/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
gps til computer
Fra : dayworker24
Vist : 710 gange
100 point
Dato : 09-07-07 11:32

Hej jeg ser på denne gps som er til en computer, men jeg vil gerne høre jeres mening

http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=509903006

Er der noget jeg skal vide, og er der nogle store ulemper

Jeg ved godt der ikke er software med, men det er vist også sørget for.
Jeg kan låne programmet microsoft mapPoint 2006
Skulle de 2 ikke kunne køre sammen?

Hjemmeside til microsoft mapPoint 2006
http://www.microsoft.com/mappoint/products/2006/default.mspx

Og er der andre ting i vil dele med mig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-07-07 11:50

Helt ærligt.....

Hvad vil du bruge det til ?????

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 09-07-07 11:51

jeg skal med familien på ferie, og jeg skal alligevel have bærbar med. Så kan det jo godt passe sammen. Og 300 kr er da ikke mange penge for en gps

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 09-07-07 12:04

Det skulle da virke fint

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 09-07-07 13:00

Citat
er der nogle store ulemper
ja der er den ulempe, at du ikke kan se ud af forruden, hvis du har skærmen deroppe, som andre GPSer der er lidt mere diskrete i størrelse, du kan med andre ord, ikke have øjnene på vejen og skærmen samtidig, men din sammensætning burde virke

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 09-07-07 13:02

Jeg sidder ikke ved rattet, så det problem er ude af verden.
Jeg skal bare sidde bag ved og nyde livet

Jeg kører ikke med campingvogn endnu >(synes ikke lige jeg har den erfaring endnu)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-07-07 13:07

Nu er mappoint jo ikke lige SYSTEMET......

Det kører jo ikke helt på samme måde som de andre........

Og kortene er nok ikke de nyeste..... (primært USA)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-07-07 13:07

Men bevares - for 300.- kr. er det da forsøget værd.....

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 09-07-07 13:09

hvad mener du med at det ikke kører som de andre. Det er jo et kort over europa, og man kan tilslutte gps

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-07-07 13:35

Det viser ikke på samme måde billedet efterhånden som du kommer frem.....

Det er mere en komplet rutebeskrivelse (som at se på et landkort)......

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 09-07-07 13:36

ok, men kan du så slet ikke se hvor du er på kortet.
Men nu har jeg ikke lige selve gps'en, men der er da sådan noget stemmestyret inde i programmet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-07-07 13:53

Jeg kender ikke programmet (kun hvad jeg kan læse mig til) - men da den opdaterer hvert sekund burde du kunne se hvor du befinder dig.....

Uanset dette....

Køb den dog - fungerer den ikke efter hensigten med det omtalte program er det jo ikke antennens skyld - så køber du da bare andet software......

300 er jo ingen herregård....
den kan sikkert bruges til andre sjove ting også....

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 09-07-07 14:00

ja det har du ret i refi.

Det gør jeg bare, så hvis jeg husker det kan jeg lige melde tilbage hvordan det gik

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 09-07-07 14:03

Tja, designet synes at være fra begyndelsen af 2005 eller før hvor modtagerne typisk ikke var helt så følsomme, men det kan være godt nok til en personvogn. På en campingvogn er det måske ud ad vinduet og op på taget.
Markedsprisen for en gps-mus i dag er ca 600 kr.
Vær ikke banke for om den har funktioner nok. Det har den. Det eneste den skal sende er tid, sted og hastighed, og det kan alle.
Dengang jeg legede med den den type, da hed standardprogrammet OziExplorer, der var gratis, men uden kort - dem måtte man selv finde og lægge ind.
Men lad nu være med at bilde dig ind at du gider at sidde på hele turen og kigge kort indhyldet i ledninger til gps-mus me, cigartænder etc. med den bærbare på skødet. Betragt det som legetøj og ønsk dig en gps af standardtypen (1.500 - 4.000 i supermarkedet). Den er mere end fem gange så meget værd.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 09-07-07 14:31

hej henrikkrebs

Men det jeg lige skal vide så er.
Vil den fungere som en almindelig gps?
Og hvorfor legetøj?

Det skulle da være et ordenligt program, og så tilslutter man da bare gps'en. Så burde det da bare virke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-07-07 14:45

Citat
Vil den fungere som en almindelig gps?

Hvad kalder du alm.....

Det er jo blot antenne og modtager.....

