/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
marmelade med for meget geleri
Fra : tpjevser
Vist : 1069 gange
200 point
Dato : 15-07-07 10:13

jeg er kommet til at komme for meget geleringspulver i noget sukkerfrit marmelade. kan jeg redde det?
hilsen runa.

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 210 point
Dato : 15-07-07 10:38

Måske på denne måde.

Varm det op, og tilsæt sukkerfri saft svarende til den frugt du brugte til marmeladen, så den "tyndes".

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-07-07 10:42

Kog det op igen med noget mere frugt. Det kan også koges op bare med vand, men så bliver det naturlugvis tyndere i smagen, næsten lige så tyndt som det færdigkøbte.

Vær opmærksom på at færdigt geleringsmiddel, næste altid oså er med konserveringsmiddel. Det er der for det normalt ikke måkoges, da konderveringsmidlet let damper af.
Ved genkogning må du enten tilsætte nyt konserveringsmiddel efter kogningen eller regne med at du skal gemme marmeladen i køleskab.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-07-07 13:00

Varm det op til 80C og lad det simre i 30 - 60 min så vil du nedbryde den pectin som er i geler midlet du har tilsat.
Pectin vil blive nedbrudt, når der samtidig er en lav pH og det har du i dit produkt, da der er citronsyre i gelermidlet, du har en pH omkring 3.0 3.5.

Er det en jordbær marmelade du har lavet, vil dine marmelade blive brun over tid, da man har varmet for meget på dem.

Har du som tidligere nævnt mulighed for det så regn tilbage og lave en f.eks. større portion som passer. Bare være opmærksom på i dit regnestykke at pectinen bliver nedbrudt, når du varmer den op igen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-07-07 19:22

Modellen min... var ikke helt skæv, men jeg kan godt se, at det er berettiget at der kommer nogle "eksperter" til og finpudser.

Kommentar
Fra : tpjevser

Dato : 15-07-07 20:08

jamen, det er da helt rigtigt, klumme.

Godkendelse af svar
Fra : tpjevser

Dato : 15-07-07 20:09

Tak for svaret Klumme. marmeladen blev helt fin,- og smager godt!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-07-07 21:05

Ajii tpjevser. Du skulle ikke gi mig point, men en af de andre som udbyggede modellen.......

Men okay.... tak, og godt du reddede marmeladen