/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
sukkerfri flourmelis
Fra : sanne6
Vist : 3595 gange
100 point
Dato : 16-07-07 17:38

er det nogen der ved hvor man kan købe sukkerfri flourmelis som man kan bruge til glasur på kager
vh sanne

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 110 point
Dato : 16-07-07 17:59

Hej.

Det kan du købe i velassorterede supermarkeder og forretninger der er specialiseret i diabetesvarer.

www.hermedico.dk

- mener jeg er forhandlere af det.

Jeg har prøvet det flere gange, du må ikke regne med at det er at arbejde med, som sukkerflourmelis, det er det ikke. Det er meget tyndsflydende og 'dækker' slet ikke som almindelig flourmelis.
Jeg blev skuffet da jeg brugte det første gang og de øvrige gange har blot været fordi 'det kan da ikke passe'.

Desuden stod det lige så stille og blev hårdt som sten, da det havde stået en tid.
Hvis du køber det, bør du opbevare glasset i en plastikpose som du lukker med en lukkeklemme, det har hjulper her - nu bruger vi det som strø til morgenmaden i stedet.

Hvis du vil bruge et alternativ, så brug evt. ristede hakkede mandler til at pynte kagen med eller måske ristet kokosmel eller hakkede nødder. Det kan 'klistres' fast med æggesmørelse:

Du tager kagen ud af ovnen nogle minutter før dne er færdigbagt eller når den er færdig men stadig kan tåle 5-10 minutter ekstra. Du pisker et helt æg sammen med lidt kaffe eller vand og då smører du det ud over kagen, ligesom når du pensler boller osv. Når hele kagen har fået en omgang, strør du det du har valgt ud over den og sætter kagen i ovnen igen. Nu 'klistrer' dine hakkede mandler eller hvad du nu har valgt, fint fast på æggesmørelsen og kagen er lækker og lige til at spise

Bon appetit.

Vh Dorthe (som i øvrigt gerne svarer på spørgsmål ang. madlavning uden sukker)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-07-07 18:04

http://www.hermedico.dk/netkoeb/indkoeb/info.asp?produkt=560226

flordrys er slet ikke så ringe - kendte du det vil.du ?

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 16-07-07 18:10

Jep, det er skam det jeg har stående i skabet - i en plastikpose med klemme på

Har du prøvet at bruge det som flourmelis på en kage? Jeg gav op til sidst, kunne ikke få det til at ligne noget overhovete, det lagde sig bare som en skinnende overflade på kagen - ikke engang hvid, men gennemsigtig.
Men som drys på morgenmaden, er det ok

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 16-07-07 18:11

altså - det skulle jo bruges som glasur på en kage, mirit men dte overså du måske?

skidtpyt, du' sq go' nok alligevel

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 16-07-07 18:12

Du overså måske osse mit link? Eller synt3es du bare at det trængte til en lille gentagelse?

Godkendelse af svar
Fra : sanne6

Dato : 16-07-07 18:17

Tak for svaret vil.du.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-07-07 18:17

der skal tilsættes farvestof for at det skal ligne må jeg indrømme - men der er en anden mulighed

den her bruger jeg :

5 g skummetmælk
5 g plantemargarine
1-2 tsk vand (kogende)
SØD
evt en knivspids vanilie

det hele røres til en konsistens der ligner glasur og faktisk stivner det

den kan laves med 5 g kakao ekstra i samme opskrift (uden vanilie) - så er det guf

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 16-07-07 23:45

den kendte jeg så ikke mirit, så den skriver jeg ned med det samme og så skal den prøves når det engang bliver bagevejr igen, for et vintermenneske som mig

selvtak sanne6 - hvis du har andre spørgsmål vedr. sukkerfri madlavning, så skriv gerne en PM til mig, så skal jeg svare