/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel : tælle på bestemt farve
Fra : bne
Vist : 9520 gange
200 point
Dato : 19-07-07 14:31

I et regneark bruger vi forskellige "fil color" til markering. Jeg vil gerne lave en sammentælling på hvor mange felter der har en bestemt farve, men kan ikke få det til at virke...
Nogen der kan hjælpe ?
(det er en engelsk udgave af Excel 2000, der kører på en Windows 2000 - og disse ting kan IKKE ændres..)

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 19-07-07 17:28

Kan det overhovedet lade sig gøre...?

Jeg har nu tjekket min danske udgave - og er blevet klogere på at tælle andet end tal. Men farver...? Er det noget, du véd, man skal kunne?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-07-07 19:01

Nej - det kan det ikke.....

Farven er jo bare et "layout" og har som sådan INTET med arket at gøre......

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-07-07 20:35

Måske kan du bruge betinget formatering.

Jeg har lavet det omvendte af det du ville.

http://peecee.dk/?id=58363
http://peecee.dk/?id=58364

Det er lavet sådan at når du skriver et tal farves cellen.
Nu har du farverne og du kan eks. tælle alle 1 tallene eller 2 tallene.

Kommentar
Fra : bne

Dato : 20-07-07 07:30

Tak for jeres input.
Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, men jeg forestillede mig det kunne løses med lidt macro-programmering

Regnearket styrer mandskabsansættelse og fordeling for ca 180 personer, fordelt på ca 45 afdelinger i en virksomhed, så det er ret omfattende.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 20-07-07 07:34

--> e.c: Det duer jo ikke, hvis der også er tal i regnearket.

Men måske kunne man foruden et tal indætte et bogstav for hver farve. Så kan man måske bagefter tælle bogstaverne...!?

Lidt á la eksemplet med "æbler" i hjælpen i Excel.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 20-07-07 07:36

Jamen, skal du tælle stillingstyper? Så burde det da være en forholdsvis "smal sag"...

Eller hvad er det, som du skal tælle?

Og selvom det tager tid første gang, så sparer du jo meget hen ad vejen, hvis det er et arbejdsredskab!

Har du tjekket "hjælpen" i Excel?

Kommentar
Fra : bne

Dato : 20-07-07 07:56

Vi har både tal og bogstaver i arket - og der er desværre IKKE en sammenhæng mellem disse og det der skal tælles.....
Det der skal tælles, er hvornår "fill color" er "Yellow", "Blue" eller noget andet.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 20-07-07 08:31

Hvad mener du med "styrer ansættelse og fordeling"...?

Det er lidt svært at få evt. gode idéer, når spørgsmålet - alt andet lige - er så abstrakt, som det er.

Er der noget særligt for den enkelte celle, som eks. er blå? For hvis det alligevel skal tastes, så kunne du måske tilføje et ord/tegn, som så kan tælles i stedet for?

Kommentar
Fra : bne

Dato : 20-07-07 08:39

Ysseven -> Jeg forstår ikke at du betragter spørgsmålet som abstrakt... Det drejer sig om hvorledes man tæller celler der har en bestemt 'fill color' - det er alt.
Jeg skal IKKE til at lave om i regnearket, og jeg skal ikke tilføje tal eller bogstaver - jeg skal tælle hvor mange felter der har 'Torquoise' som fill color.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-07 08:57

Citat
Det drejer sig om hvorledes man tæller celler der har en bestemt 'fill color' - det er alt.

Og det kan ikke lade sig gøre da det INTET har med regnearket at gøre men er REN layout...

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 20-07-07 08:57

Den har jeg fanget...

Men når det nu (tilsyneladende) ikke kan lade sig gøre, så kunne man måske tricke regnearket, så det giver dig det svar, som du søger!

Derfor...

