/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kabel-TV
Fra : Bofh
Vist : 1517 gange
50 point
Dato : 26-01-03 21:41

Hvilket udstyr kræver det, hvis man vil have 2 tv'er på 1 kabel-stik.

Hvad koster det ?

/Thomas

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 26-01-03 21:54

Hej Thomas;

Hvad det koster er 100% afhængig af, hvor avanceret en løsning du ønsker dig - og hvor langt du skal trække signalet.
Altså på denne del - ingen konkret svar!

Med hensyn til udstyr, så er vi i sagens natur lidt tilbage til det forgående.
Der er monteret en "signal boks" fra din leverandør af kabel TV. Fra denne går der et kabel til f.eks. til fjernsyn.
Du kan nu på denne boks installere en simpelt signal-splitter, som kan være et T-stik. det stik vil så alene transportere f.eks. fjernsynssignalet hen til enden af kablet; og dermed et andet fjernsyn.

En mere "brugbar" løsning ( hvis det ellers er muligt ) er at køre signalet fra en alm. Radio/TV dåse videre til en anden Radio/TV dåse. Her skal du være opmærksom på, at der er forskel på "sløjfedåser" og "slutdåser".
Min. i dit tilfælde er én af hver nok - og du har nok en "slutdåse" i forvejen.

Såfremt du skal have et laaangt kabel på; eller gennem f.eks. jernbeton som i mange lejlighedsbygninger, så kan det blive nødvendigt med en signal-forstærker på linien.

Som du kan gætte dig til, så er det nødvendigt med lidt flere oplysninger, før du kan få et mere 100% svar.

Uanset hvad, så skal du hele tiden huske på, at du ikke skal bruge et tyndt coax-kabel på tykkelse med en ledning til ringeklokke. De er meget ømtålelige overfor støj! Du skal hellere bruge et 8 mm. coax-kabel med dobbeltskærm, da det er langt mere signal-stabil - også over store afstande. Samtdig skal du huske på, at du ikke kan bøje et coax-kabel på samme måde som et el-kabel, da alt for rette vinkler vil ødelægge signalet.

Prøv at vende tilbage med lidt mere info. om afstand, mv. så skal jeg se om jeg kan give dig et bedre svar.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 26-01-03 21:55

Ingen problemer i det! Du køber nogle stik... i principet som når du bruger flere lamper. Så kan du sætte flere fjernsyn på. Koster ikke mange kroner, men kablerne er noget dyrere end alm. ledninger, vel ca. 5 kr. pr meter.

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 60 point
Dato : 26-01-03 21:55

et t-stik er den nemmeste og hurtigste løsning...

Pris ca. 10 kroner og kabel, hvis du ikke har det i forvejen løber op i ca. 7 kroner meteren.

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 26-01-03 21:58

Hej Smitty.

Stikdåsen sidder umiddelbart bag mit eget fjernsyn, det andet ca 10 meter væk hos min lejer.
Et kabel kan løbe uhindret mellem de 2 fjernsyn.

/Thomas

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 26-01-03 22:06

Hej Thomas;

Jeg går ud fra, at der er tale om et standard "Radio/TV" stik, når du skriver stikdåsen.
Hvis du vil gøre din lejer meget glad, så køber du en "Radio/TV sløjfedåse" m. tilhørende underlag, samt ca. 12 mtr. dobbeltskærmet antennekabel.

Denne nye "sløjfedåse" sætter du på hos dig selv. Meget nemt, da der med pile er vist signal-ind og signal-ud.
Ledningen trækker du nu fra denne sløjfedåse og ind til din lejer, og hermonterer du nu underlaget samt din "gamle" "Radio/TV slutdåse". ( Sjovt nok er der kun plads til antennekabel ind på denne )

NU har din lejer fået adgang til hele programudvalget af BÅDE radio og tv.
DU har fået en installation, som også ser pæn ud. Vil du "kræse" for det kan du også montere en plastbakke så kablet ligger i en sådan, men jeg har normalt brugt ledningssøm, som går det lige så godt.

Nøglen til success i dette er, at du bruger ordentlige materialer - og så lige bruger en halv-time ekstra på installationen. På den måde slipper i begge for støj på linien.

God fornøjelse med dit projekt.

/MVH Smitty

Godkendelse af svar
Fra : Bofh

Dato : 26-01-03 22:14

Jeg takker for svaret.

Er løsningen med sløjfedåsen bedre tv-mæssigt, eller er det kun kosmetik ?

Jeg ved ikke hvilken løsning vi vælger, da det er lejer der betaler for udviddelsen.

/Thomas

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 26-01-03 22:15

En evt. "sløjfedåse" er jo kun nødvendig hvis du vil forlænge...til (næste) fjernsyn.
Så - i stedet for at trække 2 cabler på f. eks. 8 og 19m fra dit "indgangs kabel" laver du en fordelings dåse, hvor det er mest hensigtsmæssigt. Altså 1 kabel på f.eks. 7m, sætter så en fordelings dåse og trækker cabel til fjernsyn 1 på 2m og fjernsyn 2 på måske 11m. Du komme langt med kr. 300,00 og kan glemme alt om forstærker!!

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 26-01-03 22:34

Hej Thomas;

En Radio/TV dåse har en indbygget signal-splitter, så den kan filtrere radio- og tv-signaler for sig.
Selvfølgelig kan du bruge T-stik. Den lodrette del i Tét sætter du på den eksisterende dåse og fra den ene ende af stikket et kabel til dit TV og den anden til forlængeren til lejeren! Her "snupper" du altså et filtreret signal. Vil din lejer have radio-signal også, så er det 2 T-stik - og 2 forlængerkabler!
Det bedste resultat ER at bruge Radio/TV dåser, så du kun har ét kabel løbende med u-splittet signal.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 26-01-03 22:45

Stikdåsen indholder 2 stik, et til radio og et til tv, og jeg tror ikke min lejer er interesseret i radio. Da han betaler udvidelsen, kan han tage det med sig hvis/når han flytter. Jeg tror t-stykket bliver løsningen.

/Thomas