/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Bevaring af gravsted
Fra : kirstenkingo
Vist : 4469 gange
100 point
Dato : 17-07-07 22:01

Hej.

Jeg ved ikke om det er den rigtig sed at spørge dette.

Hvor lang tid bliver gravsteder bevarede eller hvornår må de blive sløfet.

Venlig hilsen
Kirsten

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 110 point
Dato : 17-07-07 22:02

Gravsteder - 25 år.
Urnegravsteder - 10 år.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-07-07 22:03

Derefter er det op til ejeren om det skal forlænges.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-07-07 22:04

De bliver bevaret så så længe der bliver betalt for dem.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-07-07 22:09

Gravsted må sløjfes og bruges på nyt efter 25 år.
For urnegravsted er det 10 år.

Sagt lidt tydeligere.
Derefter kan man forlænge skødet med et år ad gangen.

Kommentar
Fra : Mosekongen

Dato : 17-07-07 22:24

Det kommer an på hvor det er i Landet jeg har et i Fakse, der er det mindst 30 år Jeg har undersøgt det f.eks i Ålborg er det mindst 10 år det er sfhængig af jordbunden

Kommentar
Fra : disken

Dato : 17-07-07 22:25

Første gang der kommer Kiste i ?? 20 / 30 år.
Afhæmngig af HVOR du bor___
Det MÅ ikke slettes før efter min 20 år, for en kiste::
Men er der blevet nedsænket andre i mellem-tiden
gælder der andre regler___

Derefter kan det fornyés med enten 1 / 2 ? / 5 / 10 eler for evigt.

Men forhør DIG, gennem din Kommune og du bliver VIDERESTILLET ?
til EN, der kender til det.

Godt at have gravsteds-beviset = rækkenummer o.s.v
på et stykke papir, hvis ikke du har det, så finder de DET til dig.
CPR = o.s.v hvem der står for betaling...

Hvis det skal IKKE bevares_ ALTSÅ, besvarer du ikke henvendelser
eller regninger_ bliver det slettet automatisk, efter sidste udløb
på din kontrakt

Har selv et gravsted, andre TROR de har overtaget, bare fordi
de betaler til det...men sådan virker det ikke.

SLØJFES

Inngen der var værd at samle PÅ__

Hopper her_

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 17-07-07 22:31

Det kommer lidt an på, hvor i landet det drejer sig om. I Herning gælder f.eks. dette:
Citat
1. Fredningstiden for Vestre Kirkegård er 20 år for en voksengrav, 10 år for en barnegrav (fra 22 svangerskabsuge til 1 års alderen), 15 år for en barnegrav fra 1 til 6 års alderen), 10 år for en urnegrav. For fostre (indtil svangerskabets 22. uge) er fredningstiden 5 år.

For Nordre Kirkegård er fredningstiden 30 år for en voksengrav, 10 år for en barnegrav (fra svangerskabets 22. uge til 1 års alderen), 15 år for en barnegrav (fra 1 års alderen til 6. års alderen) 15 år for en urnegrav. For fostre (indtil svangerskabets 22 uge) er fredningstiden 5 år.

så prøv at spørg i den pågældende kommune.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 17-07-07 22:34

Citat
Disken: Har selv et gravsted, andre TROR de har overtaget, bare fordi
de betaler til det...men sådan virker det ikke.

A hva'?

Godkendelse af svar
Fra : kirstenkingo

Dato : 17-07-07 22:48

Tak for svaret Teil da du kom først fåer du point.

Stor tak til alle i andrer