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 09-07-07 14:59

på den måde henrikkrebs forklarede det på lød det som om at det vil blive en meget upræcis måling, og det er jeg jo ikke interesseret i. Og almindelige gps'er viser jo hvor du præcis er. Det var lige det jeg mente.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 09-07-07 15:10

En 'almindelig gps' I DAG er en kasse (evt. indbygget fast i bilen) der består af:

1 en gps-modtager (præcis som din 'gps-mus' til 300kr)
2 et lagret kort over danmark/skandianavien/Europa/Europa+USA mv)
3 Et display
4 en højtaler
5 En lille computer der bruger de to første til at smide noget brugbart ud på de to sidste. Der leveres bl.a.
a Viser på display et kort med dig selv indtegnet, der automatisk justeres så du er med
b Stedsøgning på gade/husnummerniveau
c Stedsøgning ud fra database over 'interessante steder' i varierende kvalitet
d 'Turn by turn' vejledning både i display og med dansk tale

Modtageren (1) er den samme i din 'gps-mus' som i en 'normal gps' - muligvis er din gps-mus lidt ældre konstruktion, men der er nok ikke afgørende.
Jeg ved ikke hvor detaljeret kortet (2) er i mappoint 2006 - det er muligvis OK.
Displayet (3) er jo rigtig lækkert stort på en labtop (17" sammenlignet med 2½ - 4,3"). Rigtigt stort plus (det eneste) til labtop-løsningen.
Højtalerne (4) er nok lige ringe i begge løsninger.
Feature (a) klarer begge løsninger også. Søgningen (b) er muligvis OK i Mapsource, men muligvis ikke. Jeg ved det ikke, men er lidt i tvivl. Turn by turn antydes også at kunne leveres af Mapsource. Jeg kunne dog frygte at den ikke var lige så god som en almindelig gps.

Men den væsentligste ulempe er, at det er besværligt, stort, fyldt med ledninger og grej etc. Jeg har een gang haft løsningen med, men brugte den sammenlagt kun ½ time på en tur til Tjekkiet når jeg nu havde den med. Et kort i bogform er langt mere praktisk, selvom du skal følge lidt med ud ad vinduet for at have tjek på hvor du er. En almindelig GPS derimod er uproblematisk. Den sidder der bare hvis man får brug for den og leverer det den kan og ikke andet.

Køb dig en autocamper og sæt dig ved siddegruppen mens I kører. Så vil det muligvis være en hjælp, men så er det pludselig ikke 300 kr men 500.000

Men jo - skægt er det jo at lege med. Besværligt men det virker, og koster 'kun' 300 kr.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 09-07-07 15:11

Nej - jeg vil tro at GPS-musen holder de samme 10-15 meters præcision som alle andre.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 09-07-07 15:16

Hej igen. Det er jeg da glad for at høre. Når nu vi kun skal bruge gps'en nogle meget få gange, så gider vi ikke lige give 2000 kr

Men før jeg så denne gps, have jeg alligevel taget bærbaren med, så det er ikke der problemet liggger. Jeg synes microsoft mapPoint 2006 har et meget detaljeret kort, og tager husnumre og hele molevitten, men mange tak for oplysningerne. Jeg bestiller nok gps'en her senere i dag, og så kan jeg lige vende tilbage med en melding på hvordan den er.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 09-07-07 16:04

Jeg er mere spændt på at høre hvor lang tid du faktisk havde mappoint & gps-musen kørende når du har familien med på ferie. Problemet er ikke at have den bærbare med, problemet er at køre med den.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 09-07-07 16:06

Nu skal det siges at det er en 15.4 tommer skærm og ikke en 17 hehe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-07-07 16:45

Du kan jo altid lægge en kabale mellem "knudepunkterne"

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 09-07-07 17:37

Sølle 15.4 tommer!

Hen og tjekke dit nyanskafne 42" fladskærmstv - kan den drives på 12 V, ellers anskaf en inverter 12V-> 220V, spænd fjernsynet op på kølerhjelmen og slut PC'en til, og da microsoft mapPoint 2006 har et meget detaljeret kort (synes du) er der jo ikke længere grund til at kigge på vejen.

Nå - vi andre kører kun med 4.3"

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 09-07-07 21:42

ja det kunne jeg jo

men vi har kun et 32 tommer og det er ikke fladskærms tv hehe.

Så jeg tror ikke køleren holder til det

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 10-07-07 12:36

Faldt over denne notits, som jeg skrev ca januar 2003.
En Magellan 315 er noget mere end en GPS-mus, men den kan OGSÅ fungere som sådan ('Løsning 2").
http://www.dk-autocam.dk/gem/H-GPSnavig/Naviger.htm

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 31-07-07 10:52

hej.. du kan også bruge din gps, på microsofts autoroute 2007, der er også indbygget navigation i. den fortæller dig bl. a. hvor og hvornår du skal dreje, din hastighed, osv.
et godt alternativ til en moderne GPS, da det er nyeste version af kort. bruger det selv , som alternativ til min vdo navigator. og jeg kører trods alt 180.000 km om året..
Bare et forslag.

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 19-08-07 05:22

Tak for svaret o.v.n..

Lidt sent jeg kommer med point's, men havde lige glemt spørgsmålet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-08-07 11:09

Selv tak var ellers lige ved at tro i var faret vild ude på de lange veje er der ikke noget du har glemt: http://www.kandu.dk/spg106801.aspx#1193655