/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
fugt i kælder!!
Fra : ThomasEp
Vist : 676 gange
100 point
Dato : 22-07-07 15:53

Hej

Jeg er lige gået igang med at lave min kælder, der har siddet fugtplader på før, så nu er de blevet revet ned.
Jeg opdager så at pudset er meget skrøbeligt og der er nogle sorte "Skjolder" rundt omkring, skal alt pudset ned eller skal jeg bare lade det være og få isoleret det?
Jeg regner med at indsætte 100 mm isolering, og dampspær udover og endelig gips.
Jeg skal ha lavet dræn når "tid" er til det!
Men hva fanden skal jeg lige gøre med de skjolder??

Mvh Thomas

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 22-07-07 16:02

- jeg ville starte med drænet... men skynd dig, det siges at der kommer op til 80 mm i aften...

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 22-07-07 16:10

Du skal have undersøgt om du har svamp i kælderen før du begynder at pakke det inde igen.

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 22-07-07 16:12

Svamp.. Hvordan undersøger jeg lige det?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-07-07 16:19

Det er i praksis umuligt at lave kældervægge fuldstændig fugttætte. så fvis der er fugt i jorden udenom- og det er der idet mindste efter rengvejr- så vil der diffundere fugt igennem ind til væggens inderside. Det har ikke noget med grundvand at gøre.

måden man holder indervæggen tør på er ved at lade den lille smule fugt fordampe og ventillere kælderen.
Hvis du sætter dampmembran på hindrer du denne fordampning,( tørring) og der vil ophobes vand i væggen. Det sker uanset hvor meget dræn du laver udenfor. fugt på væggen giver skimmelsvamp, som du allerede har.
Hvis svampen er i pudsen, og ikke bare på overfladen, skal pudsen hugges ned.
Overfladisk svamp, kan fjernes med hypoklorit (klorin)

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 18-10-07 10:40

Jeg ville også starte med at få drænet ( er det nødvendigt?) Hvis ikke der er vand i jorden er det ikke nødvendigt, men det afhænger af jorden og grundvandet.... Men under alle omstændigheder bør du få gravet platon plade og 50 mm flamingo ned som isolering( den billigeste måde at isolere når du er igang) Platon pladen er en plade som forhindre at fugt/vand kommer ind til soklen og samtidig skaber lidt luft til soklen.

Dette arbejde kan du selv udføre, HVIS du er forsigtig og ved hvad du laver, der er nogle forholds regler du skal tage højde for, ellers skal du få en entreprenør til det! Hvis du skal ha drænet SKAL du bruge en autoriseret kloakmester!

HAr du burg for yderlig råd, så spørg... Er kloakmester og har lavet mange af den slags job.