/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Fotoshop 7.... hjælp
Fra : erling_l
Vist : 707 gange
300 point
Dato : 18-07-07 16:20

Jeg elsker at tage billeder. Og jeg hader at redigere dem. Umiddelbart gider jeg ikke manipulere billeder - jeg synes ting skal være ærlige.

Men nu må jeg give mig. Efter en tur til Turnesien og Saharas varme og sand er der en del af mine billeder, der simpelthen er præget af skidt og snavs på linsen. Det gælder især på blå himmel.

Jeg tror, der er en funktion i fotoshop 7, som kan ligesom "udviske" dette (udjævne), så man stort set skjuler det. (Jeg har prøvet almindelig klippe/klistre, men der er også nuancer på blå himmel, så kanten kan ses).

Er der nogen, der kender funktionen og kan forklare trin for trin (jeg er god på PC, men jeg er virkelig novice på det program, så PC sprog OK - men lad lige værd at skrive: Bare brug blur-funktionen - for det siger mig ikke rigtig noget.....)

Whad gør jeg????

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 18-07-07 16:28

Prøv at kigge lidt her, der er noget at lære.
http://www.fotoviden.dk/?Fotoredigering:Simpel_billedbehandling
Wibbi

Kommentar
Fra : mumle01

Dato : 18-07-07 17:06

Brug clone værktøj.

Hilsen mumle

Accepteret svar
Fra : Sønder

Modtaget 300 point
Dato : 19-07-07 21:13

Kloneværktøjet er det, der ligner et lille stempel. Når du har valgt det ved at klikke på det, finder du et sted på billedet, der har den farve, du vil "samle op". Hold alt-tasten nede og klik. Før nu den runde ring hen over pletten, der skal væk og klik - gerne flere gange. Prøv dig frem.
Størrelsen af den runde ring indstiller du øverst i venstre side, det er ikke uvigtigt.
Fatter du noget ? God fornøjelse!

Godkendelse af svar
Fra : erling_l

Dato : 20-07-07 01:29

Tak for svaret Sønder. Det hjalp en del. Der findes også et værktøj, som hedder blødgør, der også kan "trække" lidt henover. Her findes en ekstra funktion, der hedder "udton blødgør". Jeg forestiller mig, at det automatisk kan udjævne endnu mere, men jeg synes ikke rigtigt, der sker noget, når jeg trykker på knappen. Kender du noget til den funktion?

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 20-07-07 20:47

Jeg har den engelske version. Ved du hvad den funktion kaldes på engelsk ??
Du ved, at du skal holde venstre museknap nede og "male " hen over ? Prøv også at klikke flere gange på samme sted, det øger virkningen..

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 21-07-07 12:13

Tja... det ved jeg ikke .... soften / squeeze eller lignende.

Selve blødgør ligger i menuen "filter" som tredjeøverst med genvej shift+control+X

Udton blødgør ligger i rediger menuen (edit), som fjerde øverst med genvej shift+control+f - men kommer vist først frem efter man har kørt blødgør. Jeg kan godt se, hvad blødgør laver, men synes ikke, jeg har noget effekt af den anden?

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 22-07-07 11:50

Nu har jeg den. Den du har som blødgør hedder liquify hos mig og er kun beregnet til større ændringer, fx at forvride et ansigt til ukendelighed, at lave bølger i en lige linie etc. Udton blødgør vil, når du trækker i skyderen, der kommer frem, fjerne eller øge den mørkeste af farverne. Prøv at finde et foto, hvor du har en skarp linie med stor farvekontrast (FX sort/hvid) Der vil du tydeligt kunne se forandringen.
I øvrigt hvis du kun vil blødgøre en kontrast eller sløre hvor du fx har sat et nyt hovede på en person, kan du med fordel bruge hånden med pegefingeren, som du finder ude til venstre. Virkningen af den stiller du øverst på den lille skyder.
Hjalp det?