/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Kostgænger
Fra : thoustrup
Vist : 2314 gange
100 point
Dato : 20-07-07 09:13

Jeg er stødt på et udtryk jeg ikke kender: Kostgænger
det er en stillingsbetegnelse hos en kvinde i 1800 tallet. Hendes nøjagtige betegnelse er:
Kostgænger hos gårdejeren

Hvad betyder dette?
Kost: er det noget med madlavning eller noget med at feje gårdspladsen?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-07-07 09:21

kostgænger substantiv <en; -en, -e, -ne>
Synonymer: pensionær

fra tiden hvor aftægts vilkårene var gældende

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-07-07 09:48

du imponerer mirit

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-07-07 10:04

det var en googlet version

min tipoldemor var kostgænger i den betydning at hun boede gratis og med måltider på den gård hvor hun havde arbejdet. (aftægt)

min tipoldemors søster (ved ikke hvad man kalder sådan en ) blev betegnet som kostgænger i den tid hun boede hjemme i eget hus/lejlighed - men spiste hos familien. (direkte kostgænger )

spøjst ord jeg ikke har hørt siden jeg var barn

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 110 point
Dato : 20-07-07 10:05

En kostgænger var en der var på kost. En der nu til dags ville have været på pension eller lign. Noget familie som ikke kunne klare sig selv.

Det var typisk et alternativ til fattiggården

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-07-07 10:16

kostgænger ser jeg lige også kan dække over andet - der er en sømand og hans hustru der trods ung alder hvor manden var i arbejde der begge ved vielsen bliver betegnet som kostgængere - (svært at læse men det har noget med bremerholm at gøre) - så det må vel bare konkluderes at det er folk der bliver bespist på den ene eller anden måde

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-07-07 10:20

Det er første gang jeg støder på ordet kostgænger,
aftægt ser man tit.

Godkendelse af svar
Fra : thoustrup

Dato : 20-07-07 10:38

Tak for svaret Thomas.Haugaard.
også tak til I andre.
altså ikke noget med ar feje gårdspladsen ti hi

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-07-07 14:28

jeg kan ikke lade være med at give mit besyv med, selv om spørgsmålet er blevet udmærket besvaret. Jeg tror dog ikke kostgænger helt er synonymt med aftægtsmand/kvinde. Der findes masser af kontrgter fra den tid, der omhandler aftægt. I dem er husly inkluderet. Kostgængeren vil jeg antage - boede i eget hus,, et hus som måske har hørt sammen med den gård, som vedkommende har ejet, og hvor han nu er blevet kostgænger.

Iøvrigt har jeg lige mødt en moderne kostgænger!
Han havde et par kg. for meget. Han havde lige spist bøf. Han vidste nøjagtig hvor mange km. han skulle gå for at slippe af med de for mange kalorier - Han kan vel også siges at være en slags kostgænger?