/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
freeware styresystem?
Fra : metteto
Vist : 994 gange
500 point
Dato : 20-07-07 14:57

Hej

Jeg har dummet mig og formateret en maskine uden at have ægthedsbeviset til min XP. Nu står jeg med håret i postkassen og ved ikke helt hvad jeg skal gøre.
Maskinen er min datters og bruges kun til at spille pixeline og andre spil på.
Kan jeg bruge Linux eller noget tilsvarende, er det kompatibelt med de forskellige spil???
Eller skal jeg give op og lade hende spille på min????
HJÆÆÆLP

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-07-07 15:11

Hvis det var en hammer eller lignende du formatterede med , hjælper et andet styresystem ikke.

Hvis det bare var harddisken med styresystemet du formatterede, har du dummet dig så du skylder hende et nyt. gamle systemer win 2000 og lignende kan du få meget billigt.

Det kræver nogen kyndighed at få spil til at køre på linux, så med de evner du har vist, skal du nok afholde dig fra det.

Kommentar
Fra : fqbjs

Dato : 20-07-07 15:20

Jeg mener at der findes en metode, hvor man kan fortryde en formattering.

Men måske er der andre som har erfaring på dette felt.

vh Bjarne

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 20-07-07 15:33

Hvis du stadig har din cd key til din windows xp, kan du installere en piratversion af xp, gå ind og ændre cd keyen, og så derefter have en legal win xp igen!

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 20-07-07 15:35

Men hvis du ikke har din cd key, er der ikke meget at gøre, med mindre du stadig har din xp cd. Jeg mener man kan trække cd keyen ud fra den cd. Helt præcist hvordan ved jeg ikke, men har hørt det kan lade sig gøre.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-07-07 16:44

ubuntu som er en nem Linux version, kan køre windows baserede programmer, med noget der hedder "vine", men snak med gutterne på
www.ubuntudanmark.dk ...........................de kan også hælpe dig.

http://www.kandu.dk/Tip16034.aspx

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-07 17:01

De små spil kan sagtens køre i Wine: http://www.linuxbog.dk/applikationer/bog/wine.html så det er bare at hente og instalere Ubuntu, hjælp til Wine kan du få her og i UbuntuDanmarks forum: http://ubuntudanmark.dk/forum/ du henter Ubuntu ved at læse hvordan i tippet fra e.c

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 20-07-07 19:23

prøv at gå på GUL og Gratis
der kan du købe en gl comp med windows til næsten ingen penge
evt bare et win styresystem

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 20-07-07 23:56

Hvis den kun skal bruges tik a spille pixeline, kan du så ikke bare bruge bruge et kopiret xp og mublinder...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-07-07 10:30

ØHHH - er maskinen en oem burde det ikke være nødvendigt med den key - i hvertfald nogen gange. Jeg ville lige kontakte ms og forhøre mig - de kan som regel lige gøre et eller andet hvis maskine og recovery cd´er er samme som altid.

BTW - jeg er aldrig blevet bedt om den key siden første installation og det undrer mig da egentlig lidt ??

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 21-07-07 13:01

Hej Mirit

Har forsøgt MS, men den jeg talte med mente ikke det kunne lade sig gøre, er i gang med lidt mail-udveksling med en anden på MS.
Makinen er en halvgammel sag,oprindelig med en 95, så vidt jeg husker. XP udgaven er en OEM jeg købte i 2004 med en mus.

Og jeg vidste egentlig godt at jeg skulle finde ægthedsbeviset først, men manden mente han var klogere, så nu er jeg ringe hjulpet.

KH Mette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-07-07 13:10

Citat
XP udgaven er en OEM jeg købte i 2004 med en mus.

hvis den kun har kørt på den maskine burde det kunne lade sig gøre at få ms til at give grønt lys - men ok de ER svære at komme om ved

Forleden fik jeg dog hos en bekendt stort set samme problem igennem hos en bekendt - men det va en krig uden lige - skal dog lige sige hun selv tog sig af resten efter første tiltag. Hvordan de så fandt frem til at hun talte sandt (gjorde hun da hun oplyste den hele tiden havde kørt på samme pc) - har jeg ikke fået at vide - men skal da lige forhøre mig hvis jeg kan fange hende.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 500 point
Dato : 21-07-07 15:51

Lad os nu se om vi ikke kan hjælpe dig alligevel. Går lige i tænkeboks

Kommentar
Fra : disken

Dato : 21-07-07 21:18

Godkendelse af svar
Fra : metteto

Dato : 26-07-07 20:10

Tak for svaret Fijala.
Men om det virker kommer stadig an på en prøve.

KH Mette

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-07-07 20:18

Det her lugter langt væk af at svaret er givet privat, Kandu burde være vidensdeling

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-07-07 22:56

ikke alt tåler dagens lys

Tak for det Mette

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 28-07-07 16:07

Hej o.v.n
I princippet ja. Men her er der tale om et par meget hjælpsomme kandu'er, der har brugt utrolig meget tid på at forsøge at hjælpe mig.
Jeg skulle vel have givet point i et selvstændigt spørgsmål for at undgå frustrationer, det ved jeg så til en anden god gang. Sorry.

KH MEtte