/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fartbøde Italien
Fra : confisk
Vist : 2514 gange
10 point
Dato : 12-07-07 10:42

Jeg har netop modtaget en fartbøde på 168 € for en forseelse i Italien for 10 måneder siden. Det er "European Municipality Outsourcing" som inddrager bøden på vegne af det italienske politi. Hvis ikke jeg betaler inden 60 dage stiger bøden til 311 €.

Har noget erfaring med hvad der sker såfremt jeg undlader at betale bøden? Vil eksempelvis det danske politi henvende sig på min adresse og har de bemyndigelse til at kræve bøden betalt? Glemmer EMO sagen hvis ikke jeg betaler?

Håber på så mange input som muligt. Tak.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 12-07-07 10:54

Sandsynligvis vil påkravet bare blive liggende til du igen viser dig i Italien - sådan plejer det at være. Og så er der løbet renters rente og gebyrer på. Spørgsmålet er, om det kan betale sig, at udelukke sig selv fra at komme til Italien, for at spare en "tudse"

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-07-07 11:08

Hej.

Du kan evt. læse om en anden kandues erfaring med sådan en bøde i Italien, her:

http://www.kandu.dk/Spg106157.aspx

MvH Dorthe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-07-07 11:10

Den tråd du henviser til koster spørgeren 10 point at købe, og der er ikke et konkret svar.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 20 point
Dato : 12-07-07 11:18

Citat
Vil eksempelvis det danske politi henvende sig på min adresse

NEJ

Citat
har de bemyndigelse til at kræve bøden betalt

JA

Citat
Glemmer EMO sagen hvis ikke jeg betaler

NEJ

Der sker ikke mere før de tilfældigvis "ser" dig i Italien (det er beløbet for lille til - men de kan godt), men så risikerer du også at få din bil beslaglagt til bøden er betalt..

I modsætning til Danmark er det IKKE en afgift men en BØDE....

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 12-07-07 12:03

Refi> Det kommer jo an på...... hvornår spørgeren kommer til Italien igen. Som tiden går vokser beløbet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-07 12:12

Citat
Det kommer jo an på...... hvornår spørgeren kommer til Italien igen. Som tiden går vokser beløbet

Ja, men det ændrer da ikke noget - det gør det kun værre når han/hun kommer til Italien.....

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 12-07-07 12:15

Ja, men du skrev at beløbet er for lille. Det prøver jeg så at gøre opmærksom på, at det ikke bliver ved med at være. Jeg ville nok vælge at betale - og så køre mere forsigtigt næste gang

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-07 12:16

Fik for ÅR tilbage en bøde i Italien for en bus (det var nu deres fejl - men lad det ligge) som havde kørt fra den østriske grænse til Rom uden at betale motorvejsafgift.....

Bøden var på ca 50.000 Dkr.. - det eneste Italienerne havde var bussens reg.nr. (den var observeret ved frakørsel)

Bøden ankom til firmaet der tilfældigvis i mellemtiden havde fået bussen smadret....

Bøden er ALDRIG betalt..... (og ingen har hørt mere til den)......

Godkendelse af svar
Fra : confisk

Dato : 17-07-07 11:31

Tak for svaret refi.

Har gjort op med mig selv, at det nok er bedst at betale, så jeg kan køre med god samvittighed i Italien allerede til sommer igen uden at være bange for at blive stoppet. Også tak til de øvrige for inputene.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-07 11:37

God beslutning.....