/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
fjenene siv fra ens have
Fra : kristian2000
Vist : 1062 gange
100 point
Dato : 08-07-07 19:17

Hej Alle

Jeg bor i et hus, hvor vores have støder ud til en å. Ved denne å er der en del siv der står op ad vores grund, en del af disse siv, vokser i vores græsplæne og væres bede.

Hvordan fjerner man disse siv, uden at skade græsplænen eller bedene?

Og vi har prøvet at slå græslænen men de bliver ved med at dukke op, imodsætning til det andet ukrudt.

på forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-07-07 19:21

Flytter - eller flytter åen......

Naturen er der ikke så meget at gøre ved uden at ødelægge den.......

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 08-07-07 19:24

Alle planter (undtagen rodsnyltere) har det med at dø, hvis man regelmæssigt og konsekvent fjerner deres overjordiske grønne dele. Det kan godt tage noget tid, til planten har brugt sine underjordiske reserver. Hurtigere vil det selvfølgelig være med spade og greb, hvor du samtidig kan skabe godt dræn i jorden ved at fjerne en delæ af det tætte sure og erstatte det med sand og et lillebitte drys kalk, som salt på en fedtemad.
mvh
pbp

Jeg har ikke en dyt forstand på haver men kan på min egen fritidsgrund se forskellen på, hvor sivene gerne gror, og hvor de ikke gror.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-07-07 20:24

Jeg undrer mig over det du skriver: "Og vi har prøvet at slå græsplænen" Jeg troede at græsplæner dem slår man 1 - 2 gange i ugen og så forsvinder sivene!
Man kan da nok fjerne dem med rod og det hele, Så bliver der et hul som du fylder med jord, gerne sandblandet, er det så stort at græsset ikke kan gro sammen igen, på en rimelig tidm så må du ud med lidt græsfrø, så pletten ikke bliver overgtoet med ukrudt. Bedene ja er sivene inde i staudeplanterne, så må du vente til ca. 1 oktober og grave dem op og skille sivene fra. Nu kan du fjerne de siv der ikke er groet ind i blomterbuskene, I oktober tåler buske og stauder fint at blive renset eventuelt beskåret lidt efter den behandling. der er nok ingen sprøjtemidler der virker på sivene.

Godkendelse af svar
Fra : kristian2000

Dato : 08-07-07 20:46

Tak for svaret pbp_et.