/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Revalidering
Fra : Nuserpigen
Vist : 2701 gange
500 point
Dato : 10-07-07 06:56

Hejsa

Hvis man er berettiget til revalidering, og uddannelsen er færdiggjort eksempelvis d.15/6, stopper revalideringen så også d.15/6? Eller afhænger det af en jobplan?

Jeg er nysgerrig efter og have læst i Bekendtgørelse af lov om aktiv socialpolitik, hvor der i paragraf 52 står at revalideringsydelsen beregnes som et månedligt beløb...

I paragraf 52 står:

§ 52. Revalideringsydelsen beregnes som etmånedligt beløbpå grundlag af højeste dagpengebeløb efter § 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Stk. 2. En revalidend under 25 år får halvdelen af beløbet i stk. 1, og det udbetales til udløbet af den måned, hvori den pågældende fylder 25 år.
Stk. 3. En revalidend under 25 år får dog revalideringsydelse efter stk. 1, når
1) den pågældende forsørger egne børn i hjemmet eller
2) den pågældende har haft arbejdsindtægter, som giver ret til højeste sygedagpenge.
Stk. 4. Personer, der får hjælp efter stk. 2, og som har en dokumenteret bidragspligt over for et barn, får et månedligt tillæg, der svarer til det fastsatte bidrag, dog højst normalbidraget. Er bidraget forskudsvis udlagt på tidspunktet for udbetaling af hjælp, benyttes tillægget til afdrag på bidragsgælden. Hjælpen inkl. tillæg kan højst udgøre 10.245 kr.

Hvis man har et stykke papir fra sagbehandler, hvor der står skrevet at man er berettiget til revalidering og at revalideringsydelsen betales månedsvis bagud indtil eksempelvis d.30/6, kan de så stoppe revalideringsydelsen d. 15/6 hvor uddannelsen er færdiggjort, i stedet for d.30/6, som der står på papiret?

Selvfølgelig skal man vel ikke have udbetalt ydelser, hvis man er færdig med sin uddannelse, men hvis et stykke papir fra kommunen siger det ene, og kommunen så gør noget andet, hvad er så det rigtige?

På forhånd tak

Med venlige hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-07-07 08:26

Citat
Hvis man har et stykke papir fra sagbehandler, hvor der står skrevet at man er berettiget til revalidering og at revalideringsydelsen betales månedsvis bagud indtil eksempelvis d.30/6, kan de så stoppe revalideringsydelsen d. 15/6 hvor uddannelsen er færdiggjort, i stedet for d.30/6, som der står på papiret?

Ja, det kan de sagtens gøre.

Det ville være det samme som hvis du havde et månedslønnet arbejde, hvor lønnen blev udbetalt månedsvis bagud.

Der ville man jo også trække den sidste halve måned, såfremt arbejdet ophørte midt i måneden.

Men om du så i den sidste del af perioden er berettiget til kontanthjælp eller andet, det afhænger jo så af din individuelle situation

mvh dova

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-07-07 09:08

Citat
Selvfølgelig skal man vel ikke have udbetalt ydelser, hvis man er færdig med sin uddannelse, men hvis et stykke papir fra kommunen siger det ene, og kommunen så gør noget andet, hvad er så det rigtige?

Det skrevne er det der gælder.
Er der ikke lavet en plan efter din uddannelse?
Arbejdsprøvning, fleksjob, skånehensyn.
I dine samtaler med kommunens socialrådgiver har du ret
til sagkyndig hjælp, eks.vis din fagforenings socialrådgiver.
Kommunerne har det med at glemme borgernes rettigheder.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 10-07-07 09:38

Hvis du i første omgang har fået en bevilling der løb til 30/6 så må det jo være fordi at man dengang bevillingen blev givet troede at uddannelsen løb indtil det tidspunkt

Nu viser det sig så at du er færdig 15/6 og man stopper den der i stedet.

Hvis man skulle være meget pedantisk så burde du også have en ny bevilling og det kan du da nok også få inklusive en klagevejledning. Men hvis du klager føler jeg mig overbevist om at nævnet vil følge en afgørelse der sig at reva ydelsen stopper samtidigt med uddannelsen.

Det du har været ude for er jo en fejl i jobplanen. Rent juridisk så må kommunen ikke udbetale Reva ydelse til en der ikke er i gang med en uddannelse.

Det er i disse år mere end almindeligt svært at få tilkendt revalidering så tillykke med at det lykkedes for dig og især tillykke med at du og din sagsbehandler fandt noget realistisk som du kunne gennemføre således at du nu forhåbentlig er parat til at tjene dine egne penge igen .

VH

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 500 point
Dato : 10-07-07 09:48

Citat
Hvis man har et stykke papir fra sagbehandler, hvor der står skrevet at man er berettiget til revalidering og at revalideringsydelsen betales månedsvis bagud indtil eksempelvis d.30/6, kan de så stoppe revalideringsydelsen d. 15/6 hvor uddannelsen er færdiggjort, i stedet for d.30/6, som der står på papiret?

Der står sikkert også et sted at ydelsen KUN udbetales så længe uddannelsen varer....

