/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
11-timers reglen
Fra : joker
Vist : 4595 gange
100 point
Dato : 21-07-07 13:32

Hejsa

Jeg er ansat på funktionær lignende vilkår som tekniker. I mit job bliver reglen om minimum 11 timers hvileperiode i låbet af et døgn, brudt i stor stil.
Hvis jeg møder kl. 7.00 og holder fri kl 23.00, så kan jeg jo hvis reglen blev overholdt først møde på arbejde igen kl. 10.00. Min normale arbejdsdag er jo 7.00 - 15.00.

Mit spørgsmål er så: Hvem betaler for tiden mellem 7.00 til 10.00? Her jeg fri med fuld løn i de timer? Hvis jeg bliver sendt på arbejde alligevel i dette tidsrum, er det så overtid?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 21-07-07 13:42

Har virksomheden overenskomst? Hvilket område arbejder du indenfor?

Tekniker kan være t vidt begreb.

Kommentar
Fra : joker

Dato : 21-07-07 13:45

Ja, virksomheden hører under Dansk Industri. Så jeg er ansat under Dansk El-Forbund CO/Industri

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-07-07 13:46
Kommentar
Fra : joker

Dato : 21-07-07 13:57

Jeg havde hørt den udsendelse, men der var ikke noget svar på mit spørgsmål.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-07-07 14:01

Arbejde fra 7 til 23 må være mod alle aftaler.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-07-07 14:03

Men du er jo rigeligt kompenseret med alle de tomers overarbejde fra
dagen før.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-07-07 14:03

timers skulle det være.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 21-07-07 16:20

11-timers reglen er jo lavet for at beskytte arbejdstageren. Men jeg mener ikke, at der er noget til hindring for at man kan aftale noget med arbejdsgiveren, hvis man selv er indstillet på det.
Visse virksomheder har dog faste rammer, hvad angår 11-timers reglen.

Men jeg fandt følgende i lovteksten:

$9 stk 1: Normal arbejdstid skal lægges imellem kl. 6.00 og kl. 18.00

$13 stk. 2: Varsling af overarbejde.
Overarbejde ud over 1 time skal varsles dagen før inden normal arbejdstids ophør. Hvis sådant overarbejde ikke er varslet rettidigt, eller hvis varslet overarbejde ikke kommer til udførelse, betales: (Pr. 1.3.2004 kr. 76,20, 1.3.2005 kr. 78,50 og 1.3.2006 kr. 80,85)

$13 stk. 3: Afspadsering.
Omkring afspadsering er der forskellige regler alt efter om der er valgt en tillidsrepræsentant i virksomheden. Da er det op til denne at aftale hvordan afspadsering skal afholdes.

$14 stk. 1: Forskudt arbejdstid.
Forskudt arbejdstid skal varsles mindst 5 dage i forvejen.

Der står en hel masse mere...
Men spørg evt. i din a-kasse, der ligger inde med overenskomsten og som kan svare på en masse, som man ikke altid helt forstår ud fra en lovtekst :)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-07 16:35

Det kommer "meget" en på HVORDAN dit arbejde er tilrettelagt.

Om du er på et FAST arbejdssted eller kører i marken...

Hvad der er årsagen til at du har arbejdet til kl. 23.00 aftenen før....

Så uden oplysninger om "din arbejdsgang" er det svært.....

Det KAN være tilladt

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 21-07-07 19:53

hej
ja 11 timers reglen er at du skal holde mindst 11 timer fri mellem 2 arbejdsdage, men i nogle tilfælde gælder reglen ikke, . hvis jeg f.eks bliver kaldt ud og rydde sne midt om natten og bliver sendt hjem ( for egen regning ) kan de kalde mig ud igen allerede efter 8 timer. da der ligger nogle regler for det. og det er ikke altid det bliver overholdt men det er ligeså meget mine kollegaer der selv er skyld i det ,som jeg også selv er .

venlig hilsen chicapigen

GOD WEEKEND TIL ALLE

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 21-07-07 22:04

Hvis du arbejder mere end 13 timer, så overtræder DU arbejdsmiljøloven !!!

Hviletiden skal betales af arbejdsgiveren.....har du ikke en fast grundløn ?

http://147.29.40.91/_GETDOCI_/ACCN/A20050026829-REGL

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : birkenfeldt

Dato : 22-07-07 22:52

Hejsa, CarstenGP beskriver 11 timers reglen som den er, men som der er en del der allerede har skrevet skal Du lige kontakte din fagforening og tag