/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
"Rådden" bil
Fra : Avant85
Vist : 574 gange
300 point
Dato : 14-07-07 15:56

Jeg har købt en bil på bilauktion, men kunne ikke betale med dankort, og kunne derfor ikke få lov at køre hjem i den. Den måtte stå weekenden over indtil jeg kunne få fat i en check på beløbet. Den der time efter sidste hammerslag, som man har til at finde ud af om den katagoriseret forkert er jo langt overskredet.

Den er meget slidt i de dele, som skal være iorden, for at være en "A bil" og min egen mekaniker fandt ud af, at den skulle jeg ha' holdt nallerne fra

Kan jeg så herefter, uden at lave noget krimminel/strafbart, sætte den på auktion igen, som en "A bil" og forsøge at få mine penge helt eller delvis igen. ?

Venligst Avant85

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 14-07-07 16:11

Nej

Nu ved jeg ikke hvad en A-bil er, men hvis den skal være i orden er det jo ulovligt hvis du gør det.

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 14-07-07 16:11

Så du vil uden skrubler udsætte et andet medmeneske det samme, som du har været ude for? Er det ikke dybt umoralsk?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-07-07 16:38

Jeg tror at du spørger om noget, (som mange andre) som du inderst inde selv kender svaret på.
Citat
A: "Ingen mekanisk defekt" (ubetydelig støj kanforekomme) Køretøjer, der bliver solgt under denne kategori, må ikke have mekaniske fejl.
B: "Mekanisk defekt kan forekomme" Auktionarius bekendtgør derefter eventuelle mekaniske fejl køretøjet har.
UK: "Ingen klassificering" Købt som beset i den mekaniske stand, som køretøjet forefindes i.

Som hawaii7 skriver,er det jo kriminelt,hvis du lader "Sorte Per" gå videre,til en anden.
Ta`skraldet selv,og aflever den til en "hugger",i mangel af bedre.Så kan du sove roligt om natten.
Undersøg dog først,om der ikke er sanktionsmuligheder.Der er måske nogle der sveder her bagefter.

V.H.Mosebaek.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-07-07 18:00

Hvem afgør om det er en A bil? er det auktiomen? Er det det så skal du vel bare melde den til og lade dem sætte kategori på. Så får køberen den time til at undersøge den, som du snød dig selv for.
Jeg kender overhovedet ikke reglerne eller praksis for bilauktioner.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 14-07-07 18:01

Hvis du normalt har "en time efter auktion" = normal afhentning/kørsel derfra, har du ikke sagt noget til auktionsholder (eller hvem man nu engang klager til) straks da du opdagede lyden(e)...?

For hvis du ikke kan betale med Dankort, og det ad den - elle anden vej - kan bevises, at du først fik muligheden for at opdage lyde meget senere, så kunne det måske have været gyldigt alligevel?

Værd at undersøge, eller...?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 14-07-07 18:02

PS:

At sætte en bil på auktion, som véd, er et "lig" - er det ikke noget, der ville give dig skidt samvittighed?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-07 18:03

Hvis du sætter en bil til salg som værende mekanisk i orden, selv om du ved det er en "rådden bil" som du burde have holdt snitterne fra, så gør du dig skyldig i bedrageri ved at forsøge at snyde nogen til at købe en vare der ikke lever op til det lovede.

At du så selv hoppede på den, og ikke i tide fik tjekket bilen, er ingen formildende omstændighed.

mvh dova

Kommentar
Fra : RomanG

Dato : 14-07-07 18:11

Du skal bruge § 36. bristede forudsætninger.
Hvis du sælger bilen videre, så opfylder du ikke din loyale oplysningspligt, og så kan handlen hæves. Så du vinder ikke noget ved at sælge den videre. Du bør selv forsøge at hæve handlen.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 14-07-07 18:26

Hvis RomanG har ret, så burde det vel kunne bruges sammen mit tidligere argument om bevis af senere afhentning...?

Aner faktisk ikke et klap om bilauktioner, men følger min mavesyre...

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 300 point
Dato : 14-07-07 18:34

Du skal hurtigst muligt henvende dig til auktionen (tlf.nr.) og sætte dem ind i situationen. -- Den som så har sat bilen på auktion vil blive kontaktet af auktionsholderen, for den er sat ind på falske forudsætninger, og jeg vil tro at tidligere ejer bliver bedt om at tage bilen tilbage, eller fremtidig bliver forment adgang til at sætte biler på auktion der. Og så vil han have det ultimatum.
Men en A-bil er jo kun i god mekanisk stand. Altså motor, gearkasse, og bagtøj/differantiale, - den kan jo derfor godt lide af alm. tæring/slid.
Jeg ved selvfølgelig ikke hvad du mener med "rådden", men jeg råder dig til at kontakte auktionen straks.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 14-07-07 19:26

Jeg går ud fra, at sælger var privat...?

For ellers har du jo købeloven i ryggen!

Hvornår skete alt det her i øvrigt?

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 15-07-07 00:14

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-07-07 08:02

Jeg be`r.