/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
netværk
Fra : fupsi
Vist : 416 gange
116 point
Dato : 26-01-03 20:43

Hej!

I et netværk med 2 computere kan jeg ikke pinge fra maskine 1 til 2, men fra 2 til 1 ingen problemer, internet router og printserver virker.

Hvordan kan det være, det er ikke muligt at dele filer.
Win ME
Fupsi

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 26-01-03 20:50

Er begge windows ME ???
Er der 1 XP er det sikkert firewall'en der er slået til
Er det ikke en XP (2'eren) har den så en firewall, og evt. hvilken

Prøv Start ---> kør ---> skriv
\\ipadressen og tryk enter

Feks:
\\192.168.0.2

Får du så forbindelse ??

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 26-01-03 21:04

Uffe29 er sku ikke dum

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 26-01-03 21:06

Jeg er lidt spændt på svaret. Jeg har samme problem. Jeg har netværk på 3 PC'ere, hvoraf den er en bærbar.
Den ene stationære + den bærbare med Windows ME, er der ingen problemer, men den 3. som har Windows 98 virker ikke. Printerdelingen virker heller ikke mere. På de 2 med Windows ME, har jeg kabel-Internet. Det er efter jeg er tvunget til at installere en router. Herefter virkede det ikke rigtigt.
Undskyld jeg skriver et spørgsmål i spørgsmålet. Det er måske ikke så pænt. Var det bedre at stille et nyt spørgsmål??
Hvis det er for slemt, så lad være med at svare mig.

m.V.H. franksp

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 26-01-03 21:10

Frank, Jeg vil gerne hjælpe dig i et nyt spg. og det er ikke pointene det skal komme an på, du har vel 5 ????

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 26-01-03 21:27

Hej FrankSP;

3 PCer i ét netværk - og så en router. Ingen kunst ( Høø Høø Høø )

a). Routeren har formodentlig DHCP aktiv
b). Alle 3 PCer skal have samme arbejdsgruppenavn; ( og forskellig brugerID )
c). Alle 3 PCer skal have "Hent Automatisk IP"
d). Alle 3 PCer skal genstartes
e). På alle PCer går du ud i "Command" ( Altså DOS prompt ) og skriver IPCONFIG /All
f). Alle PCer burde nu have en IP i samme segment ( f.eks. 192.168.0.101, ...102, ....103 )
g). Alle PCer bør du kunne se via Explorer. Kan du ikke "logge" på dem er det fordi du ikke har lavet et share på
den pågældende PC.

..... og så burde vist også give lidt idéer til den oprindelige spørger.

/MVH Smitty

PS : Point interesserer ikke; løsninger er i "høj sædet"

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 26-01-03 22:24

"Fupsi" og "FrankSP" håber mit lille indlæg gav lidt idéer til, hvad der kan være galt hos jer begge.
Jeg tror, at det hos "Fupsi" primært er den manglende share af f.eks. drev C der giver problemet.
Hos dig "FrankSP" er det nok en kombination af Arbejdsgruppe og AutomatiskIP der driller.

Glæder mig til at høre, om det har hjulpet. Ellers send lidt mere info. Virke skal vi nok få det til.

Zonker;

Yaahh Man! I'm there Big Bwana! ..... men vi kan trods alt ikke svigte www.kandu.dk 100% endnu; vel?
Vi havde da mange gode/sjove/interessante/irreterende/.... timer her også!

Du får forretsen 3 gæt på, hvorfor jeg skrev et PS før

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : fupsi

Dato : 26-01-03 23:12

Hej

Begge pcer kører ME. Der er lavet fil, udskriftdeling og deling af alle diske, på begge pcer. Kan man pinge uden deling på pc?

IP 192.168.1.1 Router
IP 192.168.1.4 PC 2
IP 192.168.1.2 PC 1
IP 192.168.1.27 Printserver
SUB 255.255.255.224 på alt

Er det ikke OK?

Accepteret svar
Fra : Uffe29

Modtaget 116 point
Dato : 26-01-03 23:26

Ja der kan godt pinges uden deling !

Har du prøvet Prøv Start ---> kør ---> skriv
\\ipadressen og tryk enter

Feks:
\\192.168.0.2

Og er der firewall på 2'eren, hvis der er, så stopper den sikkert ping. Men prøv ovenstående, så skal du sikkert nok få "fat" i den anden computer

Kommentar
Fra : xou

Dato : 27-01-03 09:02

prøv at gå ind i internet produkol
højre klik på denne computer,vælg tcp/ip-egenskaber
og skriv den for den computer du er på.
gør det på hver af dem.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 28-01-03 19:35

Hej igen Fupsi;

Du behøver ikke noget som helst andet end en IP adresse for, at kunne "fyre en ping af".

I princippet er det ligegyldigt at du selv har tildelt IP adresser til PCer og printserver; men normalt lader man routeren om det, da det typisk er nemmere at administrere. Normalt kører man også med en sub-net på 255.255.255.0
Der er nogle af de andre numre i subnet der er reserveret til andet brug; men jeg kan ikke huske hvilke! ( Typisk )

Så er der lige det lille problem omkring Arbejdsgruppe- og brugernavn.
Har du samme arbejdsgruppe - og forskellige navne - på de 2 PCer?

Hvad sker der, når du har begge PCer startet og så prøver at lede gennem netværket via Stifinder?

Hvad er det for en printserver du har kørende? Nogle printservere har indbygget DHCP - og er printserveren startet før routeren, så kan du risikere at du pludselig får 2 DHCP enheder der slås om at komme til.

Prøv lige at skrive lidt mere om ovenstående spørgsmål.

/MVH Smitty

PS: FrankSP - Der ligger et spørgsmål til dig i kategorien TCP/IP

Godkendelse af svar
Fra : fupsi

Dato : 29-01-03 12:46

Tak for svaret Uffe29.
Det var en firewall på den ene pc der skulle sættes op til at godkende ip adressen fra den ande pc---- såååå deeee!!!
Fupsi

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 29-01-03 12:54

godt det lykkedes