/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Sovende/ømme arme/fingre..
Fra : SandraFalk
Vist : 7640 gange
140 point
Dato : 17-07-07 09:37

Jeg har i nogle uger nu, haft en frygtelig irreterende soven/prikken og ømhed i mine underarme/fingre. Synes det er gået galoperende stærkt/blevet meget værre, og nogle nætter vågner jeg bare HELE tiden, fordi jeg har ligget med lidt bøjede arme/albuer, og så er nogle af mine fingre nærmest helt døde(følelsesløse). Det er mest min lillefinger, og den næste vedsiden af og så den samme side af underarmen op til albuen, hvor jeg har lidt ondt.. Det begynder at prikke lidt allerede, når jeg sidder stille med armene et par minutter. Jeg har noget af det samme med mine fødder.. Sover på ydersiden og de yderste tæer.. Jeg har tænkt om det måske kunne være karpal tunnel syndrom, men det er vel ikke de fingre så?? Jeg er blevet henvist til ortopædkirurg, men det er fordi jeg har senebetændelse hele tiden (og andet grundet dårlige fødder/ankler) - så vil jeg nævne det for ham..
Tror I det kan være det syndrom eller? Jeg kan nemlig nogengange være lidt nervøs, for at det er noget med min ryg (havde en lettere diskusprolaps i min graviditet, som jeg fik en kiropraktor til at ordne) - ..
Jeg har nævnt det overfor min læge, men hun sagde bare, at jeg skulle lægge mærke til om jeg sad med albuerne i bordet fx når jeg ammede!!!! (Og så tænker jeg bare hvem der gør det???????)
Nå, men ville lige høre jer ad. Der er jo lidt ventetid til ortopædkirurgen..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-07-07 09:47

Har din læge taget dit blodtryk? Det kunne være en lille blodprop, men bliv nu ikke nervøs. Jeg er lægmand og har absolut ingen kompetance til at stille en diagnose !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-07 10:05

Citat
Jeg har tænkt om det måske kunne være karpal tunnel syndrom,

Ja - det kan være farligt at tænke.....

Det eneste du opnår ved at stille den slags spørgsmål her er.....

Enten at blive irriteret over svarene (brugerne)
eller at blive endnu mere syg.....

Der er INGEN her der kan svare dig - det er derfor du er blevet henvist til specialist....

Din læge kunne jo heller ikke umiddelbart ???

Så eneste råd - vent til "experten" har talt....

Bliver det værre henvender du dig til læge igen....

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 17-07-07 10:10

Nej det har de ikke taget..Kan man se det ud fra blodtryk? Uh, kan da ik lade være med at blive lidt nervøs - for igår og idag har jeg haft sådanne mærkelig trykken i kroppen lige pludselig. Det var sådan at i morges, fik jeg det sådan, og gik hen og tog tlf i hånden, så jeg ku ringe efter min kæreste..men så gik det væk igen..Tror jeg smutter på apoteket og får lavet blodtrykmåling, min læge er sgu lidt mærkelig..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-07-07 11:01

Faktisk kan nervøsitet og dermed hyperventilation give svimmelhed, 'prikken' og 'sovende' fornemmelser i yderekstremiteterne. Samme symptomer kan en blodprop give og ja... en blodtryksmåling foruden at lytte til din hjerterytme, kan være en måde at afgøre om det er det ene eller det andet, men som refi korrekt skriver: ..er der ingen herinde i dette fora som er læge og dermed kan stille en diagnose for dig.

Er man utryg ved lægen? Så kan man bede om at få en anden læge til at kigge på dig.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-07-07 11:02

JA - LÆGER ER MÆRKELIGE! fORYÆL LÆGEN HVOR UROLIG DU ER.
Har du sukkersyge?
Jeg har noget der ligner det du fortælller, det siger de er nervebetændelse. nå jeg er en gammmel svend. Du lyder betydeligt yngre. bestild tid hos din læge til en ordentlig samtale. Lægen må sætte et undersøgelsesprogram i værk. Når der bliver taget kndig hånd om det vil det nok dæmpe din uro. RING TIL DEN LÆGE1

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 17-07-07 11:06

Jeg er helt enig med de øvrige i, at det vi laver her er rent gætværk og du selvfølgelig skal få en ordentlig udredning af en læge...

Ikke desto mindre - jeg vil æde min gamle hat på, at du har fået enorme muskelinfiltrationer på grund af at du bærer på dit barn.
Er det venstre side der er problemet?

