/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
syntesegas spørgsmål
Fra : michaelmoeslund
Vist : 678 gange
200 point
Dato : 07-07-07 18:09

Går og tænker på om det ikke ville være rigtig godt at blive istand til at lave en syntesegas reaktor.

Med debatten om biobrændstof, vil jeg da tillade mig at mene, at det er bedre at blive istand til fremstille brændstof ud fra syntesegas(methanol fra Hydrogen og CO) frem for fremstilling af brændstof ud fra madvarer(Ethanol fra sukkerroer)

Mine spørgsmål:

Er det rigtig forstået at en reaktion mellem Hydrogen og carbonmonooxid vil give methanol?

Og Hvis ja, hvordan "Høster" isolerer man nemmest carbonmonooxid til processen?

Har læst at processen foregår ved 50 bars tryk, og 250 graders varme?

Og sidste ting... Kan man sænke oktantallet på methanol, ved at blande almindelig benzin i?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-07-07 19:21

hvis jeg kendte teknologien, så ville jeg selv snuppe fidusen; men : http://www.teknologisk.dk/energi/15003

http://www.ethanol.org/

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 07-07-07 19:51

Det er ikke så meget brændselscelle teknologi jeg tænker på

Men mere "bare" fremstilling af methanol til drivmiddel af almindelige 4 takts motore

Hvis det kunne lade sig gøre at bruge en drivhusgas til fremstilling af brændstof, der kan bruges i almindelige biler, det er da noget med fremtid i??

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-07-07 21:01

Ja men du nævner selv et tryk på 50 atm. og en temperatur på 250 grader C- Hvor meget energi vil det ikke kræve?
Jeg har ikke overblik over det. 250 C kræver det ikke allerede 2500 kalorier pr kg? + den energi der kræves for at opnå et tryk på 50 atm? (Ellers forsvimder metanolen vel ved et par og halvfjerds grader)?
Hvis min påstand er rigtig, skal man bare vide hvor mange kalorier 1 kg metanol afgiver, for at vide om det betaler sig

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 07-07-07 23:22

Hvordan man 'høster'CO ved jeg ikke.

Men jeg hørte en historie. Måske er der en der kan hjælpe mig med at præcisere og dokumentere den, for den er ganske morsom (og pinlig for den involverede).

En af vore politikere foreslog som et led i reduktionen af udslip af CO2, at der blev sat filtre på alle fabriksskorstene og at et frafiltrerede CO2 blev brugt som råvare i fødevareindustrien - fx i sodavand.

Andre der har hørt den?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 07-07-07 23:23

michaelmoeslund, taler du ikke om at prducere brændstof ud fra affaldsprodukterne fra forbrændingen? Det strider da mod varmelærens første hovedsætning.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 07-07-07 23:44

Hmhm...

Nu kender jeg ikke lige varmelærens første bud

Men jeg mener da at vide, at de eksisterende varme/kraftværker står med en betydelig mængde co co2 som jeg mener, i en overgangsfase med fordel kan udnyttes til fremstilling af brændstof, istedet for at blive ledt ud i luften...

Andet biologisk materiale virker også til fremstilling af syntesegas

Og diskusionen omkring udnyttelsesgraden iforhold til prisen på almindelig brændstof, mener jeg slet ikke har noget samligningsgrundlag, da afbrænding af fosile brændstoffer slet ikke kan prissættes!!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-07-07 00:11

CO2 fremkommer når man skaffer energi ved at forbrænde kulstofholdigt materiale af en art.

Om det er halm eller stenkul er næsten ligegyldigt. Der er ikke forskel på CO2' en.
Begge dele erogså af biologisk oprindelse og med i den store cirkulation. Det erblot tidsrammen, som er forskellig.

Hvis man skulle lave den CO2 til brændstof igen, vilde det kræve præcis den energi man fik ved forbrændingen, plus tabet. Så der intet vundet , ved den ide.
Men de grønne planter kan gøre det ved lysenergien fra solen.Så det er smart at fyre med produkter fra grønne planter.
Jeg indrømmer at der kan være noget uæstestetisk ved at dyrke noget, som kunne være mennnskeføde , og så bruge det til brændstof, men hvis det virker bedre, er det vel ikke værre end at bruge jorden til noget, som ikke kan spises. Der er mange afgrøder som er til andet brug, uden at vi tænker dårligt om det.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-07-07 11:52

Ja en forbrændig er en iltning. En fuldstændig forbrænding/iltning giver CO2 + vand. Kan man få processen til at gå den modsatte vej (Helst uden at tilføre lige så meget energi som der kom ud) Så har man evighedsmaskinen.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 08-07-07 13:33

Mine overvejelser går ikke så meget i retning af om det kan betale sig, men mere hvordan jeg griber det an...

Grunden til at jeg ikke skeler til økonomien er, at jeg er lidt med i dette her:http://www.sunstove.dk/DK/

Og der er energien til fremstilling af gassen rigtig billig

Her tænker jeg på forgasning af biomasse, men for at komme igang vile det være rart lige at kunne lave en prøveopstilling på værkstedet...-hvis det ikke er for teknisk svært...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-07-07 13:52

Så forstår jeg ingenting! Når du først har biogas - den reneste gas der findes - hvad vil du så med de andre krumspring!
Et biogasanlæg kræver en vis størrelse. Du kan ikke have det hjemme i værkstedet. For at holde en nogenlunde konstant produktion, kræver det en kontinuerlig tilførsel af biomasse. og der kræves særlige anordninger - pumper - for at få trykket over et par atm. Der kræves en temperatur på ca 32 C for at få processen til at forløbe.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 08-07-07 15:19

Det er ikke biogas, men syntesegas altså hydrogen og carbonmonoxid udvundet af biomasse, en såkaldet forgasning

Grunden til at jeg vil den vej er, at med alt den varme sådan en parabol kan få ud af solen, kunne det være en måde at lagre energien på, da det jo er lidt svært at lagre varmen direkte..

Og ja, jeg ved godt at det ikke er bare sådan lige... men det er sgi nogen med fremtid i, hvis det kan lade sig bygge...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-07-07 16:09

Jeg er desværre forhindret i at læse dit link om solenergi.
Ved forgasnig forstår jeg, fermentering af biomasse. Jeg har i ca. 11 år stået for pasning af et sådant anlæg. Det modtog affaldet fra en by på 10000 indbyggere og et større slagteri. det kunne forsyne ca. 80 parcelhuse med varme. der er råvaren jo gratis. Jeg forstår ikke hvordan solenergi vil kunne akkumulere den energi?

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 08-07-07 18:17

Det er selvfølgelig kun noget jeg har læst mig til feks:
http://www.dgc.dk/publikationer/artikler/pdf_03/jdw_forgasning.pdf

Syntes bare det kunne være fordelagtigt, at kunne lave methanol til opvarmning eller frysning, og almindelig motordrift, ved hjælp af solen decentralt, eksempelvis i tyndt befolkede eller fattige områder

Annuller spørgsmålet
Fra : michaelmoeslund

Dato : 02-09-07 21:07

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Og har efterfølgende fundet, at methanol er rigtig meget giftig, meget mere end almindelig brændstof, ikke kun ved indtagelse men også ved indånding...