/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Støbning af gulv
Fra : pathil
Vist : 3927 gange
100 point
Dato : 09-07-07 12:47

Vi har netop fået støbt gulv i vores 50 m2 store stue. Vi havde selv gravet ud på forhånd, så der var plads til knap 10 cm afretning, 30 cm flamingo, 10 cm beton og 3 cm til flydende trægulv. Nu har de så været og støbe gulvet færdigt og der er nogle ting, jeg er meget i tvivl om.
De støbte kanter med leca, da vores hus har et kampestensfundament, der stikker ind i stuen. Da de havde udlagt sten til afretning, isolering og rionet, lagde vi selv slanger til gulvvarme ud (spændt fast på rionettet af min svigerfar, der har styr på hvordan). Efterfølgende støbte de nogle plastskinner til at inddele rummet med i niveau og til sidst støbte de så hele gulvet (de blandede selv cement, da vores grund/hus ikke muliggør brug af færdigcement). De havde i øvrigt rettet af for lavt, så de støbte sten (som hønseæg ca.) ned i gulvet, der blev op til 15 cm. tykt.
Her er så mine spørgsmål:
Burde de have lagt flamingo el.lign ud mod ydermuren, hvor der oven på lecaen er støbt direkte ud?
Jeg er 99% sikker på, at de ikke hævede rionettet (var hjemme mens de støbte, så kiggede lidt med ind i mellem). Er det et problem?
Der er to områder med 5-8 mm hul/bule over 1-2 m. Det skal vi vel kræve, at de kommer og sliber ned? (der kan ikke rettes opad, da de har støbt gulvet 1 cm højere end vi ønskede).
Det skal nævnes at det er et momsregistreret firma vi har brugt, men ikke en autoriseret murer, så medlemsskab af brancheforening og sådan noget er der nok ikke.
Håber, der er nogen, der kan hjælpe mig med, hvordan vi griber det an.
Mvh Pathil

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-07-07 12:55

Citat
der kan ikke rettes opad, da de har støbt gulvet 1 cm højere end vi ønskede

Der skal vel noget ovenpå betonen ??????? (gulv)

Kommentar
Fra : pathil

Dato : 09-07-07 14:01

Ja, som jeg skrev skal der lægges flydende trægulv.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-07-07 14:27

Så bliver de millimetre vel rettet af af "skelettet"...

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 09-07-07 15:11

Citat
Der er to områder med 5-8 mm hul/bule over 1-2 m

Ligger inden for grænsen. Hvis det skal være mere præcis, skal i jævne det resterende med flydespartel.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 09-07-07 16:38

du vil under alle omstændigheder komme til at spartle , men de skal slibe toppene af først
hvis de på forhånd er oplyst at der skal støbes til flydende gulv , skal de rette det af til de 2 mm
hvis du ikke har oplyst dem om at der skal støbes til flydende gulv , må de gerne have en diferance på 5 mm

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-07-07 16:52

Det er heller ikke den store kunst at slibe beton-områder på få M2 , så længe vi kun snakker 5-8 mm
Men det støver som bare fanden, når de sliber.
Men snak med dem.

Burde de have lagt flamingo el.lign ud mod ydermuren, hvor der oven på lecaen er støbt direkte ud?
Ja, de burde have stillet en få cm flamingo-kant op som kuldebro-isolering for at isolere fra soklen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 09-07-07 17:16

Der kan sagtens slibes uden det støver. der er maskiner der vandsliber, og en god støvsuger til en god betonhøvl, vil heller ikke støve.
Men jeg har ikke indtryk af at du har talt med entreprenøren, om problemet, - det skal du da gøre allerførst.
Og selvfølgelig skal der da være isolering (flamingo) mellem nye betonplade og din ydermur, dels for kuldebrovirkning, og dels for at et gulvvarmegulv arbejder. Alle materialer udvider sig jo ved opvarmning, og det ville 15-20mm. isoleringsmateriale der, kunne absobere.
Jo mindre betontykkelse, ned til 80-90mm. beton, ville være det bedste. og ved 90mm. må varmeslangerne gerne ligge i bunden, men helst så de bliver fuldt omstøbt (hæves 1cm.) og betonen vibreres. -- Fordi jeg nævner det med tykkelsen er: jo større betontykkelse du opvarmer, des mere skal også afkøles ved temperatursvingninger, og temperatursving. forekommer ved solindfald og når du får gæster og lignende. Så vil du måske være udsat for at skulle udlufte, og det kan da godt være ærgreligt at lukke god varme ud.
Snak med din entreprenør,det kunne jo være du blev beroliget.

