/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lodning af rustfri stål
Fra : vagn2901
Vist : 7943 gange
100 point
Dato : 07-07-07 17:35

Kan man lodde håndgrebet på et gryddelåg på almindelig amatørmaner (med bly)? Eller skal der svejses? Grebet er svejst 2 steder, men den ene svejsning har sluppet sit tag (låget er dog stadig anvendeligt). Såvel låg som greb er af rustfrit stål.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-07-07 17:39

Citat
Kan man lodde håndgrebet på et gryddelåg på almindelig amatørmaner

Nej..

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 07-07-07 17:55

Rustfast kan slagloddes

Det nemmeste og bedste vil nok være at finde en der har en TIG svejsemaskine, det tar 30 sekunder at lave...

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 07-07-07 18:04

Amatørlodning Nej.
Og svejsning i rustfrit stål hører til det svære. alm. TIG duer heller ikke.

Bor et hul og sæt en nitte eller rustfri skrue i . Nitte ser mest professionelt ud, og holder bedst.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-07-07 18:11

Det skal være TIG svejsning, andet duer ikke.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 07-07-07 18:12

>transor

Hvorfor mener du ikke at TIG svejsning duer? er det gennembrænding du ser som problematisk?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-07-07 18:22

http://www.migatronic.dk/media/tigsvejsning_samlet.pdf

Her en lektion i TIG svejsning, eller WIG som tyskerne siger.
T står for Tungsten=Wolfram, Derfor WIG i Tyskland

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 07-07-07 18:25

>Teil

Hæ Hæ... Lad nu manden føre bevis for sine udtalelser...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-07-07 18:29

Ok vi venter og ser.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-07-07 20:04

Tja - i må meget undskylde, men man kan altså lodde rustfast stål.
Med en ganske almindelig kraftig loddkolbe og noget tin/sølv med lavt smeltepunkt.
Jeg mener det hed Castolin loddemiddel 157 med tilhørende flydende flus 157
Det kunne også loddes med en "pencil-gasbrænder"

Jeg har repareret/loddet netkurve til brug i autoclaver.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 07-07-07 20:28

Jamen det skal du da overhovedet ikke undskylde

jeg er ihvertfald kun i stand til at videregive råd og erfaringer omkring noget jeg selv har prøvet/ved noget om!!

Hvis du med held har loddet kurve i rustfast stål, så er det jo det du har!

Jeg tænkte bare lige... Autoclave er det ikke noget med at sterilisere? så kan det da vel ikke være helt godt med lavt smeltende metaller som Tin?`

Det må da afgive noget til det man vil sterilisere? -bare en tanke....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-07-07 20:28
Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 07-07-07 20:31

Men tilbage til gryden....

En lille hæftning med en Tigger, et stykke alu eller kobber på bagsiden for at forhindre grimme gennembrændinger, en lille roterende stålbørste så har du en vældig fin gryde igen..

Og som de siger i Fakta... -det tar kun 5 minutter

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-07-07 20:32

1-1

Læg mærke til HVAD der bliver spurgt om....

Citat
Kan man lodde håndgrebet på et gryddelåg på almindelig amatørmaner

Sååååå

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-07-07 20:36

Autoclavering = ca. 120 - 130 gr.
Lodning ca. 225 gr.
Og nej - testen på kontrollaboratoriet meldte ok.

Men ellers argonsvejsede vi når emnerne havde gods nok. (med baggas)
Jeg kan aldrig huske om det var mig eller tig.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 07-07-07 20:47

Thi hi!!

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 07-07-07 20:51

Hov det der hovede var altså til dig Refi, og ikke dig e.c...

sorry!

Men hvor er grydens bagmand? han står garanteret ude i sit værksted med en 5000 liters brusebrænder og gryden er helt hvidglødende...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-07-07 21:04

Den kan jo hammersvejses...................men det bliver måske ikke så pænt.

(hovedet her var fra mig selv til mig selv)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-07-07 21:09

Tak for hovedet - men jeg er da ikke tandløs

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-07-07 22:37

Ikke med loddekolbe og tin, men sølvslaglod ("Castolin" med tilhørende flussmiddel) går fint, og det holder til det meste.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : MIo4o4MI

Dato : 07-07-07 23:53

[Mio4o4Mi Ja, man kan sejse i stål. Du tager noget almindeligt talkum, tilsætter et par dråber vand, til det bliver en sej masse. Fordeler det, rundt om de to ting der skal svejses. Tandteknikker bruger denne metode når de skal svejse en bøjle.

Godkendelse af svar
Fra : vagn2901

Dato : 08-07-07 14:04

Tak for svaret transor.