/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tandrem i Mazda 626 glx 1996 ?
Fra : Showtime
Vist : 5109 gange
50 point
Dato : 08-07-07 13:00

Jeg har lige købt en brugt Mazda 626 GLX fra 1996, jeg spurgte forandleren om der var skiftet tandrem i den, hvortil forhandleren svarede der IKKE var tandrem, men kæde ???.
1. Kan det passe ?
2. Hvordan kan jeg, som intet ved om biler, se om der er kæde eller rem ?
3. OG til sidst, er det bedre med kæde end med rem ?.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 08-07-07 13:10

En tandrem skal skiftes efter ca. 80-100000 km. Det skal en kæde ikke, den bør kunne holde hele motorens levetid. Til gengæld er den en del sværere at skifte, hvis det skulle gå galt. Men det tror jeg ikke du skal bekymre dig om. Mvh. Pims

Accepteret svar
Fra : pims

Modtaget 60 point
Dato : 08-07-07 13:17

Forresten er det ikke altid til at se, om der er kæde eller tandrem. Men den rem som sidder uden på motoren omkring generatoren, vandpumpe osv. må du ikke forveksle med en tandrem, det er kun en kilerem eller en drivrem.
En tandrem har tænder og forbinder det store hjul for neden (krumtaphjul) med det lille for oven (knasthjul) hvorefter den går omkring et remstrammerhjul. En kæde sidder inde i motoren og er ikke til at finde, medmindre du skiller det hele ad, tandremmen derimod sidder somregel inde bag en plastkappe i den side som vender væk fra gearkassen.
Mvh. Pims

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-07-07 13:38

Hvad er din motorstørelse og hvad står der i instruktionsbogen ang. tandrem?
Det skal stå under vedligeholdelse. Jeg har en Mazda 626 1.8 fra 94 der er tandrem og det står i bogen hvor ofte den skal skiftes. Det skal du ikke gøre selv hvis det er tilfældet.

Kommentar
Fra : Showtime

Dato : 08-07-07 13:50

Hejstig54.
Der er ikke nogen instruktionsbog med i bilen, motoren er en 1,8, og bilen er importeret fra Tyskland i 1998. Bilen er fra 1996....Kan man rekvirere en intruktions bog et sted ?

Pims. Takker

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-07-07 14:08

Hvis det er en model der ellers er solgt her i Danmark, kan du prøve dette nummer 56 95 08 04 Det er Bilhuset Bornholm, du skal snakke med lageret, de har hjulpet mig med de mest mystiske ting. De er hovedforhandler af Mazda her på Bornholm. Du kan jo også prøve din lokale Mazda forhandler.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-07-07 14:10

Jeg synes det lyder lidt underligt om der skulle være kæde på den motor, normalvis er der altså tandrem på de 626 motorer....men om det er en speciel model, det ved jeg ikke.

Forskellen er sådan set let at se:

På modeller med rem sidder der et stort plasticdæksel på siden af motoren.....som regel kan det "knappes af" med nogen hængsler og så sidder remmen derinde.

På en motor med kæde skal ventildækslet pilles af for at se den, så sidder kæden i den ene side og er tydelig at se...den ligner en "dobbelt cykelkæde".

Kæde er noget der bliver brugt på ikke særligt mange motorer nu om dage.....om det er bedre ?

Både og......hvis man husker at skifte remmen ved de anbefalede intervaller er det såmænd sikkert nok....og det er nemmere at skifte en rem end end kæde.

Kæderne forbinder de fleste med mere sikkert fordi det er metal og ikke kunsstof som remmen....men kæder kan blive slidte og give en karakteristisk ringlelyd...og de kan blive så slidt at leddene går i stykker.....men så skal de have kørt mange kilometer.

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-07-07 16:00

Jeg havde engang en Mazda med 2l motor og dobbeltkæde. fungerede fint indtil den hydrauliske kædestrammer ikke mere kunne holde den spændt, når den stod stille. Måtte til sidst starte forsigtigt med slasket kæde i 5 sekunder.

Jeg tvivler på at så ny en bil har kæde, men det må enhver mazda trænetmekaniker vide. Sælgere ved ingenting, man kan stole på.

Man skal kun have ventildækslet af for at se om det er rem eller kæde.

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 08-07-07 20:11

hvis det er en mazda 1.,8 fra 96 så er den med tandrem 1,8 mellem 92-97 er der kun 1 type 1,8 motor og den er med tandrem men hvis du skriver noget stel nummer og nummer plade så kan jeg fortælle dig om det passer,

mvh Nicolai

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 08-07-07 20:19

Rigtig fed fyr du har købt bil af.Hvis han lyver om det med tandremmen,hvad har han ellers løjet om vedr.din bil.
alimak

Kommentar
Fra : Showtime

Dato : 08-07-07 20:22

Hej alimak !
Hvem har snakket om at lyve ?......Kom med en forespørgsel, ikke andet !

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 08-07-07 22:03

Citat
Jeg har lige købt en brugt Mazda 626 GLX fra 1996, jeg spurgte forandleren om der var skiftet tandrem i den, hvortil forhandleren svarede der IKKE var tandrem, men kæde ???.

Hvis det er tandrem i din bil,noget jeg mener at det er. Så har vel forhandleren løjet.
alimak

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-07-07 22:28

Jeg tror der er mange seriøse brugere der fjerner fluebenet når man som jeg ikke gider læse alle de useriøse indslag, hold jer til emnet eller lad være med at skriv bye bye.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-07-07 04:42

Jeg har ikke oplevet, at alimak har været useriøs. og noget tyder på, at bemærkningen er særdeles relevant for dig. Du er selv i tvivl om tandremmen, altså er du heller ikke selv helt trug ved fyren.
Hvis jeg læser alimak rigtigt, anbefales det dig, at få vognen gået efter i sømmene før det er for sent, og det er bestemt ikke useriøst.

Godkendelse af svar
Fra : Showtime

Dato : 11-07-07 09:56

Tak for svaret pims.
Og for din uddybning...undskylder der gik lidt tid før jeg lukkede spørgsmålet
Fortsat god sommer