/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Olie i benzinen
Fra : hansen9
Vist : 826 gange
500 point
Dato : 09-07-07 23:09

Jeg fjols kom i et dumt øjeblik til at komme ca. en liter olie i benzinpåfyldningen på min PGO Comet, som er ca.3 år gammel. Jeg har tænkt mig at tømme tanken med en hævert, og fylde frisk benzin på. Men ja, den har været startet siden. Den dør selvfølgelig når man giver gas.
Har jeg et stort problem? Hvad gør jeg? Har ikke den store forstand på nutidens knallerter. Det var sgu nemmere med min Express.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 09-07-07 23:16

Tøm tanken - frisk benzin i - skvulp det grundigt rundt - tøm det ud - og frisk benzin på igen.
Nyt tændrør, og en længere tur, så skal den nok klare sig.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-07-07 23:23

Du tager en slange feks. en knallertbenzinslange, fylder med benzin, holder begge ender opad, holder en tommeltot for den ene ende, smider hurtigt den anden ende ned i benzintanken, holder tommelfingerenden under benzinhøjden, slipper tommelfingeren, og det begynder at løbe ned i en dunk, du holder under.
Sørg for at benzintank enden proppes ned i bunden, og at dunkenden er længere nede.
Benzinen kan fortyndes meget til brug i gl. knallerter motorsave mm. men der skal fortyndes meget for at nå ned på 3 %
Selvom der skulle være lidt benzin tilbage i tanken, så gør det ikke noget, det bliver jo også fortyndet når du fylder nyt benzin på.
Man kan også lukke det hele af gennem den automatiske benzinhane, med en anden metode.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 09-07-07 23:27

Hej Palle

Je har faktisk købt en hævert, sådan en man bruger til motorcykler (45 kr.). Jeg spekulerede bare på om det var nok at tømme tanken, eller om der er kaburatorproblemer nu den har været startet.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-07-07 23:43

Det kan være karburatorproblemer, lige indtil benzinen er fortyndet dernede, og det varer kun 1 min, så kan du få liv i den, så den får nyt ind, så har du ikke mere problemer.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 09-07-07 23:50

Niederhof og Palle > I er lidt uenige. Det virker på mig som omPalle forventer knallerten kører på olieblandet benzin - måske fordi jeg nævnte Express. Men det gør en PGO jo ikke, ud over det den blander selv. Så det jeg har hældt i er jo for meget.

Palle> Forstår jeg dig ret, at den bare skal have frisk benzin? Selv om den har været startet.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-07-07 00:36

Ja, selvfølgelig skal den have frisk ren benzin, og så er den ikke længere.
Men det jeg skriver først, er at du kan fortynde benzinen som du har suget op, og så bruge benzinen på feks, en 2-takts motorsav, (Som får olie blandet direkte i benzinen)så går den opsugede benzin da ikke tilspilde.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 10-07-07 06:13

Den skal ikke 'bare' have frisk benzin - den skal tømmes, og så have frisk benzin !
Jeg foreslår at rense tanken ved at skylle den med frisk benzin, og så hælde endnu en omgang frisk benzin på - derved undgårdu at der sidder en oliefilm i tanken, som langsomt blandes op i den fremtidige benzin - og jeg foreslår et nyt tændrør, da det gamle sansynligvis er godt sodet.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 500 point
Dato : 10-07-07 15:27

Den oliefilm der sidder tilbage i tanken, betyder ikke en sk.. Om scooteren kører med 2 eller 3 % blanding er underordnet, desuden afhænger det jo af hvordan oliepumpen står indstillet.
Tændrøret er brændt rent efter få minutter.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-07-07 23:25

Helt enig med palle

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-07-07 23:49

Bedre med for meget olie end slet ikke.
Skal hjælpe naboen med at hovedreparere , han fik at vide at lampen lyste når han skulle fylde olie på sin scooter, den har ikke lyst endnu, til sidst var den tom, og motoren er nu brændt sammen. Øv

Godkendelse af svar
Fra : hansen9

Dato : 11-07-07 08:09

Tak for svaret pallebhansen.