/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
overgangsalder
Fra : Feilx
Vist : 2940 gange
100 point
Dato : 08-07-07 10:31

Kan hunde komme i overgangsalderen?
Jeg kender en hunhund på 8 år, hun er gammel vagabond hund og har gået en hel del i sit liv. Nu er hun pludselig hold op med at komme i løbetid (har ikke været i løbetid siden september), kan det være overgangsalderen?

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 08-07-07 10:53

Naturen har også indrettet dyr, så de ikke yngler mere når de når en vis alder.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-07-07 12:10

De dyr jeg har kendt. har ynglet hele livet.
Jeg ved om en hest der fik føl da den var over 20, og katte og hunde der var omkring 10 år.
Få undersøgt om den har en kræftsvulst på f.eks. æggestokkkene

Kommentar
Fra : akle

Dato : 08-07-07 13:19

Naturen har indrettet det hele så viseligt. Når et individ ikke er optimalt funktionsdygtig/udstyret - det være sig; alder, vægt, sygdom. vitaminmangel , indavl, osv., så sker der enten en abort eller mangel på graviditet/løbetid. Fænomenet har ikke en fast aldersgrænse, men vil snarere variere fra individ til individ. Om vagabondtilværelsen her har en indvirkning, er svært at sige, men muligheden er der, da kroppen bliver slidt og belastet ved den konstante traven i årevis. Alt får jo en ende. Det kan også være arveligt, ligge til racen eller bare til individet.
Selv har jeg haft en huskat, der blev drægtig i en alder af 12 år. Hun fik kun én killing (her har naturen nok også reguleret lidt), men trods alt skete det i en meget høj alder.
MVH Akle

Accepteret svar
Fra : k1975

Modtaget 100 point
Dato : 08-07-07 13:28

Citat
Hunde kommer ikke i overgangsalder. Intervallerne mellem løbetiderne har dog en tendens til at blive længere, når tævehunden bliver ældre, men en tævehund kan teoretisk fortsætte med at komme i løbetid gennem hele livet. Der er dog nogle, som holder helt op med at komme i løbetid.

http://www.centerdyreklinik.dk/page.asp?page_id=32

Men kontakt en dyrlæge. I første omgang koster det kun opkaldet.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-07-07 13:30

Na a man ser da også store kraftige katte der kun får een killing.
Hvorfor mon ikke naturen regulere fødselstallet i Afrika? Der ser man forsultede aidsyge kvinder føde det ene barn efter det andet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-07-07 13:38

Citat
Hvorfor mon ikke naturen regulere fødselstallet i Afrika?

Det gør naturen skam også.....

Hungersnød - naturkatastrofer - aids osv.....

Er det ikke nok, snupper vi en krig i ny og næ

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-07-07 14:08

Jeg synes ikke du har ret trfi. Jeg har da set udsendelser. hvor døende kvinder i Afrika føder børn de ikke har mælk til. Hvis naturen er så nådig overfor hundehvalpe at den forhindrer en 8 årig hund i at komme i løbetid - Så synes jeg den har glemt afrikanerne:

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-07-07 15:17

Hunde kommer normalt i løbetid hele livet.
Men store hunde kommer tit kun i løbetid en gang om året, og små hunde kommer i løbetid omkring hvert halve år.

Silke har været i løbetid med 6½-8-10½ mdr. imellem. Så hun har aldrig haft regelmæssige intervaller. Hun er 5 år nu.

Hvis den gamle hund var i løbetid i september, så er det trods alt kun 10 mdr. siden...
Hvor lang tid plejer der at være imellem? Og hvor stor er hunden?

Og er hunden evt. flyttet eller har hun på anden måde fået en anden hunde-omgangskreds i løbet af det sidste års tid? For det påvirker løbetider hvordan "veninderne" kommer i løbetid.

Men en gammel hund kan også få uregelmæssige perioder som tegn på forandringer i livmoderen, som senere kan blive til den frygtede livmoder-betændelse. Det er en alvorlig sygdom som rammer rigtig mange gamle tæver.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 08-07-07 15:27

Felix, her kan du læse rigtigt meget og godt om hundens alderdom.

http://www.netdyredoktor.dk/sw15474.asp

Pas godt på den gamle hund, den har passet på dig.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-07-07 15:43

TAK, knh15 !
Det var lige netop den sygdom, jeg tænkte på, at det kunne være:

Citat
Ovariel dysbalance

Ovariel dysbalance er en hormonel uligevægt i æggestokken. Der udvikles enten cyster eller kræft i æggestokkene. Begge lidelser vil betyde en øget produktion af det hunlige kønshormon østrogen.

Der kan være pelstab omkring de ydre kønsorganer, i lysken og på hundens flanker. Løbetiderne, der normalt er helt ens fra gang til gang, vil variere både i længde og i intervaller mellem de enkelte løbetider. Skamlæberne forstørres, og i nogle tilfælde kan huden omkring området blive farvet sort. Også mælkekirtlerne vil blive forstørrede. Når tilstanden har stået på et stykke tid, vil huden efterhånden blive fedtet og kløende. Tilstanden kan medføre livmoderbetændelse.

herfra: http://www.netdyredoktor.dk/sw15480.asp

Min sidste tæve, Ronja, fik den sygdom i 8-års alderen... Hun blev opereret, og fik 5 rigtig gode år ekstra. Hun var en berner sennen, så det var en høj alder for racen.

Godkendelse af svar
Fra : Feilx

Dato : 09-07-07 07:02

Tak for svaret k1975.