Du kan tage den modsatte hånd og trykke langs kanten af skulderbladet, nærmest på selve knoglen- masserer dybt med en enkel finger lige på det hjørne skulderbladet danner mellem din ryg og din nakke. (Svært at forklare). Bevæg dig rundt i området i en radius på halvanden centimeter fra det hjørne.
Her er der en nerveforbindelse, der går ned til albuen og lillefingeren - hvis der er muskel infiltrationer her, så giver det præcis den fornemmelse, du beskriver. Alle kan faktisk fremkalde fornemmelsen ved at trykke hårdt på området (Selve området fylder ikke mere end omtrent fem mm, så man skal være lidt præcis).

Nogen får det i øvrigt af at ligge med armen over hovedet, når de sover. Andre får det ved uvant brug af skulderen og forkert belastning af den - og her kommer du ganske givet under.
Dertil kommer at du måske bider tænderne så meget sammen om natten, og spænder i kæbemuskulaturen, at du får spændinger i hele nakke-skulderområdet.

Måske du skal tale med din læge om en henvisning til en fysioterapeut når du nu alligevel skal have undersøgt sagen nærmere.

Vaxen

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 17-07-07 13:29

Bare det var så vel..(myoser)

Er lige kommet hjem fra apoteket/blodtrykstagning, som heldigvis var fint!! : 137/87
Er nu mindre nervøs igen. Hmm har en lidt længere sygehistorie, som jeg ik vil belemre jer med her, så gør det så kort jeg kan. Er hypermobil. Fik diskusprolaps i starten af min graviditet pga det. Har meget ustabile ankler og er blevet opereret et par gange pga hallux valgus(MEGET skæv storetå+knyst) og anden gang mellemfodsknoglen(nedfalden forfod). Har desuden slidgigt i kæben. Har pga graividiteten haft ekstra belastning i mine i forvejen dårlige fødder/ben, så har døjet med skinnebensbetændelse+senebetændelse siden fødslen(4 mdr. siden) og har PISSE ondt hver eneste dag. Har fået Ibumetin i 14 dage, som tog den voldsomme hævelse i benene, men stadig mange smerter.. Men efter ibumetin kuren begyndte det at stikke/prikke/sove meget i mine ben/fødder /arme/fingre.. Og de kan brænde noget så forfærdeligt. Kan ik falde i søvn tit pga det. Nå, har gået til fys. hele min graviditet uden bedring, og så til kiropraktor, som også masserer mig de sidste 4 mdr. Og har fået lavet SuperSole indlæg til mine stakkels fødder, men ingen bedring. Var så til lægen, hvor hun tjekkede mine ben og fik så de der piller, og fik taget blodprøver b-vitamin, kalk o.a. Fine blodprøver, hvor hun så siger læge, at jeg bare kan fortsætte med ibumetin, og at det nok bare er overbelastning! Og jeg siger hvad så med mine arme, som er de samme smerter..og hun siger det med at sidde med albuerne i bordet(som jeg ik gør). Har så imellemtiden, snakket med min moster, som har nærmest nøjagtig samme sygehistorie som jeg, slidgigt i alle led pga hypermobilitet(ligesom en stor del af familien), det samme med fødderne/ben og alt det. Hendes startede for alvor i 30 års alderen, som jeg er nu - og nu er hun midt i 40'erne og kan kun arbejde lidt selvom hun er blevet revalideret..Desuden har hun fået konstateret Karpal tunnel syndrom, og tarsal tunnel i ben, Derfor sagde jeg ikke god for lægens : "Nok bare overbelastning, og ik sidde med albuerne i bordet, når du ammer" Min moster har gået med det for længe, så hun kan ik blive opereret..hvis det er det samme med mig, vil jeg ik acceptere lægens ord, og bad selv om at blive henvist til ortopædkirurg. Nå, undskyld den lange historie! Jeg ville bare høre om der var andre her, der havde kendskab til karpal, og havde samme symptomer, for jeg kunne godt blive lidt nervøs for om det var pga diskusprolapsen eller kiropraktoren, der havde gjort noget..

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 17-07-07 13:30

Og undskyld endnu engang for den lange historie, der er svær at gøre kort!

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 140 point
Dato : 17-07-07 14:15

Sandra - du skal ikke undervurdere muskelinfiltrationer - fordi din krop er belastet på så mange områder det er i mine øjne bare mere sandsynligt.

