/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
hytteost
Fra : missjosephine
Vist : 3300 gange
100 point
Dato : 12-07-07 21:01

ciao....om kort tid skal jeg flytte til italien og dernede har jeg aldrig fundet en af mine yndlingsspiser HYTTEOST.
der var engang jeg havde en opskrift på, hvordan man selv lavede det, har skam lavet det før, men man kan ikke i hele verden finde opskriftene og huske hvordan man gør!!! det kan jeg heller ikke...det er jo også over 20 år siden, jeg prøvede sidst.
hvem kan mon hjælpe mig med en god og nem opskrift, som jeg kan ta' med mig.
tak......miss.j.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-07-07 21:07

i Italien hedder hytteost som så mange andre steder cottage - så du finder det nok.

ellers:

http://www.mælk.nu/C1256A5D003C1240/alldocs/index.html?OpenDocument&HJ101D01Cat05&Q5F43E82F628A9A18C1256A5E0041BE95&000&000

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 12-07-07 21:07

http://www.scdiet.org/dk/dk9ost.html

Eller

Hæld 2 l. økologisk sødmælk i en gryde med 1/4 tsk salt.Varm op til 32 gr. under omrøring.
Tilsæt 1/4 l. økologisk kærnemælk og rør.
Tag gryden af varmen, men læg låg på for at holde på varmen.
Bland ½ tsk osteløbe (købes på apoteket) med ½ spsk vand og rør det i mælken.
Læg igen låg på i 1 time mens mælken koagulerer.
Med en god lang kniv skæres nu ned gennem den koagulerede masse på begge leder, 1*1 cm, dernæst på skr,å, så der dannes tern 1*1*1 cm.
Varm nu langsomt op igen - der skal gå ca 20 min. før ostemassen når 50 grader. Rør forsigtigt nu og da.
Øs nu vallen op af gryden med en suppeske, der er ca 1½ l. Kan med godt resultat bruges til brødbagning.Hæld 2 l. koldt vand over ostekornene og rør forsigtigt rundt.
Herefter hældes de vaskede ostekorn igennem en sigte.
Kornene kan spises som de er eller blandes med ½ dl fløde samt krydderier.

fra http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=3&conference=57&posting=338392

mvh dova

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-07-07 21:15

Nu har jeg svært ved at forestille mig, når jeg tænker på din historik på Kandu, at du skulle foretage dig noget som ikke havde med sex af enhver art at gøre, men okay.... når du ikke selv vil / gider kigge på google, så skal jeg gøre det for dig. http://www.scdiet.org/dk/dk9ost.html

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-07-07 21:15

HEHE DOva. Du er sååå hurtig.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-07-07 21:18

Ahhh det var måske ikke helt retfærdigt. Du har lavet lidt....... hehe andet end at bavle om sex LOOL Sorry missjosephine

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 12-07-07 21:23

jeg laver skam ikke særlig meget der har med sex at gøre......det faktisk ret klænge siden, men måske er det ren misundelse fra din side, at der findes nogen der har en større viden på området end andre....og hvad har det iøvrigt med hytteost at gøre???
og det kunne jo tænkes at dova er lidt flinkere end en vis person er lige nu og ikke så nævenyttig......
tak dova...jeg skal lige læse den igennem og finde ud af, om det er den samme som dengang jeg/vi skulle prøve at lave det på seminariet.....
herhjemme har man jo ikke rigtigt behov for at lave det selv....mange af de ingredienser der findes i dk kan man ikke finde eller få i italien...f.ex findes torkerogn og leverpostej slet ikke....
kommer dog ikke til at savne leverpostej, for det spiser jeg ikke og hvis nødvendigt kan jeg lave det selv....ikke så svært.
miau.....j.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-07-07 21:26

NAjjj jeg er da ikke misundelig LOOL Jeg vil hellere ha en spegepølsemad

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 13-07-07 00:04

Citat
men måske er det ren misundelse fra din side, at der findes nogen der har en større viden på området end andre....og hvad har det iøvrigt med hytteost at gøre???

Tjae....er det et spørgsmål?

God tur sydpå, håber du finder dig til rette dernede

Vh. Dorthe

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 13-07-07 12:14

det er jo netop det jeg spør om.....har det noget med mit spørgsmål om hytteost at gøre, at begynde at kommentere, om jeg har mere eller mindre viden om sex eller hvad det er vedkommende henviser til...
men læs........jeg har fået en undskyldning........
miss.j

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 13-07-07 12:19

det forresten sjovt........hvem ved hvad hytteost hedder i italien.....en siger cottage som mange andre steder.........næhhhhhhhh..min fine ven...på italiensk hedder hytteost FORMAGGIO MAGRO.
bare lige for at få det italienske sprog på det rene.'
iøvrigt har jeg aldrig fundet det, selv i de meget store supermarkeder.men jeg må vel lede videre eller lave det selv, så ved je gogså hvad der er i.
mvh...miss.j

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 17-07-07 00:31

Lokalt producerede oste i Toacana:

Ricotta di pecora:
Frisk hytteost af fåremælk med en god fedtprocent.

Ricotta di mucca:
Frisk hytteost af fåremælk med en lavere fedtprocent

Prøv en af dem? hvis man kan få dem?

Arla Foods skriver, at de eksporterer hytteost til Italien! http://www.arlafoods.dk/APPL/HJ/HJ201AFD/HJ201D01.NSF/PrintDocAF/FDBB7C39199A426CC1256D97004F7F84?OpenDocument&Print=1

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 17-07-07 10:10

hej, måske i TOSCANA, men ricotta er nu ikke helt det samme. ricotta spiser jeg ofte i italien.
tak, men desværre er jeg langt fra særlig vild med at støtte arlafoods....dem holder jeg mig gerne langt vækfra.
jeg vil helst selv lave min hytteost, når jeg kommer til italien.mest fordi jeg altid gerne har villet lave den selv, da jeg husker det ikke var særlig vanskeligt og så ved man hvad ingredienserne er. og at jeg skal spise fedtfattige ting pga. min vægt.
man kan jo efterhånden ikke mere stole på, at der er det i, som der skal være...eller ikke må være.
bare se på softice uden mælk og fløde.....ren olie/fedt og kunstige smagsstoffer....flot gjort.
men tak for oplysningen alligevel.
miss.j

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 17-07-07 14:39

Det forstår jeg godt! Støtter heller ikke Arla - kun hvis det er det eneste, man kan få.

Det er også meget bedre at lave det selv, netop fordi man så ved, hvad der er i! :) Så det er en god idé... Mangler du stadig en opskrift?

Godkendelse af svar
Fra : missjosephine

Dato : 11-08-07 12:51

Tak for svaret dova.
der er flere gode links...tak for dem....men ikke alle kan jo få mine point......
håber det lykkes mig at finde ud af det......
tak for hjælpen...
mis.j