/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Bobestyrer og arv.
Fra : Silmarwen
Vist : 2723 gange
200 point
Dato : 16-07-07 11:21

Jeg har et par spørgsmål vedr. når et dødsbo skal afvikles af en bobestyrer:

1. Jeg har læst på bobestyrernes hjemmeside at behandlingstiden for et ukompliceret dødsbo er 9 mdr. i gennemsnit. Kan det virkelig passe?

2. Hvordan er bobestyrerens arbejdsgang?

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 16-07-07 11:31

Det kommer vel lidt an på hvad boet indeholder. Jeg har selv lige været bobestyrer for at privat skifte. Det tog ikke mange dage, men der var heller ikke fast ejendom involveret. Faktisk synes jeg ikke det burde være så svært.

Kommentar
Fra : Silmarwen

Dato : 16-07-07 11:38

Det er et bo der indeholder både fast ejendom og en stor formue...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-07-07 11:44

Mindre end to måneder er min erfaring.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-07-07 11:44

Den med de ni måneder passer vist meget ok. Har fået en klat penge af den vej, og der gik næsten et år.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-07-07 11:49

Først bruger man tid på at gøre alt op. Så skal der en bekendtgørelse i statstidende. Evt ejendom skal sælges og bohave mv skal ryddes, deles eller sælges.

Checkede lige "min sag". 10 måneder.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-07-07 11:50

I "mit" tilfælde forelå der testamente.

Kommentar
Fra : Silmarwen

Dato : 16-07-07 11:58

Der foreligger også testamente i dette tilfælde...

Kommentar
Fra : lham

Dato : 16-07-07 12:06

Hvisder som du skriver er tale om en del penge og fast ejemdom-kan du spare mindst 100.000 i sagførersalær - men du skal være forberedt en del juridisk studeren være god til tal og regneark og kommunikation med offentlige instanser-og du slipper næppe for revisor ( ca 5000 ).Der går rigtig mange timer men kan du lide "juristeri" kan det jo også være en fornøjelse. Min bror påtog sig det hele for et par år siden og det gik fint , men selvfølgelig "knaster " undervejs. Der er en masse regler for proceduren " deadlines" forskellige processer-han fik det afsluttet og godkendt indenfor ca 1 år
TIMELØNNEN BLIVER IKKE SÆLIG STOR FOR DIG

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 16-07-07 12:50

Citat
Jeg har læst på bobestyrernes hjemmeside at behandlingstiden for et ukompliceret dødsbo er 9 mdr. i gennemsnit. Kan det virkelig passe

Ja det kan passe....og såfremt der så er fast ejendom involveret må det tage længere tid.

Jeg er selv part i en arvesag i øjeblikket...og den har foreløbig kørt fra april sidste år....og det kører planmæssigt, altså uden komplikationer.

Bobestyreren skal jo sørge for at indhente alle relevante oplysninger, forsikringer, skatteopgøresler, løbende udgifter i boet, have kontakten med skifteretten, lave selve boopgørelsens regnskab o.s.v.

Og nogen instanser er så længere tid om at give de nødvendige oplysninger til brug for boets afslutning.

mvh dova

Kommentar
Fra : Silmarwen

Dato : 16-07-07 15:33

Citat
Jeg er selv part i en arvesag i øjeblikket...og den har foreløbig kørt fra april sidste år....og det kører planmæssigt, altså uden komplikationer.

Det er altså 1 år og 3 mdr. indtil videre? Det var da godt nok lang tid! Men du har selvfølgelig ret i at det ikke er alle instanser der er lige hurtige til at komme med de nødvendige oplysninger.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-07-07 15:38

Citat
Det er altså 1 år og 3 mdr. indtil videre

Jeps, og vi fik for nyligt at vide fra bobestyreren, at der kunne gå et par måneder mere...for selv om han var færdig, så skulle det hele sendes ind og godkendes i skifteretten og så først ville det blive endeligt afsluttet

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 16-07-07 21:13

Og hvis man f.eks. skal lede efter arvinger, som man ikke kender opholdsstedet på, så tager dét også tid...

I nogle situationer kan du ikke få lov "at klare det hele selv", f.eks. hvis der i testamentet er skrevet, at der skal være en bobestyrer. Måske fordi afdøde ikke troede på, at det ville kunne klares fredeligt, arvingerne imellem!

Et lille år er desværre ikke unormalt, heller ikke, selvom boet er mere beskedent. Det kommer an på, hvor mange forhindringer der er på vejen.

Hvis det er et større bo, så er der naturligvis også flere muligheder for "bøvl", især hvis pengene står mange/flere steder eller hvis der er uenighed mellem arvingerne om ting og sager m.v.

Det kan være meget fnidret, afhængig af, hvor detaljeret testamentet er skrevet, og om der er enighed mellem arvingerne.

Finder en arving f.eks. på at anlægge en retssag, så tager det meeeeget længere tid.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 17-07-07 07:45

Bobestyrer kan udmærket være en fra familien enda en arving med mindre der i testamentet står " der udpeges en uvildig bobestyrer"

Kommentar
Fra : Silmarwen

Dato : 18-07-07 22:06

Tusind tak for alle jeres svar! Det var svært at vælge en, da mange svar var gode, men pointene går til dova!
Tusind tak!

Godkendelse af svar
Fra : Silmarwen

Dato : 18-07-07 22:08

Tusind tak for svaret, dova!
Knus,
Silmarwen

Kommentar
Fra : holmvig

Dato : 14-05-08 17:16

Min fader døde sidste år den 3.marts 2007 Der er ingen arvinger andet end 2 børn, og kun papier
og kontoudtog. Advodan i Grindsted har nu været d.d 14.maj været 14 mdr. om sagen.Advodan har endnu ikke lavet en boopgørelse. KAN DET PASSE