/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Hvilken gøje skal jeg vælge??
Fra : højriis
Vist : 894 gange
20 point
Dato : 16-07-07 17:14

Hej!!
Jeg har haft 2 dværgpapegøjer:) nu er den ene desværre gået bort :( hvilket jeg er rigtig ked af. Da jeg var meget glad for mit lille par. Det eneste jeg har været lidt træt af, var at vi fik at vide de var "nemme" at gøre tamme... hvilket viste sig at være en større opgave og jeg tror næsten det er umuligt... det jeg godt kunne tænke mig var en forholdsvis "nem" papegøje! jeg vil bruge et par tusinde kr. og har kigget på en Bjerglori, hvilket virker som en utrolig dejlig og nem gøje der er bare det med afføringen:/ men er der noget i stil med den? både pris mæssigt og opdragelses mæssigt??

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 16-07-07 17:43

Jeg har altid ønsket mig en kakadue
http://www.lars-bodin.dk/Fugle/Cacatua/Cacatua_sulphurea.html

men er ikke sikker på du kan holde dig indenfor et par tusind.

Vi har en grå jaco. Den er meget selskabelig og snakker meget og lærer nemt, men det kræver nogle knubs før den bliver til at omgås. Den er tam, men bider stadig når den kan komme til det, og damn det gør nas.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 16-07-07 18:07

en kakadue er en meget grævene fugle fordi den for det meste er en hyperaktiv art af pepegøjer jeg vel sige at alt jeg har hørt om Bjerglori er godt har dov fået af vide at de kan være svære at gøre tamme og især hvis de skal være 2 (et par) men hvis du vel ha en stille fugl som ikke behøver at være tam vel jeg anbefale en Lorier de er ligt svære at få fat på men når du har en vel du blive glad for den men det kommer også an på om det er en fulg der skal være tam ? skal den kunne tale ? og skal den være stille eller larme ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-07-07 22:03

Lorier er ikke "gøre-tam-fugle"......det egner deres temperament sig slet ikke til.

Og som du nævner, sviner de forfærdeligt p.g.a. den føde de skal have at spise....de er ikke kernespisere som andre papegøjer.

Ærgerligt nok, for det er utroligt smukke fugle.

Men de er beregnet til store volierer og intet andet...

De nemmeste at gøre tamme er Grå Jaco og Amazonpapegøjer......det kræver dog, at de håndopmades og vænnes til at blive håndteret fra de er helt nyklækkede.....men der sætter dit budget jo grænsen, da de er noget dyrere.'
Fra 3500 (hvis det er køb hos privat) og op til 7-8000 ved dyrehandlere.

M.h.t. din lille dværgpapegøje som du har endnu (går jeg ud fra) så bør du enten skaffe en mage til den elller afhænde den til en der mangler en mage, da de oftest slet ikke trives alene og især ikke når den har været sammen med en anden.....og den kan du ikke lige få til at fungere sammen med de større papegøjer.

mvh dova

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 17-07-07 08:08

Hej
Jeg foreslår en håndopmadet grå Jaco, men pas på ikke at blive uvenner med den for der går nok en 40-50 år inden den glemmer det igen. I vores husstand var der 2 den ikke kune lide og det blev aldrig bedre i de år vi havde den. Den lever nu i bedste velgående i en anden familie og der er den kun sur på een.
mvh.
poul

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 17-07-07 18:07

Citat
Hej
Jeg foreslår en håndopmadet grå Jaco, men pas på ikke at blive uvenner med den for der går nok en 40-50 år inden den glemmer det igen. I vores husstand var der 2 den ikke kune lide og det blev aldrig bedre i de år vi havde den. Den lever nu i bedste velgående i en anden familie og der er den kun sur på een.

Det kan jeg kun tilslutte mig. Vores jaco startede hos min svigerfar for ca 24 år siden. Han blev uvenner med den. Så kom den til min svoger som også blev uvenner med den. Så fik min svigerinde den, og nu er den hos os. Ingen af os har været udsat efter snart 6 år, og den trives bare fint.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-07-07 00:37

Citat
Jeg foreslår en håndopmadet grå Jaco, men pas på ikke at blive uvenner med den for der går nok en 40-50 år inden den glemmer det igen

Den adfærd er ikke synderlig anderledes hos de andre store papegøjer.....og ofte behøver man ikke gøre sig uvenner med fuglen før den er umulig at omgås, men hvis fuglen ikke mener den kan lide en person helt fra begyndelsen, bliver det aldrig anderledes....det er også derfor man helst skal have sådan en fra den er helt lille, da det ofte kan være svært at flytte en voksen fugl, da de er så "kræsne" med hvem de vil omgås.

mvh dova

Kommentar
Fra : højriis

Dato : 18-07-07 17:43

Jamen jeg vil gerne have en fugl jeg kan sidde med, det er ikke et krav at den kan snakke. Jeg har kigget en del på den blå avis! er det dumt at købe en gammel fugl gennem avisen... Eller er der nogle som kan anbelfale mig et sted, hvor jeg kan få fat i en ungfugl.

Jeg ved ikke ret meget om fugle, men vil gerne bruge en del tid på den. Men stadig ville det være super ærgeligt, hvis mig og min kæreste ikke ville kunne klarer den.

Jeg har stadig min dværgpapegøje... Jeg synes den opfører sig som den gjorde før jeg mistede min anden. Den kaldte de første to dage men er nu faldet til ro og jeg kan sidde og snakke med den, hvor den er blevet mere rolig end nogensinde før (den er slet ikke tam:(.) er dette bare stilhed før storm eller ville jeg kunne beholde den??