Kommentar
Fra : bne

Dato : 20-07-07 09:15

Ysseven -> DET har du ganske ret i, men det er et gammelt ark, som mange bruger, og hvor der er stor modstand mod at ændre udseende
Jeg så personligt gerne at dataene blev anbragt i en database istedet, og vi så lavede træk til et regneark der lignede det vi har idag - men du kender måske begrebet 'organisatorisk modstand'.... det er vi udsat for i høj grad......

Refi -> i macroer kan du jo ændre på layout (bl.a. kan du tildele f.eks. 'fill color' en given værdi), og så troede jeg at man også kunne teste for disse - men når man ikke kan gøre det, så må jeg nok lukke spørgsmålet - venter dog lige et par dage og ser......

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-07-07 09:29

Som du ser så har jeg sat 1 = rød men det kan da også være:
R = rød
B = blå
G = grøn
O = orange
Har du mange farver som styres et andet sted kan du bare benytte hele farvenavnet.
Og nu tæller du bare på bogstaverne / farvenavnet med kommandoen TÆLV eller TÆL.HVIS som findes i
> fx > statestik > rul ned i højre rude

Her ses et eks. hvor bogstavet R styrer bargrundsfaven i cellen og skriftfarven til samme farve.
Altså der ses ikke andet end den farvede celle.
I cellen kan der så lægges alm. regne / tekst betingelser ind som bestemmer teksten i cellen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-07-07 09:30

Jeg glemte lige et link
http://peecee.dk/?id=58423

Kommentar
Fra : bne

Dato : 20-07-07 10:30

e.c. -> det ser jo meget godt ud, og jeg kender godt taktikken - - men jag kan ikke ændre i hvorledes regnearket er opbygget, og jeg ønsker/ønskede udelukkende at tælle på noget lay-out-mæssigt.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-07-07 16:36

OK - så er mine idéer udtømt
Men det kan være der kommer en forbi som kan løse problemet med at optælle formatering.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-07-07 23:13

Halløjsa
Du skal have Rosco40 på banen, han er superexpert i macroprogrammering (VBA), se evt. dette spørgsmål, hvor han hjalp mig med et lignende problem
Citat
http://www.kandu.dk/Spg105510.aspx.

som jeg ser det skal du have en tællefunktion der tæller på interior.color index, eller noget i den retning.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-07-07 23:15

Øv!! linket virkede hvist ikke, http://www.kandu.dk/Spg105510.aspx.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-07-07 23:16

Det virker stadig ikke (et punktum for meget til sidst.
http://www.kandu.dk/Spg105510.aspx

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 23-07-07 22:46

Jeg er lige kommet hjem fra ferie.
Det kan godt lade sig gøre.
Kigger på det.

Accepteret svar
Fra : Rosco40

Modtaget 200 point
Dato : 23-07-07 22:52
Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-07-07 23:04

Den kræver da vist ændringer i regnearket

Godkendelse af svar
Fra : bne

Dato : 24-07-07 11:09

Tak for svaret Rosco40.
Det var jo lige det jeg skulle bruge !!

Og Refi : Det kræveringen ændringer i det eksisterende ark, jeg tæller bare sammen i et nyt ark, med reference til det eksisterende - så slipper jeg også for at skulle forklare en masse om hvilke ændringer der er lavet.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 24-07-07 12:18

Det glæder mig at jeg kunne hjælpe.

Kommentar
Fra : Excelhajen

Dato : 12-12-07 12:36

   Projekt nr.   Navn   Farvenr.
   1207   e   14
   1210   r   6
   1222   i   6
   1228   p   6
   1237   s   6
   1249   h   6
   1201   q   4
   1204   w   4
   1213   t   4
   1219   u   4
   1234   a   4
   1243   f   4
   1252   j   4
   1216   y   3
   1225   o   3
   1231   å   3
   1240   d   3
   1246   g   3
      3   5

Farvens nummer findes i 3 kolonne vha. nedenstående formel.

Function FindFarve(MyCell As Range)

FindFarve = MyCell.Interior.ColorIndex

End Function

Herefter følges op med en simpel tæl.hvis

=+TÆL.HVIS(D11:D28;C29)

Mvh Ole Myrup