/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Teledanmark Bredbånd med dynamiske ip'er
Fra : caleb
Vist : 320 gange
123 point
Dato : 27-01-03 21:10

Min ven har en Teledanmark Bredbånd linje med 4 dynamiske ip'er. Nu er det bare sådan at han skal have sat flere computere på end 4. Så har jeg prøvet at sætte en computer op til at dele internettet ud til de andre men uden held. Computeren er hurtig nok og det hele og den virker fint på mit egent netværk så jeg tror ikke det er det som er problemet. Så prøvede jeg med en router og uden held. de 4 dynamiske ip'er kommer jo fra en DHCP server fra Teledanmark så jeg ved ikke hvad jeg lige skal gøre. Man kan bestille en fast ip fra dem, og så må det da vel virke?

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 27-01-03 22:07

Med en fast Ip-adresse og en router, kan man i princippet koble alle de computere til, som man vil....

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 27-01-03 22:22

Nuserpigen rammer plet dog
Man kan kører på såvel dynamiske såvelsom faste IP adresse/r ved brug af en router.
Praktiskt set så fik jeg selv et ASDL sæt op fra Tele2 hvor standarden er 2 dyn ip
Det var ikke nødvendigt at få lavet nogen ændringer da routeren selv også kan abcende dchp automatikken opad.
Routeren her har en indbygget switch med 4 porte som normalt er tilstrækkeligt til et privat net
Jeg har dog grundet stordrift hægtet 3 5 ports switches efter routeren og kører pt med 6 PCen og en i mente samt en 3 ports printer server.
Og pønser nu på end automatik til punktvist at slukke for de switches der logisk ikke er i brug for dog at spare lidt på strømmen
MVH OW

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-03 22:32

Det virker både med statisk og dynamisk ip. Med en gammel computer som server og to netkort går det fint. Der bruges ikke krydsede kabler når det er gennem to netkort.
Emesen.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 27-01-03 22:50

Hej caleb

Jeg formoder du har en PPPoE forbindelse gennem ADSL-modem ?

Er det tilfældet, skal du enten benytte en router eller opsætte en gateway på den ene af computerne. Det burde også kunne lade sig gøre med en switch/hub.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 28-01-03 02:35

Hej caleb!

Hvis alle Pc'ere ikke skal arbejde lige meget på nettet kan man lade den der skal / vil være på nettet mindst koble op via deling af internetforbindelse på en netværksforbindelse til 1 af de d andre.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 28-01-03 10:13

Jeg bruger ikke en pppoe klient, da jeg automatisk får tildelt en ip fra tdc's dhcp server. Jeg bruger winroute og sætter NAT på det netkort som har internet forbindelsen. Det andet netkort har jeg sat til 172.168.1.1 og uden en gateway. I winroute sætter jeg så en DHCP op så andre kan komme på inettet.... men det virker ikke ordenligt, ligesom om noget flooder/timeout noget....

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 28-01-03 16:00

Hej djarner!

??????????????????

Hvad med en kombination med deling af internet?

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-01-03 16:51

Her er en lille tegning. http://www.brinck.dk/ > del din adsl forbindelse.
Efter hver udgang fra hubben eller switchen kan du koble en hub/switch mere på så det bliver til mange. Mellem hver hub/switch må der højst være 120 meter.
Emesen.

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 28-01-03 19:31

og hvad kan en router som en server ikke kan? og der er ikker 120 meter fra hub/switch højst 120 cm

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-01-03 19:36

Du har fulstændig ret - Sorry
Emesen.

Kommentar
Fra : djarner

Dato : 29-01-03 01:08

Hej caleb

Jeg vil mene at dert er 2 muligheder !
1 at bestille flere ip par fra TDC
2 at bruge en router / PC med nat.

Du skal huske at WAN ip er DHCP tildelt, så router / PC skal spørge efter den.
PÅ LAN siden skal router/PC være DHCP server ... eller skal du tildele alle pc'er på LAN en IP.

Jeg vil mene at det mest tasbile vil være at bruge en router, da den ikke indeholder windows... og ikke går så tit ned

Djarner

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 04-02-03 21:52

nu har jeg prøvet med en speedsteam 2601, cisso og en linksys router, det giver stadig det sammen problem... fatter ikke en skid.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 05-02-03 20:25

Du kan komme på med en puter ??? ellers har du ikke konfigureret router samt reset det hele så du blir tildelt ip adresse, på adsl skal ( her skal jeg) du sætte pppoe hvor du angiver dit brugernavn 12 cifre samt adgangs kode.
spedstream er 192.168.1.1 for at kunne configure denne. Kan du komme på med en er det "bare" at sætte en switch på og det skulle virke, med de begrænsninger som er på teledk's routere da de leger politi med hensyn til hvad man må

frostys say have a nice day

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 05-02-03 22:05

ehm.. der var faktisk engang hvor vi kunne spille uden vi havde problemer, og der havde jeg min switch med. Kan switchen havde noget med det at gøre? han har en unex 4 ports et eller andet, mens jeg har en rubytech 8ports switch

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 05-02-03 22:06

ps. dengang jeg havde jeg nemlig også min server op at køre med 2 netkort.osv..

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 05-02-03 22:15

internt net mellem maskiner er internet noget uvedkommende, da du ikke bruger internet men kun internt mellem maskiner, prøv at kigge i router om du har sat den korrekt op " kig i wan mener jeg det er " , reset da ved at slukke 220 volten og start op igen, går ud fra du har lys i 3 lamper, er det Ericson eller Simens udtys fra tele dk. Har selv skiftet deres spedstream ud da jeg gerne selv vil bestemme hvilke porte jeg vil have åbne.

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 11-02-03 17:26

nu var jeg dernede og prøvede at bytte switchen ud. men det virker stadig ik.. plz hjælp

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 11-02-03 20:49

Caleb,
bruger du kun en switch eller har du en router ???