/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Spejlvendte fotos
Fra : dabj
Vist : 585 gange
200 point
Dato : 18-07-07 07:16

Nogen der kan give en forklaring/nem løsning på følgende:
Jeg har indscannet alle mine gamle fotos - diaz, negativer og papir (flere tusinde).
I stifinder bliver de vist som store ikoner og jeg opdager så at nogle er spejlvendte.
Åbner dem i PhotoFiltre, spejlvender og gemmer igen.
De vises stadig i stifinder som spejlvendte, men når jeg åbner dem i Windovs Billed- og faxfremviser vender de rigtigt.
Ikke det store problem, men irriterende.
Mvh
dabj

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 210 point
Dato : 18-07-07 07:23

Citat
Åbner dem i PhotoFiltre, spejlvender og gemmer igen
... har jeg set mange steder uden at have fundet forklaring på det - men når du åbner dem i photofiltre - eller andet program - fandt jeg ud af på et tidspunkt at slette originalen helt og holdent mens PF havde billedet inde og SÅ sad det rigtigt - så jeg går ud fra at det har noget med den originale at gøre. (vi var nogle stykker der var ret så længe om at finde en løsning )

Men - det kan også være fordi du måske har roteret det i billed-og fax fremviser uden at gemme en sikkerhedskopi først - desværre noget mange ikke er opmærksomme på.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-07-07 07:43

Hej miritdk
Fandt lige selv en løsning:
Hvis man højreklikker på billedet i stifinder dukker en menu op der hedder "opdater miniature" og så vises det rigtigt.
Det er tilsyneladende kun i stifinder at Windows ikke vender det når det bliver returneret.
Mærkeligt.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-07-07 07:45

Lader lige stå åbent for at høre om andre kan bidrage til mysteriet.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-07-07 11:29

Det er jo bare fordi stifinder bruger et midlertidig lager = cache
Hvis du lukker din computer og tænder igen, så bliver de vist rigtig i stifinder.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-07-07 12:28

->pallebhansen
Desværre, det har jeg prøvet mange gange.
I mellemtiden har jeg fundet ud af, at det sker, når jeg bruger PhotoFiltre til at spejlvende, men ikke når jeg bruger Photoshop.
Det gør det jo ikke mindre besynderligt.
Der må være een eller anden disharmoni mellem de 2 programmer.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-07-07 15:38

Citat
I mellemtiden har jeg fundet ud af, at det sker, når jeg bruger PhotoFiltre til at spejlvende, men ikke når jeg bruger Photoshop
... så brug da udelukkelses metoden og undgå photofiltre - hvis det så holder stik

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-07-07 20:43

->miritdk
Det kan jeg nu godt finde ud af
Nu er jeg så på jagt efter en forklaring

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-07-07 20:54

den får du med garanti aldrig af mig

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-07-07 04:50

Det er fordi miniature cachen ikke bliver opdaterer auto,
der ligger en fil i hver billed mappe der hedder
Thumbs.db og vis du sletter den og så klikker
på et billede igen så skulle den blive opdateret f.eks.
dit manipulerede billede,eller folader mappen og går ind i den igen,efter sletning.
Thumbs.db=thumbnails data base.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-07-07 09:02

-> Manse9933
Hvorfor sker det så kun når jeg bruger PhotoFiltre og ikke når jeg bruger Photoshop??
Og hvorfor opdaterer den ikke når jeg genstarter pc'en??

Godkendelse af svar
Fra : dabj

Dato : 22-07-07 11:16

Tak for svaret miritdk.
Fik aldrig en forklaring jeg kunne bruge, men du var i hvert fald først på aftrækkeren

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-07-07 12:28

lige nu har jeg problemet - så er gode råd dyre (eller umulige)