Ellers kunne du jo have stoppet midt i det hele og mene du alligevel havde ret til pengene....

Så du går på bistandshjælp eller finder et job....

Det sidste er nok at foretrække....

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-07-07 10:20

Nu er det jo en tænkt situation der er tale om her, så alle de "gode" råd er lige lovlig under bæltestedet

http://www.fleksjob2.dk/Lovgivning/AktivSocialPolitik/Revalidering/Revalidering.htm#516_12501
jeg har fundet denne side hvor jeg tror det meste er forklaret. Som jeg kan læse er en person på revalidering underlagt en jobplan og denne skulle nok kunne klare denne situation?

Der står også det ydes som et fast månedligt beløb, så måske virker det mere som SU hvor man ikke tager hensyn til dage, men hvilke måneder den studerende er tilmeldt et studie.

Jeg tror en revalident ville være nød til at tage sagen op med sin sagsbehandler, men det økonomiske aspekt burde ikke være noget problem for vedkommende, da man er berettiget til anden hjælp (dagpenge) efter endt uddannelse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-07 10:34

Citat
Nu er det jo en tænkt situation der er tale om her, så alle de "gode" råd er lige lovlig under bæltestedet

Hvorfor tror du det.... ??????

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-07-07 10:35

Prøv at læse spørgsmålet igen

Kommentar
Fra : Zofie

Dato : 10-07-07 10:37

Hej med dig.

Jeg er også på revalidering og har færdiggjort min uddannelse 21/6.
Jeg skal på uni og læse til september, hvor jeg vil søge SU med handicaptillæg.
Jeg har snakket med min sagsbehandler, og hun siger, at jeg får min revalidering, indtil jeg modtager penge fra SU. Men måske det kommer an på, hvad dine planer er i den nærmeste fremtid?
Jeg vil i hvert fald råde dig til at kontakte din sagsbehandler, så hun er klar over din situation, og så du er forberedt på, hvis du pludslig skulle stå uden indkomst.
Men umiddelbart tror jeg ikke, at de udbetaler penge for en halv måned.
Held og lykke med det.

-Zofie.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-07 10:47

Da vi allerede HAR overskredet datoen må spørger jo kunne se om pengene er kommet.....

Så jeg har svært ved at se teorien......

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-07-07 10:51

Jammen så læs da igen.

ord som "eksempelvis" om en dato og "Jeg er nysgerrig efter og have læst i Bekendtgørelse..."

og straks giver Kanduer råd om at anskaffe sig et job....
Dette er hvad der oftest går galt, man kan ikke stille et retorisk spørgsmål uden at nogen skal gotte sig over andres dårligdomme....

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 10-07-07 18:24

Hej igen....

Teil...
Der er ikke lavet en plan efter min uddannelse... Jeg fik dengang, jeg blev tilkendt revalidering afvide, at hvis jeg efter endt uddannelse ikke kunne holde til det, kunne jeg søge om flexjob...

Jeg vil også mene, at det der står skrevet er det der gælder... og i paragraf 52 står der at revalidering udbetales som et månedligt beløb, så jeg fik da en overraskelse, da revalideringsydelsen blev udbetalt i juni...

Jeg har fået et sommerjob, og er medlem af a-kasse og fagforening...

Thomas - Takker

Refi... I min jobplan står der at jeg bevilges revalideringsydelse under uddannelsesforløbet jfr. 52 i Lov om Aktiv Socialpolitik...

Nu står der under uddannelsesforløbet og samtidig skriver de fra dato til 30/6...

Må vist hellere snakke med både kommune og fagforening...

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-07 18:39

Citat
Må vist hellere snakke med både kommune og fagforening

God ide....

Men som jeg formodede - de har garderet sig ved at skrive uddannelsesforløbet....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-07-07 18:44

Citat
Jeg har fået et sommerjob, og er medlem af a-kasse og fagforening...

Klogt af dig, brug dem.
Du vil blive overrasket hvordan tonen ændrer lyd ved samtale med kommunens socialrådgiver
hvis du har en sagkyndig med fra din fagforening.
Jeg kender valsen, de synger falske toner, de kommunefolk.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 10-07-07 19:52

Citat
Jeg kender valsen, de synger falske toner, de kommunefolk.

Dette er en dum og grov generalisering. Hvorfor pokker skulle nogen tage en uddannelse der tager sigte på at hjælpe andre mennesker, finde sig i urimelige løn og arbejdsforhold, bare for at kunne lyve og være grove overfor folk.

VH

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-07-07 21:54

Citat
Dette er en dum og grov generalisering. Hvorfor pokker skulle nogen tage en uddannelse der tager sigte på at hjælpe andre mennesker, finde sig i urimelige løn og arbejdsforhold, bare for at kunne lyve og være grove overfor folk.

