/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Forsvunnet partition
Fra : rsnilsen
Vist : 461 gange
200 point
Dato : 27-01-03 00:38

gd
Jeg har 2 hd.
Begge er partionert i 2, slik at jeg totalt har 4 drev.
Grunnet diverse konflikter med xp, besluttet jeg å partitonere og formatere den primære hd hvor mitt styresystem lå.
Etter innstallasjon av w98 er imidlertid den ene av partitionene på slave-drevet forsvunnet, og her ligger naturligvis alle de data jeg ønsket å redde.
Jeg har altså nå 3 drev c-d-og e, fordelingen av bites er korekt, 10-30-10 jeg mangler altså drevet på 30 gb, er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan få det tilbake?
mvh
Nilsen

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 210 point
Dato : 27-01-03 00:56

Hej Nilsen,

der er 2 muligheder, enten at den anden partition er slettet... eller at den ligger på en NTFS partition som win98 ikke ka' læse uden lidt hjælp...

hvis de ligger på en NTFS partition ka' du downloade "NTFS for Windows 98 "... -->
http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/ntfswin98.shtml
den ka' kun læse NTFS Partioner fra Win 98, og ikke skrive til NTFS, så har du brug for en anden version som koster, men da du kun ska' kopiere data'erne er læsningen nok...

hvis det derimod viser sig at partitionen ved et uheld er blevet formateret/slettet, ka' du downloade dette program "PC Inspector File Recovery"... -->
http://www.pcinspector.de/file_recovery/DK/welcome.htm
til at gendanne dine data med...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : xou

Dato : 27-01-03 08:30

start-programmer-(tilbehør)-kommadoprompt
c:\windows vises
skriv fdisk
en menu på 5 punkter vises.(punkt 3 må ikke brugres slet partition)
vælg 4:vis partions oplysning -og
5.skrift harddisk
på min med win98 og xp på ntfs vises
1.pri dos win98 fat32 21%
2. dos ext 79%
vil du se den udvidet oplysning ?
Så pointen er,hvis 2 ikke vises ,men angivet som fri plads så
har du slettet den, men ellers kan du bruge "NTFS for Windows 98 "
hvis der slet ikke er nogen fri plads(på det drev den skulle ligge) f.eks
1.pri dos win98 fat32 100%
så har formateret den,og skal passe på ikke at skrive til harddisken,hvis der
er et håb om at for dataerne igen,med f.eks denne bondegård www.ibas.dk
eller en af de "mange" programmer til at gendanne slettet data.
ps hvordan har du vendt tilbage til 98.

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 27-01-03 08:40

Du kan oxo bruge partition magic - et program til deling og samling
af patitioner

http://www.powerquest.com/partitionmagic/

/Philip

Godkendelse af svar
Fra : rsnilsen

Dato : 27-01-03 22:28

Tak for svaret strarup.
Det tok litt tid, programmet fungerte ikke helt etter oppskriften, bl.a. kunne det ikke finne data på et drev som ikke kunne vises.
Jeg måtte ta sjansen på en annen løsning nemlig å kjøre fdisk også på dette drev, deretter formatere, og så kunne pcinspector finne de savnede filer. Men da man kun får oppgitt clusters så måtte alle mapper åpnes for å finne ut hva de inneholdt, og de var godt spredt ut, det vil ta lang tid å få orden på systemet igjen, men nå har jeg ihvertfall filene.
Et godt råd til de som har flere disker og partitioner, koble ifra fysisk de diske som ikke skal fdiskes el formateres, så mister man ihvertfall ingen data.
Tks agn
mvh
Nilsen