Og især din information om at du har problemer med kæben giver for mig en indikation om, at det netop kan være det, der er problemet.
Når først en muskelinfiltration begynder et drille nervetilførelsen til armen, så bliver det altså ret generende - og dine klager svarer fuldstændig til netop det.

Jeg ved godt, at man nogengange har tendens til at kigge efter det værste først, men måden at gå frem på er det omvendte - at tage de logiske og udelukke. Og det mest logiske er for mig at se at nerveforsyningen til armen er generet og ganske givet af muskelinfiltrationer. Jeg ville ihvertfald starte med at udelukke det

En anden ting - du er opereret for hallux valgus - denne tilstand kan give massive skævheder rundt omkring i kroppen, der kan give mange former for smertetilstande - og sammen med dine kæbeproblemer er det absolut oplagt, at du får de gener, du beskriver.
Som alternativ behandler vil jeg råde dig til at finde en posturolog, der kan rette op på de skævheder - det vil med garanti lindre en del af generne. (Ja, jeg vil nærmest lægge hovedet på blokken i dette tilfælde).
Desuden er danske posturologer ofte akupunktører, der både kan lave en kinesisk årsagsbehandling på dine inflammationer i leddene og smertelindre.

Det var så det alternative indslag... Take it or leave it

Vaxen

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-07-07 14:16

Hvis du har en muskel eller nerve, der sidder i klemme i nakken, kan den give de symptomer, du nævner med sovende fingre mv.

Her vil en fysioterapeut være fin - med en henvisning fra din læge.

Hanne

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 17-07-07 14:25

Har henvisning til fys... Skal alligevel op og have rettet mine såler til..
Har tænkt på alternativ behandling vaxen, og jeg vil da undersøge den der posturolog, du taler om.. Kender du nogen på Vestsjælland? Og hvad koster det mon ca.?
Det ville da være super dejligt, hvis det "bare" var myoser, men synes bare så, at min kiropraktor måtte vide det? Hun knækker mig, ryg+nakke og masserer.. Jeg fortalte hende om mine arme, og hun sagde det lød som karpal, og gav mig en brochure med hjem om det med øvelser.. Men.. der står nemlig at det er de andre fingre..

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 17-07-07 14:35

Jeg kan fortælle dig at den næstbedste posturolog i dette land bør lidt uden for Køge - nu ved jeg ikke hvor på Vestsjælland du bor - det kan jo hurtigt blive en tur

Du kan eventuelt skrive en privat besked med lidt nærmere beskrivelse af området du bor i - så kan jeg måske hjælpe dig med at finde en, der er dygtig.

Dog vil jeg sige, at hende fra Køge er værd at køre efter

Angående sålerne - hvis du kommer til en posturolog så vil du nok opleve at du får anbefalet at smide dine såler langt væk - og der bliver foreslået nogle indlæg, som er meget tynde og næsten umærkbare.
Forskellen på disse er, at de tynde indlæg retter kroppens skævheder op - det gør sålerne ikke, som "kun" kompenserer for skævheden i selve foden.
Man kan oftest selv mærke, at kroppen får en bedre fysisk balance når disse indlæg lægges under foden - folk med smerter i knæ og hofte og lænd mærker ofte en umiddelbar smertelindring.

Vaxen

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 17-07-07 16:59

Har selv haft nøjagtig samme symptomer. Blev undersøgt for "Karpal" - det var det ikke. Har været hos neurolog med utallige blodprøver - heller intet resultat. Mener jeg fik det efter arbejde med en "kangohammer" - en maskine der "ryster sig" ned igennem asfalt og lign.
Har du inden for det sidste halve år før det startede lavet noget, hvor du fik rystet dine arme?
MVH
Sønder

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 17-07-07 17:00

P.S. Det er næste gået væk nu efterhånden. Håb måske forude!!???
Sønder

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-07-07 22:55

Bare det at få snakket det igennem med nogen, kan gøre at du slapper mere af end du plejer.

Bider du tænder? Det kan også give nogle frygtelige smerter. Det har jeg prøvet, og måtte have 600 mg Brufen for bare at kunne spise uden at vride mig af smerte.

Har man ondt ét sted, belaster man et andet, som så belaster etc.

Godkendelse af svar
Fra : SandraFalk

Dato : 18-07-07 08:14

Tak for svaret vaxen. Jeg har ikke lige finanserne til den posturolog nu, men vil vende tilbage