/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Aqua stop udløst på opvasker
Fra : Grodel
Vist : 4303 gange
173 point
Dato : 07-07-07 20:43

Hejsa,

Vi har en Gorenje GVI 8683 opvaskemaskine, som vi syntes er begyndt at vaske dårligt.
Den vasker ikke rent mere, selvom der er både salt, afspændning og sæbe i.

Så i dag tænkte jeg at jeg ville rengøre den og pillede diverse dele så som spulearme osv ud for at rense dem.

I bunden af opvaskeren er der under risten et hvidt afløbsagtigt stykke plastik hvori filteret sidder.
Dette hvide stykke plastik er fastgjort med en anden hvid plastik ramme, monteret med 5 skruer.
Jeg tænkte at jeg ville løsne disse 5 skruer for at se om der var noget at rense nedenunder.

Men jeg måtte konstatere at rammen blot holdt det nederste på plads i alubunden.

Jeg rensede kanten (den var klam) og monterede herefter den hvide ramme.

Da vi så tændte maskinen for at køre et renseprogram løb der vand ud af bunden og Aquastop blev udløst.

Det viste sig at jeg åbenbart ikke have skruet den hvide ramme odenligt på og dermed trukket den nederste del helt op = utæt opvaskemaskine.

Nu er mine spørgsmål så:
- Hvor stor skade kan vandet i bunden havde udrettet?
- Kan jeg gøre noget for at få det ud?
- Er maskinen nu defekt?
- Kommer den nogensinde til at vaske rent igen?
- Kan man tage et kursus i at spænde skruer ordenligt? :)

På forhånd tak for hjælpen!

Har kun 173 point så jeg er All-In! :)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-07-07 20:59

Citat
- Hvor stor skade kan vandet i bunden havde udrettet?
Der kan være ødelagt noget elektrisk, men de fleste maskiner er bregnet til lidt utæthed uden at ødelægge det hele.
Lad maskinen tørre helt neden under.

Citat
- Kan jeg gøre noget for at få det ud?
evt. blæse lidt med en hårtørrer

Citat
- Er maskinen nu defekt?
ikke sikkert.

Citat
- Kommer den nogensinde til at vaske rent igen?
måske

Citat
- Kan man tage et kursus i at spænde skruer ordenligt? :-)
det kursus har du lige været på...........nemlig erfaring.

Der skal slukkes for den maskine eller stilkket tages ud.

Årsagen til at den ikke vasker rent, kan være at den ikke får vand nok.
Der hvor slangen sidder på vandhanen kan der sidde et filter inden i.
eller
Der sidder et lille filter der hvor vandslangen er sat til inde under maskinen.
skru slangen af - hiv filteret ud - rens det - ind igen - sæt slangen på.

DER SKAL SLUKKES helt for maskinen ved rep. eller åbning af forplader.

Kommentar
Fra : Grodel

Dato : 07-07-07 21:05

Tak for hurtigt svar.

Jep jeg har nok lært lidt af det med skruerne :)
Jeg prøver at lade maskinen stå til imorgen inden jeg starter den igen.

Jeg har tjekket filteret til vandet og det er rent... jeg kan ikke rigtigt komme til at tjekke det i den ende der er på selve maskinen, da røret går ind i maskinen nede i bunden.

Nu vi tænker over det har vi faktisk bemærket at vores vandtryk generelt er blevet ret lavt i huset.
Kan det havde noget med det at gøre?

Hvordan virker sådan en fætter? Trækker den vand ind til den har nok og blæser det derefter selv rundt, eller bruger den vandtrykket fra hanen for blæse vandet rundt i maskinen?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-07-07 21:22

Der er flere måder at styre mængden af vand.
Det kan være en pressostat (vandhøjdemåler med en plastslange ned til bunden af karret)
Det kan være på tid. ( med så bør aquastop ikke sætte ind hvis den er utæt)
Det kan være med en trykføler når pumpen kører.