/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Købeloven - Returnering.
Fra : Krassus
Vist : 1734 gange
50 point
Dato : 16-07-07 13:10

Hej Kandu.dk Brugere!!

Er der nogen herinde som kan fortælle mig hvordan reglerne i købeloven / forbugerloven griber fat om emnet med Returret? jeg ved man som standard har 14 dage, men skal produktet så være ubrugt i original emballage, og i hvor stor en grad? (fx hvis der er plastik film ud over pakningen, skal denne så være ubrudt?) Jeg påtænker at købe en trådløs router, men vil ikke købe en medmindre jeg har set hvordan den fungerer hjemme hos mig selv, da dette betyder alt for om jeg vil have den eller ej. Har jeg i så fald lov til at pakke den ud, sætte den op og se hvordan det fungerer, og så returnere ? (pakker den selvfølgelig ind igen, og gendanner alle standard indstillinger)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-07-07 13:27

Nej det er kun ved postordrekøbman lovmæssigt har returret.

Det andet er noget som visse- ikke alle butikker- frivilligt giver.

Derfor må du aftale med butikken. Det er nok nemmest i en lille selvstændig butik at få en aftale om en ting med hjem på prøve.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-07-07 13:33

Læs lige på dette link:
http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/nethandel/
Der findes også regler for retunering af varer, finder jeg det vender jeg tilbage.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-07 13:53

Din returret gælder KUN ubrugte varer i original emballage....

Hvis det er så vigtigt at varen bliver afprøvet først skal du ikke købe på nettet medmindre du dessideret har fået lov til at afprøve.....

Noget andet er hvis varen IKKE holder det den lover...

Reglen er KUN lavet af hensyn til fejlleverancer o.lign.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-07-07 13:58

Du har ikke i følge forbrugerloven nogen ret til returnering af noget købt overhovedet.....medmindre det gælder en defekt vare

De 14 dages returret er KUN for postordre- eller netbutikker.

Nogen butikker vælger dog, som en ekstra service, at man kan returnere varen, såfremt den er ubeskadiget, ubrugt og i original indpakning.

mvh dova

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-07-07 14:01

Hvis du vil afprøve en vare er det sikrest at aftale det med forretningen, men ellers har du 14 dages fortrydelsesret, men læs det du søger her:
http://www.forbrug.dk/fileadmin/Filer/Ren_besked/Ren_besked_om_internet_og_postordre.pdf

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-07-07 14:03

Og gem den, så har du den senere til at støtte dig til.

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 50 point
Dato : 26-07-07 00:18

Lovbestemt er det jo kun ved 'fjernsalg' (postordre/internet) at der er et krav. Som nævnt vælger mange (de fleste) at acceptere returnering af varer der er i en stand så de umiddelbart kan sælges igen - dvs fx uden at plastikindpakninger er brudt.

Firmaet Elgiganten er dog meget large. De tillader at du tar varen i brug først. Fx siger de om postordresalg: "6. Fortrydelses-/returret. Elgiganten tilbyder 30 dages returret, og stiller dig dermed bedre end efter forbrugeraftaleloven, der alene giver dig 14 dages fortrydelsesret. For at afgøre om du vil udnytte fortrydelsesretten, har du lov til at afprøve varen, men varen skal returneres i væsentlig samme stand og mængde, som da du modtog den."

Ovenstående kan ikke på nogen måde tages som udtryk for en anbefaling af Elgiganten, men er kun til din orientering.

Godkendelse af svar
Fra : Krassus

Dato : 26-07-07 00:22

Tak for svaret henrikkrebs.