/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Deling af fælles banklån??
Fra : Popcorn123
Vist : 2551 gange
50 point
Dato : 12-07-07 20:47

Hej alle

Håber i kan hjælpe mig.
Jeg er lige flyttet fra manden og vi har et temmelig højt fælles lån vi har startet med for 4 år siden. Det vil sige meget højt. Nu står jeg og gerne vil have lånet skilt men bankdamen siger vi har brugt pengene sammen så det kan ikke skilles? Kan det passe?
Han betaler ikke på det da han ingen penge tjener hvilket jeg synes er uretfærdigt da jeg betaler som jeg skal.. Bankdamen siger også at han kan sige han ikke vil betale og så hænger jeg på det hele selv??

Popcorn123

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-07-07 20:58

Bankdamen har desværre nok ret, afhængigt af, hvad I har aftalt, da lånet blev indgået.

Banken "går efter" den, der har pengene.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 12-07-07 20:59

Jeg er meget ked af at sige det, men bankdamen har ret. Det er skide uretfærdigt, men desværre..

Kommentar
Fra : Popcorn123

Dato : 12-07-07 21:00

Hvad hvis jeg eks skifter bank?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-07-07 21:10

Gælden er jo stadig til den nuværende bank, så det hjælper ikke noget.

Den nye bank vil sikkert heller ikke acceptere en låntager (eksén), der ikke kan betale.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 12-07-07 21:14

Undskyld, den forstod jeg ikke lige. Hvis du skifter bank og flytter lånet, så er det dig der er kunde i den nye bank. Og dermed hænger du på hele lånet. Var det ikke netop det du ville undgå?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-07 21:16

Bankdamen har ret, såfremt altså, at I begge står skrevet for lånet eller var gift da det blev oprettet..... og jeg kan slet ikke se det skulle hjælpe at flytte bank.

Lånet eksisterer jo stadig og banken vil altid forsøge at drive pengene ind enten hos dig eller din eks.

Sådan er det bare, og hvis I har haft lånet fælles, så hæfter I for hinanden på den måde, at såfremt den ene ikke betaler så må den anden gøre det.

mvh dova

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 12-07-07 21:17

Bille1948> nu vrøvler du. Hvis damen flytterlånet over i en anden bank, så er gælden ikke til den nuværende bank. Så ville hun jo skylde dobbelt. Sig mig, er du jyde

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-07-07 21:25

Er det en skilsmisse med fælles eje.
Så deles alt lige når i skilles, også lån i banken.

Kommentar
Fra : Popcorn123

Dato : 12-07-07 21:25

Det jeg troede var at hvis jeg skiftede bank ville lånet flytte med og dermed at de ville dele lånet fordi han blir i banken øhhh..

Kommentar
Fra : Popcorn123

Dato : 12-07-07 21:26

Er din 22 år så det er bare seperation eller hvad det hedder... Vi var ikke gift..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-07-07 21:27

Tror du skal finde en advokat.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-07-07 21:33
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-07-07 21:39

Hvis banken har vurderet jeres fælles indtægt til grund for lånet.
Så må din fyr også svare for sin part.
D.v.s. han har skrevet under på lånet sammen med dig.

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 50 point
Dato : 12-07-07 22:11

=> Hansen9. Nej jeg "vrøvler" ikke.

Den nuværende gæld er til den nuværende bank, og den kan KUN indfries hvis hele gælden indfries. Man kan ikke kun indfiri halvdelen af lånet.

Begge hæfter pt. "in solidum", hvis det er det, der står i låne aftalen, og det er jo standard.

Så der er ikke mere at gøre.

=> tell: "Så deles alt lige når i skilles, også lån i banken." så enkelt er det desværre ikke. Bankenerne gåt efter den, der har pengene.

Ole P. Bielefeldt

Godkendelse af svar
Fra : Popcorn123

Dato : 12-07-07 22:12

Tak for svaret Bille1948.

Kommentar
Fra : Popcorn123

Dato : 12-07-07 22:13

HVordan sletter jeg denne annonce igen?
Tak for alle jeres svar...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-07-07 22:20

=> Popcorn 123, tak for point. Bår du har givet point, er spørgsmålet automatisk lukket. Mig bekendt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-07-07 22:34

Citat
tell: "Så deles alt lige når i skilles, også lån i banken." så enkelt er det desværre ikke. Bankenerne gåt efter den, der har pengene.

Jo så enkelt er det, fælles lån deles lige ved skilsmisse.
Nu kan det jo være ligegyldigt, vi har ikke hele historien her.
De to var/er jo ikke gift, hvorledes lånet blev skrevet ved vi heller ikke.