/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Godfather
Fra : svendgiversen
Vist : 725 gange
100 point
Dato : 27-01-03 19:55

Jeg fik svar på det meste om great grand ur arriere contra tip forfædre,
men ikke på om begrebet "fadder" har eksisteret i andre lande;
med de kristne og / eller sociale forpligtelser, vi forbinder dermed?

Om det virkelig hedder godfather på engelsk??
(for mig mere en mafia boss).

Og hvad hedder det på andre hovedsprog,
eksempelvis tysk??? og fransk????

Der er muligvis stor forskel mellem protestanter og katolikker,
(for ikke at tale om jøder med deres usædvanligt gode sociale traditioner).

Og det er ikke kun at slå op i en ordbog,
hilsen Svend

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 27-01-03 20:59

i mafia kredse, er en godfather , faktisk gudfar, han står fadder ved alle mafiafamiliens drengebørn, så de bliver en del af familien, og altid vil stå under godfather´s beskyttelse.
Dette er meget udbredt i bla. italien.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 27-01-03 21:01

og ja gudfar hedder godfather på engelsk

Accepteret svar
Fra : NinaM

Modtaget 100 point
Dato : 27-01-03 21:46

>men ikke på om begrebet "fadder" har eksisteret i andre lande;
>med de kristne og / eller sociale forpligtelser, vi forbinder dermed?

Ja, begrebet fadder eksisterede og eksisterer stadig i andre lande inkl. kristne forpligtelser.

>Om det virkelig hedder godfather på engelsk??
>(for mig mere en mafia boss).

Ja, det hedder godfather og godmother på engelsk
(du ser for mange film )

>Og hvad hedder det på andre hovedsprog,
>eksempelvis tysk??? og fransk????

pate, patin (tysk M og F)
parrain, marraine (fransk M og F)

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-03 22:24

Tak for svaret NinaM.

Godt sprogkyndige Nina,

jeg var dog også glad for Melander kommentar om Godfather i Italien,
nu forstår jeg bedre dobbeltbetydnigen fadder og familie overhovede.

Det jeg savner er lidt om vægtningen mellem religiøs opdragelse og forsørgerpligter
i de forskellige samfund.

Og så om der findes, ikke en juridisk, men en form for moralsk forpligtelse,
for den forsørgede og dennes efterkommere til at give senere modydelser
til fadderen og dennes efterkommere, "du hjalp min mor da hun var lille"
(noget vi diskuterer for sjov med den rige familie i USA, vi hjalp for 250 år siden).

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : NinaM

Dato : 28-01-03 21:52

>Det jeg savner er lidt om vægtningen mellem religiøs opdragelse og forsørgerpligter
i de forskellige samfund.

det er et meget bredt spørgsmål, der er jo mange forskellige samfund.
Drejer det sig om katolikker versus protestanter, kan forskelligheden være lige så stor som protestanter versus andre protestanter. Jeg ved i hvert fald at katolikker i syd-frankrig har en helt anden opfattelse af det at være katolik end i fx. Irland.
Herhjemme er meningen med en gudmor afhængig af hvem man spørger. For nogen er det hende der skal overtage barnets opdragelse hvis forældrene går hen og dør, for andre er det bare en god veninde man gerne vil give æren at holde barnet i kirken.

Prøv at stille dit spørgsmål under kategorien 'religion', og så lad være med at lukke spørgsmålet så hurtigt, nogen gange kan der godt komme et godt svar senere eller et tillægssvar. Det gør der som regel ikke hvis det er blevet lukket, for så skal man 'betale' (bare et tip... ).

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-03 20:13

Ja, jeg lukkede spørgsmålet så snart jeg havde fået et nogenlunde fyldestgørende svar,
(de mange svar, der ikke bliver afsluttet / vurderet, irriterer mig).

Og jeg har fået halvdelen af mine points tilbage,
(fra nogle der ville betale for dit og andres svar).

> For nogen er det hende der skal overtage barnets opdragelse hvis forældrene går hen og dør, for andre er det bare en god veninde man gerne vil give æren at holde barnet i kirken.

Ja, og man kan blive fadder uden at tilhøre folkekirken eller noget andet trossamfund.

>Prøv at stille dit spørgsmål under kategorien 'religion',

Så meget interesserer de religiøse aspekter mig heller ikke,
det er kun de forhold der vedrører slægtsforskning,
(specielt i forbindelse med relationer/æres-gæld mellem familier)
jeg ønsker at forfølge videre.

Hilsen Svend