/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
NY Harddisk fat32 el NTFS
Fra : Rikki4
Vist : 730 gange
50 point
Dato : 10-07-07 14:11

Denne computer - højer klik på denne harddisk
da den lige er købt vælger jeg at formater den engang
men den er født som FAT32 og jeg vil gerne have den som NTFS

Hvordan gør jeg det, den har kørt som beskrevet ovenover
i 45 min og det ser da ikke ud som om den bliver færdig i dag

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-07 14:40

Citat
da den lige er købt vælger jeg at formater den engang

Er det en extra harddisk.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-07-07 20:20

Kig lige her:
http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/index.htm

Men du skal lige sikre dig at det er den rigtige harddisk du arbejder på.

Der står sikkert:
Disk 0 med system
Disk 1 og det er nok den du vil formatere.

Ps. Det det kræver at XP også kører NTFS, for ellers kan den ikke læse NTFS på den nye HD.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 10-07-07 20:50

NTFSNogle af de funktioner, du kan bruge, når du vælger NTFS, er:

Domæner, der er en del af Active Directory, og som du kan bruge til at fintune sikkerhedsindstillingerne, mens du bevarer en enkel administration. Domænecontrollere kræver NTFS.
Filkryptering, der øger sikkerheden betydeligt.
Tilladelser, der kan indstilles for enkelte filer og mapper.
Sparse-filer. Dette er meget store filer, der oprettes af programmer på en måde, så der kun kræves begrænset diskplads. Det vil sige, at NTFS kun tildeler diskplads til de dele af en fil, der skrives til.
Fjernlagring, som er en udvidelse af din diskplads, der giver adgang til udskiftelige medier (f.eks. bånd).
Genoprettelseslog med NTFS-metadata, der hjælper med at gendanne oplysninger hurtigt i tilfælde af strømsvigt eller andre systemproblemer. Herved har du straks adgang til drevet efter genstart af computeren uden at skulle vente på at chkdsk.exe skal køre.
Diskkvotaer, som du kan bruge til at overvåge og styre den mængde diskplads, der anvendes af enkeltbrugere.
Bedre skalering af store drev. Den maksimale drevstørrelse for NTFS er meget større, end den er for FAT, og når drevstørrelsen øges, forringes ydeevnen ikke med NTFS, som den gør med FAT.
Installationsprogrammet gør det nemt at konvertere din partition til den nye version af NTFS, selvom den før anvendte FAT eller FAT32. Denne form for konvertering bevarer filerne intakte (i modsætning til formatering af en partition).

Installationsprogrammet begynder med at kontrollere det eksisterende filsystem. Hvis det er NTFS, er konvertering ikke nødvendig. Hvis det er FAT eller FAT32, giver installationsprogrammet dig mulighed for at konvertere til NTFS. Hvis du ikke har brug for at bevare dine filer, og du har en FAT- eller FAT32-partition, anbefales det, at du formaterer partitionen med NTFS i stedet for at konvertere fra FAT eller FAT32. Formatering af en partition sletter alle data i partitionen og gør det muligt at starte forfra med et tomt drev.

Det er imidlertid stadig bedst at bruge NTFS, uanset om partitionen var formateret med NTFS eller konverteret. En partition kan også konverteres efter installationen ved hjælp af Convert.exe. Yderligere oplysninger om Convert.exe finder du, når installationen er afsluttet, ved at klikke på Start, klikke på Kør, skrive cmd og derefter trykke på ENTER. Skriv help convert i kommandovinduet, og tryk derefter på ENTER.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-07-07 21:28

Det er ikke helt rigtigt:
Citat
Formatering af en partition sletter alle data i partitionen og gør det muligt at starte forfra med et tomt drev

Men henvisningerne til data slettes.......................data er der stadig ved formatering.
Det er derfor, at det er muligt med en genoprettelse af eks. billeder.

Men ja - det er altid bedre at formatere end at convertere.

Dog tror jeg det drejer sig om en ekstra USB harddisk, som er tilsluttet comp.

Kommentar
Fra : Rikki4

Dato : 12-07-07 18:34

Hej

Er det en extra harddisk.....JA
og jeg vil gerne vide hvordan jeg formater på en hurtig måde

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 25 point
Dato : 12-07-07 18:41

Du NTFS formaterer den bare....

Lad være med at bruge "dybdeformatering" (den er jo ny)

Så bare alm hurtigformatering

Men hvis det er en USB-harddisk så tager det altså tid......

Kommentar
Fra : Rikki4

Dato : 15-07-07 13:04

Tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : Rikki4

Dato : 18-08-07 18:36

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-08-07 18:40

Selv tak....