/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Højtalerkabel Hvad køber man?
Fra : Svend.Skaaning
Vist : 5508 gange
100 point
Dato : 11-07-07 20:45

Højtalerkabel kan jo være dyrt!. Er der nogen der kan anbefale noget i prisklassen 20kr pr. meter?. Med venlig hilsen Svend

Kommentar
Fra : schrecker

Dato : 11-07-07 20:51

Med højttalerkabel får du nogenlunde hvad du betaler for. Men køb noget der svarer til dit anlægs kvalitet. Du kan ikke hæve den samlede kvalitet ved at købe dyrt, men derimod sænke lydkvaliteten, hvis du køber for billigt. Det kræver dog ofte mere end almindeligt gode ører eller stor entusiasme for at høre forskel.

Du kan købe billigt kabel mange steder, f.eks. i byggemarkeder (Silvan, Bauhaus, Jem & Fix).

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-07-07 21:14
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-07-07 21:15
Kommentar
Fra : Svend.Skaaning

Dato : 11-07-07 22:03

Jeg har et ganske alm. anlæg 1 10.000kr klassen. Jeg synes bare at der er et hav af forskellige kabler og ønskede bare et godt kabel til fornuftig pris!.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-07-07 22:10

Nu kommer det jo også an på HVAD du hører......

Om det er violinkoncerter - opera eller bare danskpop.....

I det sidste tilfælde kan du såmænd bruge alm. netkabel - du kan ikke høre forskel alligevel

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 11-07-07 22:23

Harald Nyborg eller Silvan så kan du få ordentligt kabel til rimelig pris.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 12-07-07 00:38

Der er meget fantastisk overtro om højtalerkabler, som smarte folk tjener tykt på.

Frekvenserne i lyden og afstanden mellem de to ledere er ikke så stor at induktans, eller strømfortrængning betyder noget som helst i forhold til modstanden.
Det eneste det gælder om er derfor at få kabler med et passende stort kobbertværsnit. Det giver lille modstand. lille modstand betyder ikke kun små tab af lydstyrke, men også at høgtalerens ejensvingninger dæmpes bedre. Det er jo forstærkeren signal og ikke højtalerens egen lyd, du skal have frem.
Den fysiske forklaring er lidt langhåret, så den springer vi over. Den hænger sammen med at højtaleren ikke kan "se" forstærkerens lave udgangsimpedans, hvis der er indskudt en modstand imellem.

OFHC , som de dyre kabler sælges som, er ganske almindeligt elektrolysekobber, som alt andet kobber der bruges til ledninger.
Hvis du bruger 8 OHM højtalere og dine ledninger ikke er over ca. 10 m lange kan du bruge hvilken som helst slags kobber tvillingledning med et tværsnit på mindst 4mm2.

Brug kun tvillingledning ( begge ledere i sammen) ellers kan du få for stor induktans.

Den slags kan du købe i metermål hos en velassorteret installatør, under navn af højtalerledning til omkring 5kr pr m. Men alm. installationskabel kan også bruges, bare du ikke splitter lederne.

Godkendelse af svar
Fra : Svend.Skaaning

Dato : 12-07-07 02:24

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : farnholdt