/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Base Camp gas grill. Lavasten?
Fra : schrecker
Vist : 1298 gange
150 point
Dato : 11-07-07 09:17

Jeg har købt en Basecamp gasgril (http://www.ikastcamping.dk/pages/showOffer.asp?promotionGuid=662)

Nogle gasgrill skal bruge lavesten, og andre ikke. Men skal jeg bruge lavasten til denne grill?
Jeg hælder mod at jeg ikke skal, men er der nogen der ved bedre?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-07-07 11:58

En trækulsgrill virker først og fremmest ved strålevarmen fra gløder , som er over et pænt stort areal.

Gasgrillerne, har prøvet at efterligne det. Men det kan man ifølge sagens natur ikke. med mindre man bruger dyre brændere af schwank typen, og de findes vist ikke mere på markedet, til amatørgrilning. De var for dyre. Gasflammer giver næsten ingen strålevarme, det gør faste materialer meget bedre.
Det du har er nærmest et gasapparat, som ikke er så egnet til grillning. Det har nogen så prøvet at forbedre med varmefaste sten ( ikke lava) . Stenene varmes af gasflammen, og stenene udsender strålevarme. Så hvis du kan få plads til "lavasten over flammerne, vil det være en fordel. Bare et enkelt lag.

Lava er flydende stenmateriale over jorden under et vulkanudbrud. Når det er størknet, er det ikke lava mere men tuf, eller hvad det nu bliver til. På grund af de komprimerede gasser, blærer lava op og stenene derfra kan have bevaret luftporrene, og være meget lette. Pimpsten er en sten af denne art.

Kommentar
Fra : schrecker

Dato : 11-07-07 20:31

Linket var vist ikke helt ok: http://www.ikastcamping.dk/pages/showOffer.asp?promotionGuid=662

Bemærk venligst, at der ikke er en decideret rist el. lign. at lægge lavasten på. Dvs. at hvis jeg lægger lavasten i bunden, fiser flammerne vel henover stenene?

Kommentar
Fra : Zofie

Dato : 15-07-07 15:14

Vi har en gas-grill, der minder meget om din. Den bruger vi lavasten til, og det fungerer udmærket. Den er meget hurtig at tænde op i, og varmen bliver godt fordelt.
I vores er der heller ingen rist til stenene, de ligger bare i bunden.
Desuden skal lavastenene ikke skiftes

Kommentar
Fra : schrecker

Dato : 24-07-07 12:51

Nu har jeg spurgt forhandleren, der siger at grillen ikke som udgangspunkt er til lavasten.

Annuller spørgsmålet
Fra : schrecker

Dato : 24-07-07 12:52

Nu har jeg spurgt forhandleren, der siger at grillen som udgangspunkt ikke er til lavasten.