Den er aldeles ikke grov. Socialrådgiverne presses, og det meget hårdt af deres arbejdsgiver.
De skal spare på alle måder, gerne "glemme" at fortælle alle rettigheder en socialmodtager
har krav på. Lidt for dygtige socialrådgivere får hurtigt afsked på gråt papir.
Jeg har fulgt flere sager meget tæt. Først efter kraftige advarsler og trudsler fra advokat
ville kommunen makke ret.
Min holdning er klar, kummuner prøver på alle måder at snyde borgerne for deres ret til hjælp.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 10-07-07 22:36

Citat
Den er aldeles ikke grov. Socialrådgiverne presses, og det meget hårdt af deres arbejdsgiver.
De skal spare på alle måder, gerne "glemme" at fortælle alle rettigheder en socialmodtager
har krav på. Lidt for dygtige socialrådgivere får hurtigt afsked på gråt papir.
Jeg har fulgt flere sager meget tæt. Først efter kraftige advarsler og trudsler fra advokat
ville kommunen makke ret.
Min holdning er klar, kummuner prøver på alle måder at snyde borgerne for deres ret til hjælp.

Jo den er grov og den er generaliserende. Derudover så er de påstande du fremturer yderligere med en grov bagvaskelse af en hel faggruppe.

Du har kendskab til nogle enkelsager der er gået galt javist, jeg arbejder godt nok ikke mere i en socialforvaltning men jeg gjorde det indtil for to år siden og havde da jeg stoppede som kommunalt ansat 14 års erfaring fra en lang række kommuner og de fem år havde jeg været tillidsmand for socialrådgiverne i en af Danmarks største kommuner, så jeg mener jeg kan påstå at jeg ved hvad jeg taler om.

Og jo der er sager der løber af sporet, der er dårlige sagsbehandlere, ligesom at der er sager der bliver extremt tidskrævende fordi der er advokater, fagforeninger o.a. der tit blander sig i sagerne på en måde der ikke er til fordel for borgeren.

Jeg påstår ikke at alt er godt, langt fra, der er store problemer i socialforvaltningerne hvilke også er grunden til at jeg har skiftet job. Men derfra og så til at påstå at der generelt lyves til ugunst for borgerne, påstå at man bliver fyret for at følge loven, tro at advokater skulle kunne skræmme sig til en given afgørelse osv osv er så langt ude og utrolig grov overfor en hårdt arbejdene faggruppe en kritik du tydeligvis vælger at bygge på nogle få enkeltsager.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-07-07 01:41

Citat
Min holdning er klar, kummuner prøver på alle måder at snyde borgerne for deres ret til hjælp.

Min holdning er, at du taler om noget, som du åbenlyst ikke har meget kendskab til..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-07-07 09:44

Citat
Min holdning er, at du taler om noget, som du åbenlyst ikke har meget kendskab til..

Jeg har endnu ikke hørt noget godt om socialrådgivere, advokater fagforeningsfolk
er alle enige. Kommunerne bruger meget grimme metoder overfor socialhjælpsmodtagere.
Jeg skærer alle over en kam indtil det modsatte er bevist.
Sådan.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-07-07 09:46

De socialrådgivere jeg har set er de mest lede og storsnudede kællinger der findes på
denne jord.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 11-07-07 09:52

Citat
De socialrådgivere jeg har set er de mest lede og storsnudede kællinger der findes på
denne jord.

Den sætning fortæller mest om dig. Er du overhovedet klar over at det kun er et mindretal af sagsbehandlerne i socialforvaltningerne der har en uddannelse som socialrådgivere.

Jo jeg må fastholde at du er grov, løgnagtigtig og tydeligvis ikke aner hvad du taler om.

Der bruges grimme metoder overfor borgerne men det er fordi reglerne tilskriver det. Giv Beskæftigelsesministeren skylden for dette.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-07-07 09:55

Jeg ændrer ikke holdning, fortæller gerne til alle der gider høre
hvor lede de er, og hvor de snyder borgerne.

Kommentar
Fra : Zofie

Dato : 11-07-07 10:28

Teil, jeg er som tidligere nævnt på revalidering, og jeg har snakket med mange sagsbehandlere og socialrådgivere inden for det sidste års tid. Da kommunesammenlægningen gik igennem fik jeg 3 nye sagsbehandlere, og jeg var nervøs for, at det ville blive nogle dumme personer, men jeg har været mere end tilfreds med den måde, de har behandlet mig på. Og det gælder alle dem, jeg har mødt. De har virkelig hjulpet mig og gjort alt for at hjælpe mig.
Jeg er klar over, at dette nok ikke beviser noget over for dig, men jeg tror, at man skal opleve det selv.
Før jeg kom ind i det system var jeg meget skeptisk, fordi jeg kun havde hørt dårligt om dem, men jeg blev klar over, at det kun var fordomme.

-Zofie.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-07-07 14:56

Tillykke med din gode erfaring Zofie

Godkendelse af svar
Fra : Nuserpigen

Dato : 13-07-07 03:09

Tak for svaret refi...

Det var din kommentar, der fik mig til at rode i jobplanen og fandt så dette "under uddannelsesforløbet"...

På det stykke papir, som jeg beskrev i mit spørgsmål, står datoerne på, men ikke "under uddannelsesforløbet"... Derfor jeg var forvirret, indtil jeg fandt jobplanen frem...

Ja, man lærer jo af sine fejl...

Tak for alle kommentarerne

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-07-07 09:02

Selv tak....