/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Saab 900 2,0 S
Fra : Fasanvej
Vist : 856 gange
100 point
Dato : 20-07-07 03:29

Jeg har hørt at hvis man sætter en Saab 900 2,0 S fra 1994 i bakgear
inden man stopper motoren.
Så låser den i gear og det skulle virke som en tyveri sikring eller startspærre.
Jeg vil gerne vide om det er rigtig, og meget gerne om der er gode eller dårlige
egenskaber man skal være opmærksom på ved denne bil .

Mvh
Fasanvej

Kommentar
Fra : spejder_ben

Dato : 20-07-07 04:49

Hej..
Det har jeg ikke hørt før, så kan hverken af- eller bekræfte det.
Jeg ved dog at med nye saab skal du sætte den i bakgear for at kunne tage nøglen ud. Så det kan godt være der er noget om det.

Kommentar
Fra : tykkemand

Dato : 20-07-07 08:14

det er rigtigt den skal i bakgear for at nøglen kan tages ud og den låser så samtidig bilen i bakgear først når nøglen er i igen kan man tage den ud af gear,men ingen startspære.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-07-07 08:20

Helt tilbage i 70erne hvor jeg kendte Saab havde de dette system, nøglen sidder mellem sæderne ved siden af gearstangen, og nøglen kan kun tages ud når geaèt står i bak. Det var dengang og nu en bedre sikring af at kunne stjæle bilen, en almindelig ratlås kunne man med et raskt ryk, hvis ikke den var sat i hak, ødelægge, og så var det bare at kortslutte den.
Det var før motorspærre ihvertilfælde en god tyverisikring, men jeg vil da tro at motorspærre i dag er bedre, men jeg kan se det som et supplement til dagens motorspærre, så ville det vel være et gode.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 20-07-07 14:18

Kender også kun den med at nøglen kun kan udtages når skidtet står i bakgear. Efter sigende skulle systemet gøre det noget bøvlet at negle bilen. Alt dette opfundet før startspærrens tid. Mig bekendt på 99'eren første gang. Har kørt 99, 900 og fiats klone til 9000'eren (den gamle Croma). Kan kun sige fed bil. Har ikke oplevet bøvl. Men den har større hjul end en Toyota Hiace, så dæk er ikke helt billige LOOOL. I de gamle 99'ere havde man lidt "flyver-fornemmelse" pga forruden. Men ellers sidder man ok, og sikkerheden er normalt rigtig OK i svenskere.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-07-07 20:08

Og så tager det kun 1 time at skifte kobling på en 900. Ikke fordi det skal gøres tit, men nemt er det.
Haynes laver en rigtig god reparationsbog med masser af billeder til den saab.

Godkendelse af svar
Fra : Fasanvej

Dato : 23-07-07 00:36

Tak for svaret 3773.