/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
ang. stære
Fra : karin42
Vist : 713 gange
33 point
Dato : 19-07-07 15:48

Vi / jeg har i en del år ønsket at stærene ville bo i min have , og i den flotte kasse der er sat op til formålet.
Men der er aldrig en stær der bare kigger på boligen , hvad skal der gøres for at lokke de sjove fugle til ?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 43 point
Dato : 19-07-07 16:03

Iih hvor jeg kender det, vi havde en kasse i vores birketræ, da vi så fældede det og flyttede kassen til et kirsebærtræ, kom stærene og kikkede på kassen for derefter at flyve videre.

Du skal sørge for at indgangshullet i kassen vender mod øst, og at der ikke er for mange grene lige op til kassen, for så kommer rovfuglene og hugger ungerne, det er noget stæren ser efter, og nægter at bygge rede, hvis den med det samme ser der er en risiko

Rigtig god fornøjelse

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-07-07 18:07

Stære? - Gudskelov vi slap af med dem! Vi flyttede knapt 150 meter her er ikke en stær. Hvor vi var før oversked de folks pæne biler, selv om der ingen stærekasser var, de kunne bygge overalt. her kan vores nabo ikke få dem i stærekassen. Så noget råd har jrg ikke, det kommer nok helt an på deres humør. Der må være samme fødemuligheder her som 150 meter længere nede.

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 19-07-07 19:29

Tak for svaret Nordsted1.
jamen så må vi ha' kassen flyttet , lige nu vender den nemlig mod nord

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 20-07-07 00:39

Du skal også sætte kassen mindst 3 meter over jorden

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 20-07-07 08:57

Da vi har to etager er det ikke svært at få kassen op i højden - tak for det

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-07-07 13:08

Jeg kan ikke lade være med at nævne, at min nabo har både højden og indgangshullet mod øst. Størelsen på indgangshullet husker jeg ikke , det har han fra en elller anden ornitolog; Men ingen stære, heldigvis da - hvor er det træls at skulle vaske bil hver gang men skal ud!

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 20-07-07 21:19

ja sådan kan man jo også se på det ! her er det ikke mig der vasker bilen ............!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-07-07 21:31

Jeg er svagtseende - så jeg får ikke lov at køre den! Så lidt fornøjelse må man da have.
Se i en fuglebog, måske din stærekasse sidder for højt?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-07 22:28

Jeg tror nærmere der sidder for store grene for tæt på indgangen, det kan også skræmme en stær fra at bygge rede, det er også misforstået, at mange kommer en pind på kassen, for det er ikke kun en stær der kan sidde på den, men også en rovfugl

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 22-07-07 10:41

Der er ingen grene i nærheden af omtalte fuglekasse , men måske sidder den for højt.

eller også gider stærene ikke vore sted

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-07-07 11:34

Ja, jeg tror da nok, stære ynder at bo mange sammen, det kan da være grunden ti, at det er svært at få det første enlige par til at slå sig ned.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-07-07 22:40

Karin, sæt et skilt op til foråret,(i stærehøjde)hvorpå du skriver --- ledig lejlighed, i børnevenligt kvarter osv ---- så kommer der helt sikkert et par og slår sig ned

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-07-07 11:32

Nordsted - ikke for at rette dit skilt - men burde der ikke stå stærevenligt kvarter?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-07-07 12:04

Jam jam, valde, stærerne skal da have "børn"

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-07-07 13:50

ahc so