vel være sikkert.

Godkendelse af svar
Fra : Mougli_97

Dato : 22-07-07 16:33

Tak for svaret stig54.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-07-07 17:17

Enig med Stig langt hen ad vejen.
Om el eller olie er billigst til varmt vand om sommeren afhænger af så mange ting.

hvis dit forbrug af varmt vand er stort ( teenagerbadning) kan det være at olie er billigst.

Men hvis
- kedlen er og rørene fra og til er dårlig isoleret.
- hvis der er konstant træk gennem skorstenen
- eller din skorsten er lang og tung.
kan det med et almindeligt varmtvandsforbrug, nok bedsts betale sig med elopvarmning.