Kommentar
Fra : pathil

Dato : 09-07-07 22:12

Tak for alle jeres svar. En afslibning uden en frygtelig masse støv lyder fornuftigt. I forhold til den manglende isolering mod ydermur og tykkelsen på betonen er der vel ikke så meget jeg kan gøre ved det nu, hvor gulvet er støbt?
Mvh Pathil

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-07-07 23:09

Nææ

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 09-07-07 23:44

Hvis ikke du vil have frihugget langs væggene, som er et meget uoverskuelig arbejde, men kan lade sig gøre, - så er der vel ikke noget at gøre ved det.
Jeg syntes stadigvæk du skal tale med entreprenøren om det. Det kunne jo være at han tilbød at hugge hele lortet op, og lave det om fra bunden af, - det er jo langtfra lavet efter aftale og foreskrifter, men det er jo hvad dit temperament siger.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 10-07-07 07:17

der er krav om flamingo langs ydermuren , så det er hans problem , så hold på at du vil have det rettet , ellers kommer det nemt til at koste dig en del ekstra senere
selvom han ikke er med i byg garantiordningen er han stadig ansvarlig for at byggekravene er overholdt
men prøv på den pæne måde først , at få en aftale

Kommentar
Fra : pathil

Dato : 10-07-07 11:52

Hm... han gik til sidst med til at komme og rette af. Han var så uforskammet at tale med, at jeg ikke engang fik nævnt det med flamingo langs ydermuren. Jeg kan godt se på det hele, at jeg ikke får det indført med mindre jeg kan henvise direkte til en eller anden lovtekst. Jeg har kigget på bygningsreglementet for småhuse, men synes ikke jeg kan læse noget der. Nogen der ved præcis, hvor jeg skal læse?
Mvh Pathil

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-07-07 13:22
Kommentar
Fra : murerenLasse

Dato : 16-08-07 19:58

Det er altså ikke så svært som folk herinde får det til at lyde..

Nu da du har fået murerfirmaet til at komme og rette gulvet har du kun problemer med isoleringen ved ydermuren (Sondulit, som flamingoen hedder.)

Du får fat i en stor kangohammer og banker ud i ca 20 cm tykkelse og ned til armeringsjernet som er det din svigerfar formentlig har lagt gulvvarmen fast i så det "svæver" og kan støbes rundt om, men pas nu på de rør ikk... :) Derefter lægger du dine 10 cm sondulitplader ud til ydermuren (de skal helst sidde i spænd i noget evt armeringsjernet) og stopper sondulitten 4 cm under din ønskede overflade, (så du han støbe plant gulv)

Derefter blander du 0-4 murergrus og basiscement i blandingsforhold 1/4 i en kun fugtig konsistens(men heller ikke for tør) og smidder det i hullet med en spandske og pudser det op til det andet gulv..

Alt det med at få murerfirmaet ud og lave det hele om er en meget meget svær og formentlig også dyr process.. Dette tager måske 4 timer for amatøren og er meget nemt at lave samt billigere end at bruge meget tid på murerfirmaet..

Så får du et fint gulv..

Mureren

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 16-08-07 20:06

Citat
Du får fat i en stor kangohammer og banker ud i ca 20 cm tykkelse og ned til armeringsjernet som er det din svigerfar formentlig har lagt gulvvarmen fast i så det "svæver" og kan støbes rundt om, men pas nu på de rør ikk... :)

Det vil jeg fraråde, efter som beton knækker/Bryder, kan han ikke være sikker på at rørene ikke tager skade. Vil sku være surt at skulle have lavet det hele om på egen regning....

Nej, find en løsning med byggefirmaet, det er mere sikkert....

Kommentar
Fra : murerenLasse

Dato : 19-08-07 11:31

Det er rigtigt men hvis det er lavet "Rigtigt" ligger rørene 30 cm fra kant.. Og nej det skulle gerne være støbt med samme opskrift som jeg nævnte og det flækker ikke.. Det er hårdt som sten og går kun i stykker der hvor du banker.. man kan næsten ikke ramme de rør med mindre man gør det med vilje :)