/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Vandslibning
Fra : heyckendorff
Vist : 1412 gange
100 point
Dato : 15-07-07 19:16

Jeg har efter behørig spartling, slibning og grundmaling, malet et par højttalere med en glans 90 alkyd maling.
Jeg vil gerne have dem superblanke, men uanset hvad jeg gør så kommer der støvkorn, hår, insekter etc. i malingen.
Jeg har malet dem udendørs i vores 3/4 lukkede gårdhave. Netop for at undgå støvproblemet spulede jeg hele gårhaven våd indvendigt for at binde støvet før jeg malede.
Anyway kommer der som sagt diverse urenheder i malingen.

Mit spørgsmål er nu om man på en eller anden måde kan slibe og sidenhen polere sådan en god glans 90 alkydemalie så den kommer til at stå superblank. Og i bekræftende fald, hvad og hvordan er så fremgangsmåden.

Burde ha´ bragt dem til autolaker, men nu er jeg gået i gang så nu skal det fuldføres.

Mvh.

Werner

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 15-07-07 23:01

Brug slipol til biler og bagefter noget auto poleringsmidel

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 15-07-07 23:07

Hvor store er de højttalere ? Kan du ikke " bygge " et telt e.lign. af noget plastik eller presenning ? Mvh. Annette

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 15-07-07 23:11

Jeg har i øvrigt svært ved at tro at man kan polerer de urenheder væk med et tilfredsstillende resultat. Om igen tror jeg ! ! Sorry. Annette

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 15-07-07 23:18

Når din alkydemalje er helt hærdet (det tar dage eller uger!), kan du sagtens vandslibe dem startende med korn 120-240 (afhængigt af dine penselstrøg) og så opad med numrene indtil 1000 og så Slipol og enten Slipoline eller bilvoks som allerede foreslået. Men det kræver, at dine insekter ikke har arbejdet sig langt ind under dødskampen. Ellers må du efter korn 240 i gang igen med maleredskaberne (forslag: Malepude) i en kælder uden støv.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-07-07 00:14

Du har nu i praksis lært hvor svært det er med blank maling, somskal være helt perfekt.

De professionelle er nødt til at bruge særlige ventilationssystemer med støvfiltre for at få et rent nok værksted.

Når man har slebet er det vigtigt at tørre af med en H E L T F N U G F R I klud. Der fås specielle klude med harpikt til det formål.

Alkydoliemaling er længe om at hærde sig hård nok til at kunne slibes.
Den hærder hurtigere jo varmere det er. Men den skal være så kold som mulig under slibningen.
Vand er egentligt kun til at holde slibepapiret rent. Der fås også slibepapir, som fungerer udmærket i tør tilstand.

Selv det fineste slibepapir vil gøre lakken mat. Men den kansikkert gøres blank igen med polish af en art.

Godkendelse af svar
Fra : heyckendorff

Dato : 16-07-07 19:25

Takker for svarene allesammen.

Pbp_et´s er det mest detaljerede så han får pointene selv om Transors råd om en fnugfri klud også er noget jeg vil følge.

Kombinationen af disse højttalere der vejer 60 kilo stykket, min bopæl på landet og det faktum at jeg ikke eje en kælder og kun en cykel som transportmiddel, gør at jeg må finde mig i en vis mængde støv i malingen. Derfor er der kun slibe og polermuligheden der kan komme på tale.

Hvad med selve poleringen når først jeg har slebet dem med sandpapir op til korn 1000?
Skal jeg bruge en polerting til min skruemaskine eller vinkelsliber og hvad for en slags?

Mvh.

Werner

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-07-07 21:49

en polerting til en excentersliber eller bare boremaskine vil være fint, gerne én, du kan regulere hastigheden på, så du ikke får brændmærker. Mine erfaringer med Slipol og Slipoline er begrænset til håndkraft og hvid twist. Hvis du kommer op i 3500 omd/min er jeg bange for, det blir for varmt.
mvh
pbp